SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prezes UOKiK stawia zarzuty UPC naruszenia zbiorowych interesów konsumentów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty UPC Polska. Podejrzewa, że operator w ramach opcji „Więcej korzyści dla Ciebie” pobierał opłaty za dodatkowe stacje telewizyjne i wyższą prędkość internetu, chociaż klienci nie zamawiali tych usług.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” UPC Polska od lutego 2019 r. do końca marca ub.r. podwyższała opłaty abonamentowe klientom mającym umowy na czas nieoznaczony. Użytkownicy byli informowani przez operatora, że będą mieli dostęp do większej liczby kanałów (w tym programów premium) lub szybszy internet. Kosztowało to dodatkowo od 4 do 8 zł miesięcznie, w zależności od posiadanego pakietu.

UOKiK zaznaczył, że abonenci UPC Polska mogli całkowicie wypowiedzieć umowę, zgłosić rezygnację z tych zmian przed ich wprowadzeniem lub korzystać z oferty, przy czym mieli w dalszym ciągu możliwość przez 6 miesięcy zrezygnować z niej i otrzymać zwrot różnicy w abonamencie.

Jednak w każdym z tych wariantów to konsumenci musieli przekazać spółce, że nie zgadzają się na nowe usługi, których nie zamawiali. Urząd podkreśla, że w umowach zawieranych z konsumentami takie działanie jest prawnie zakazane.

UOKiK: UPC automatycznie aktywował dodatkowe usługi

Zdaniem prezesa UOKiK program „Więcej korzyści dla Ciebie” zakładał świadczenie usług o innych parametrach niż te, które zamówili konsumenci. Były to dla nich produkty nowe, a przedsiębiorca nie uzyskał zgody ani wyraźnego oświadczenia woli klientów w zakresie ich uruchomienia i naliczania dodatkowych opłat.

Urząd ocenia, że sytuacji nie zmieniło to, że UPC Polska umożliwił klientom bezkosztowe zrezygnowanie z nowych usług w ciągu 6 miesięcy. Według regulatora firma nie powinna jednostronnie zmieniać zakresu świadczonych usług lub uruchamiać nowych, a następnie wymagać od konsumentów opłacania wyższego abonamentu za niezamówione produkty lub wycofania się z nowych warunków.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi.  Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów, a brak odpowiedzi takiej zgody nie stanowi. Spółka UPC Polska narzuciła swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta (art. 5), spełnienie przez przedsiębiorcę świadczenia niezamówionego przez konsumenta, takie jak to zaproponowane przez UPC, następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Jeśli zarzuty potwierdzą się w ramach postępowania prowadzonego przez UOKiK, na UPC Polska może zostać nałożona kara wynosząca do 10  proc. rocznych obrotów.

UPC Polska z serią kar od UOKiK

Jesienią 2020 roku. na podstawie prawomocnej decyzji prezesa UOKiK, UPC Polska zrekompensował klientom wprowadzone w latach 2015-2016 podwyżki opłaty za usługę internetową, które Urząd uznał za sprzeczne w umowami. Abonenci operatora otrzymali kilka wariantów rekompensaty.

W lutym ub.r. UOKiK prawomocnie zobowiązał UPC Polska, żeby zwrócił klientom koszty usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC, którą włączał bez ich zgody. Klienci poprzez obniżone rachunki otrzymali zwrot do 54 zł.

W połowie 2020 roku UOKiK zakwestionował kilka praktyk stosowanych przez pracowników UPC Polska głównie w telefonicznych rozmowach sprzedażowych. Chodziło m.in. o nieinformowanie klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy oraz niepotwierdzania warunków zmiany umowy zaproponowanych przez firmę, a zakładających realizację prac instalacyjnych w domu klienta przez technika firmy, zanim konsument potwierdzi to na papierze lub innym trwałym nośniku. UPC Polska zobowiązało się wprowadzić odpowiednie zmiany w procedurach, a klientom, którzy składali reklamacje na te naruszenia, ma zaoferować rekompensaty.

Z kolei prezes UOKiK orzekł, że UPC Polska pobierał od klientów wygórowane koszty wypowiedzenia umowy. Firma ma zapłacić 12,5 mln zł grzywny i zwrócić nieprawidłowo uzyskane opłaty.

Marka UPC Polska ma zniknąć z rynku po przejęciu przez Play

W 2020 roku francuska Grupa Iliad za 9,6 mld zł kupiła sieć komórkową Play. Przed rokiem sfinalizowano z kolei przejęcie UPC Polska od Liberty Global za 7,013 mld zł. Od tego czasu nowy właściciel przeniósł pracowników sieci kablowej do centrali operatora telekomunikacyjnego, znacząco ograniczył wydatki na reklamę i ograniczył liczbę salonów UPC.

Portal Wirtualnemedia.pl już kilka miesięcy temu informował, że firma planuje zrezygnować z szyldu UPC Polska na rzecz Play. - Rozwijamy nasze usługi zarówno pod marką Play, jak i UPC. Co do zasady, decyzje biznesowe komunikujemy oficjalnymi kanałami spółki - skomentowało te doniesienia biuro prasowe Play i UPC Polska. Od kilku tygodni usługi telewizyjne i internetowe dla nowych klientów są sprzedawane pod szyldem Play.

Także z wielu innych europejskich rynków zniknął szyld UPC (wyjątkiem jest Słowacja). W Wielkiej Brytanii Liberty Global jest współwłaścicielem Virgin Media O2, w Holandii VodafoneZiggo, a w Szwajcarii Sunrise. Były właściciel UPC Polska jest także posiadaczem większościowego pakietu udziałów w Telenet w Belgii. Firma za pośrednictwem Liberty Global Venture Holding jest również mniejszościowym udziałowcem Canal+ Polska. To skutek fuzji Cyfry+ z Wizją TV z 2002 roku.

W ub.r. UPC Polska osiągnął wzrost przychodów o 3,3 proc. do 1,8 mld zł, a jego strata netto zmalała ze 104,6 do 71,6 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Prezes UOKiK stawia zarzuty UPC naruszenia zbiorowych interesów konsumentów

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
U
Pamiętam, że UPC dokładnie tak robił (szukał na siłę uzasadnienia podwyżek ludziom na umowach bezterminowych wciskając ludziom usługi, których nie zamawiali)
odpowiedź
User
Wkurzony
A prosił ktoś o to?
odpowiedź
User
Topólczanin
Mam światłowód od wielkiego wezyra premiera, prezydenta i prezesa w trójcy jedynych, za nasze poszatkowane pieniądze z UE i śmiem twierdzić, że mimo że linia otwarta dla wszystkich dostawców, to UPC rości sobie prawa do narzucania mi, co ja mogę i co oni mi zrobią jak zrezygnuję, więc chyba ich kopnę w środek tylnej tarczy.
odpowiedź