UOKiK ukarał Wedla za loterię promującą Ptasie Mleczko
UOKiK nałożył na firmę E.Wedel prawie 73 tys. zł kary za sposób informowania o loterii promującej Ptasie Mleczko. Natomiast firmy One-2-One i Aflofarm zostały ukarane grzywnami przekraczającymi 80 tys. zł za reklamy wprowadzające w błąd.
Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji zwrócił uwagę, że informacje o loterii ptasiego mleczka produkowanego przez E.Wedel znajdowały się na jego opakowaniach, ale bez podania daty zakończenia akcji. UOKiK ustalił, że po zakończeniu promocji w lutym br. w sklepach dalej znajdowały się informujące o niej produkty. W takiej sytuacji konsument mógł wtedy kupić ptasie mleczko Wedla, licząc na udział w loterii, tymczasem nie miał już na to szans. W związku z tym urząd założył na E.Wedel karę w wysokości dokładnie 72 917 zł, mimo że promocyjne opakowania ptasiego mleczka zostały już wycofane ze sprzedaży, bo minął ich termin przydatności do spożycia.
Z kolei agencja One-2-One została ukarana za sposób, w jaki latem ub.r. reklamowała prowadzony przez siebie „Konkurs telewizyjny”. Spot z udziałem aktora grającego m.in. w serialu „Plebania” zachęcał do udziału w loterii, informując, że do wygrania są telewizory, kina domowe, laptopy czy telefony. Następnie aktor, trzymając plik banknotów, mówił: „50 tysięcy złotych”, przez co w opinii UOKiK-u sugerował, że jest to główna nagroda. Tymczasem w loterii można było wygrać tylko jeden telewizor, jedno kino domowe, jeden laptop lub jeden telefon, a 50 tys. zł to suma wartości wszystkich dostępnych nagród, o czym można było przeczytać w regulaminie akcji. UOKiK ocenił, że One-2-One wprowadziła konsumentów w błąd, nierzetelnie informując o nagrodach w tym konkursie, i nałożył na spółkę karę w wysokości 86 047 zł.
>>> Izba Celna: 8 mln zł kary dla One-2-One za konkurs SMS-owy dla TVP 2
Natomiast firma Aflofarm Fabryki Leków otrzymała karę za emitowane wiosną br. radiowe i telewizyjne reklamy swoich produktów NeoMag Cardio oraz NeoMag Forte. W spotach osoby rekomendujące te suplementy była przedstawiane jako ekspert ds. kondycji serca, dietetyk i profesor, podczas gdy tak naprawdę byli to oczywiście aktorzy. UOKiK ocenił, że przeciętny konsument mógł zaufać reklamie produktów polecanych przez autorytet profesora i na jej podstawie podjąć decyzję o zakupie. Kara dla Aflofarmy wynosi 80 662 zł.
Decyzje o wszystkich tych karach nie są ostateczne, a ukarane firmy mogą odwołać się do sądu. One-2-One już skorzystała z tej możliwości. UOKiK podkreśla, że negatywne opinie o spotach „Konkursu telewizyjnego” i NeoMagu wydała już Komisja Etyki Reklamy.
Dołącz do dyskusji: UOKiK ukarał Wedla za loterię promującą Ptasie Mleczko