Świąteczne zakupy w Europie
Święta tuż za pasem a wyjątkowo niski kurs euro i dolara zachęca dozakupów zagranicą. W Europie konsumenci są pod parasolem ochronnymujednoliconych regulacji konsumenckich. Jeżeli jednak zdecydujemysię na zakupy za oceanem może nam zmoknąć głowa.
Konsumenci kupujący w krajach Unii Europejskiej mogą wszędziejednakowo zareklamować wadliwy towar na podstawie niezgodności zumową, w ciągu nawet dwóch lat od chwili zakupu. Wystarczy w tymcelu przesłać pismo z reklamacją do sprzedawcy, najlepiej zapotwierdzeniem odbioru, załączając dowód zakupu, opisując wadę iokreślając swoje żądania. Możemy wystąpić do sprzedawcy o naprawętowaru albo jego wymianę a jeżeli te dwie opcje będą niemożliwe lubzbyt kosztowne wtedy przysługuje nam zwrot pieniędzy.
Szukając prezentów w Internecie cieszymy się dodatkową ochroną -mamy minimum 7 dni na odstąpienie od umowy (w Polsce jest to 10 dnia w Niemczech 14 dni). Jest to uzasadnione - kupując na odległośćnie możemy dokładnie obejrzeć towaru. Jeżeli chcemy odstąpić odumowy, bo zakup jednak nam nie odpowiada, musimy odesłać produkt dosprzedawcy na swój koszt. Konsumenci, którzy napotkają problemy zuznaniem reklamacji na podstawie niezgodności towaru z umową lubprawa do odstąpienia od umowy na odległość mogą zgłosić się doEuropejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK), które poprowadzinegocjacje z przedsiębiorcą i postara się skłonić go do uznaniapraw konsumenta.
Osoby decydujące się na zakupy w amerykańskich sklepach nie mogąliczyć na asystę ECK. Ponadto nie przysługuje im także prawo doodstąpienia od umowy przy zakupach internetowych. Amatorzy zakupóww USA powinni także dokładnie obliczyć końcowy koszt zakupów. WStanach wiele sklepów do ceny dolicza tzw. "handling", czyli opłatęza przygotowanie towaru do wysyłki. Oprócz tego należy sprawdzićkoszty wysyłki oraz wysokość cła. Towarów sprowadzanych spoza UniiEuropejskiej nie można reklamować na podstawie niezgodności zumową. Trzeba sprawdzić jaki tryb reklamacyjny jest w regulaminiesklepu. Niektóre produkty, np. sprzęt elektroniczny mogą być objętegwarancją producenta. Jednak klient tylko wtedy skorzysta zgwarancji, jeśli będzie ona ważna w Europie. Zanim kupimy,sprawdźmy, gdzie będzie można naprawić sprzęt w razie awarii.
Wiele osób postanowi przewieźć zakupy świąteczne lub już gotoweprezenty samolotem. Pamiętajmy, że w regulaminach linii lotniczychzawarte są listy rzeczy, za które przewoźnik nie bierze materialnejodpowiedzialności. W bagażu rejestrowanym nie radzimy przewozićbiżuterii, sprzętu elektronicznego (od laptopa po elektrycznąszczoteczkę do zębów), kluczy, gotówki i innych cennych rzeczy. Zate przedmioty nie uzyskamy odszkodowania w przypadku zagubieniabagażu przez linię lotniczą. Dlatego prezenty o dużej wartościmaterialnej lub sentymentalnej lepiej jest zabrać do bagażupodręcznego. Wyjątkiem są alkohole i kosmetyki - tych nie wolnozabierać na pokład samolotu, o ile nie są kupione w strefiewolnocłowej i zapakowane w specjalnie opieczętowane torby -informuje Karolina Tołwińska, Europejskie Centrum Konsumenckie.
Dołącz do dyskusji: Świąteczne zakupy w Europie