Startują Metro i WP kolejne kanały naziemnej telewizji cyfrowej
W piątek, 2 grudnia na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej (MUX-8) pojawią się Metro i WP - nowe stacje telewizyjne Agory i Wirtualnej Polski.
Start tych dwóch kanałów na razie zakończy uruchamianie oferty MUX-8. Wcześniej już ruszyły Zoom TV i Nowa TV, a na brakujące dwie stacje TVP, przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
Kanał WP startuje o godz. 16.50 programem Macieja Orłosia
Widzowie jako pierwszy obejrzą o 16.50 program informacyjny Macieja Orłosia „#dziejesię”. W ramówce stacji WP znajdą się m.in. zagraniczne seriale, telenowele, filmy oraz poranne pasma publicystyczne i lifestylowe o wspólnym tytule „#dzieńdobryPolsko”.
Część pozycji ramówkowych WP trafi do bezpłatnej kolekcji VoD, która zostanie uruchomiona 5 grudnia br. na stronie głównej Wirtualnej Polski.
Cały zespół nowej stacji liczy 55 osób, prezesem od wiosny br. jest Wojciech Pawlak, w przeszłości m.in. dyrektor TVP2.
W bieżącym i przyszłym roku Wirtualna Polska na kanał WP przeznaczy ponad 23,1 mln zł, a w kolejnych dwóch latach - 25-26 mln zł (w tym 13,5 mln zł opłaty koncesyjnej za 10 lat). W przyszłym roku stacja ma zanotować 0,5-0,6 proc. udziału w rynku tv i 13,9 mln zł wpływów reklamowych, w 2018 roku - 1-1,1 proc. udziału i 28,3 mln zł wpływów, a w 2019 roku - 1,2-1,4 proc. udziału i prawie 39 mln zł wpływów. W 2018 roku ma osiągnąć rentowność (3,4 mln zł zysku EBITDA), a w 2019 roku mieć już 12,9 mln zł EBITDA.
Kanał WP TV będzie nadawany w naziemnej telewizji cyfrowej (tzw. ósmy multipleks MUX-8) oraz w wybranych sieciach kablowych (m.in. UPC Polska),
Metro TV z programami Michała Lizuta i Dominiki Wielowieyskiej, dwa programy muzyczne we współpracy z Radiem Złote Przeboje
Dzisiaj wystartował także należący do Agory kanał telewizyjny Metro. - Stawiamy na nowoczesną ofertę, zwłaszcza w obszarze seriali, cykli dokumentalnych i publicystyki, którą będziemy przygotowywać w atrakcyjnej dla młodych ludzi formule - zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Bartosz Hojka, prezes Agory.
Nadawcą Metra jest Green Content, spółka z Grupy Agory. Ramówka stacji opiera się na dwóch filarach: ofercie filmowo-serialowej oraz produkcjach dokumentalnych poświęconych stylowi życia. Na antenie pojawią się m.in. Dominika Wielowieyska i Mikołaj Lizut.
Na starcie spółka Green Content zainwestowała w propozycje programowe 10 mln zł. Docelowo nadawca planuje przeznaczyć na program nawet trzy razy tyle - od 20 do 30 mln zł.
Agora zakłada, że kanał Metro będzie rentowny z chwilą przekroczenia 1 proc. udziału w rynku telewizyjnym. Próg ten ma zostać przekroczony po 4-5 latach od rozpoczęcia nadawania.
Metro na MUX-8 można oglądać na kanale 38 oraz w sieciach kablowych m.in. UPC (kanał 115 - mediabox, kanał 157 - horizon, kaon), Vectra (kanał 192), Toya (kanał 13) i Netia (kanał 30).
Brokerem reklamowym Metra jest Polsat Media, a WP - TVN Media.
Z Agnieszką Sadowską, prezesem zarządu należącej do Agory spółki Green Content, odpowiedzialnej za telewizję Metro, rozmawiamy m.in. o głównych pozycjach programowych nowego kanału oraz m.in. o tym, jak zmieni się polski rynek TV po uruchomieniu czterech nowych stacji telewizyjnych w ramach MUX-8.
Krzysztof Lisowski: W tym roku na MUX-8 pojawiły się aż 4 nowe stacje. Czym Metro ma się wyróżnić na rynku, aby przyciągnąć możliwie jak najwięcej widzów przed ekrany i odebrać ich pozostałym startującym stacjom?
Agnieszka Sadowska, prezes zarządu należącej do Agory spółki Green Content, odpowiedzialnej za rozwój kanału telewizyjnego Metro: Program telewizji Metro opiera się na dwóch filarach: mocnej ofercie filmowo-serialowej oraz produkcjach dokumentalnych poświęconych stylowi życia. Atrakcyjną ofertę fabularną zapewnia stacji współpraca z amerykańskimi studiami filmowymi, największymi polskimi dystrybutorami oraz renomowanymi producentami. Naszą silną stroną jest doświadczenie i potencjał medialny Agory. Dlatego kanał będzie rozwijać nowe formaty programowe we współpracy z mediami z Grupy Agora. Jesteśmy przekonani, że kontent będzie naszą mocną stroną i znajdzie uznanie wśród osób poszukujących jakościowej rozrywki.
KRRiT określiła w koncesji dla Metra, że ma to być kanał uniwersalny. Do kogo ma być w związku z tym przede wszystkim kierowana oferta nowej telewizji i jak wygląda profil Waszego widza?
Naszą grupę docelową określamy jako osoby w wieku 30-49 lat, ale wierzymy, że dzięki bogatej ofercie programowej Metro będzie atrakcyjne dla osób w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach. Uniwersalność zapewni różnorodność gatunkowa i tematyczna programów - widz znajdzie w naszej telewizji filmy i seriale, fascynujące dokumenty i emocjonujące reality shows, a także porcję dobrej publicystyki, programy muzyczne i programy dla dzieci.
Czy określenie „kanał uniwersalny” jest w stanie zagwarantować popularność? Coraz więcej ekspertów zauważa, że widzowie oczekują raczej kanałów tematycznych, sprofilowanych - jeśli kanał ma być uniwersalny, to tak naprawdę nie wiadomo, kto go będzie oglądał.
Konkurencja na rynku telewizyjnym jest duża. Uniwersalność daje pewną elastyczność w programowaniu stacji i reagowaniu na potrzeby widzów. Unikalność naszego kanału będziemy budować poprzez konsekwentne wybory programowe w ramach zdefiniowanych tematów. Tę unikalność podkreśli także nowoczesna stylistyka programów, wyrazista oprawa graficzna i autopromocja. Nasz program kierujemy do widza, który w telewizji poszukuje atrakcyjnie zaprezentowanej wiedzy o świecie, jest nie tylko zainteresowany popularnym kinem, ale również otwarty na najlepszą filmową klasykę i nieznane jeszcze w Polsce premierowe seriale.
Na jaki udział w rynku liczycie i kiedy zamierzacie ten udział osiągnąć?
Zamierzamy w ciągu 4-5 lat osiągnąć udział w oglądalności na poziomie minimum 1-1,5%.
Jakiego rzędu kwotę zainwestowaliście w rozruch Metra i kiedy kanał powinien stać się - Waszym zdaniem - rentowny?
Zakładamy, że Metro będzie rentowne po osiągnięciu progu oglądalności w przedziale 1,0-1,15 proc., czyli w ciągu pierwszych 4-5 lat. W tym czasie Agora zainwestuje w rozwój kanału ok. 20-30 mln zł.
Czy Metro będzie mieć jakieś pasmo informacyjne i/lub programy publicystyczne?
Nie planujemy w tej chwili programu newsowego w ramówce. W pierwszych miesiącach na antenie znajdą się natomiast pozycje publicystyczne realizowane we współpracy z naszymi innymi mediami. Na start planujemy: „P.I.W.O.” autorski program Mikołaja Lizuta, „Crash test” Dominiki Wielowieyskiej, a także WideoNewsy realizowane przez zespół Gazeta.pl.
Zapowiadaliście, że będziecie pokazywać na antenie Metra produkcje własne. Jakiego rodzaju będą to produkcje, kiedy będą emitowane?
Widzowie już od startu kanału zobaczą pięć programów, które powstały w ramach współpracy w naszej Grupie: oprócz wspomnianego powyżej tytułów, na antenie pojawią się także dwa programy muzyczne realizowane we współpracy z Radiem Złote Przeboje. Produkcje własne pokażą nam, w którym kierunku zmierzają gusta widzów i pozwolą tworzyć kolejne programy, które spełnią ich oczekiwania.
Po tym, jak z TVP zwolniono wielu dziennikarzy, powoli pojawiają się oni w innych kanałach. WP będzie mieć Macieja Orłosia, w Nowa TV znaleźli się m.in. Beata Tadla i Jarosław Kulczycki. Czy Metro też zaangażuje jakieś znane nazwiska z TVP?
Przy wyborze produkcji własnych przede wszystkim koncentrujemy się na wykorzystaniu potencjału naszych mediów. Nie wykluczamy, że osoby dotychczas pracujące w mediach publicznych pojawią się na naszej antenie, jeśli powstaną koncepcje ciekawych formatów z ich udziałem.
Jak oceniacie ofertę kanałów, które już ruszyły w ramach MUX-8 - czyli Nowa TV i Zoom TV?
Każda ze stacji debiutujących w tym roku na MUX-8 ma swój profil programowy i własny przepis na sukces. Przyglądamy się oczywiście temu, co robi konkurencja i wynikom, jakie osiąga. Jest jednak zbyt wcześnie na ocenę.
Razem z Wami rusza stacja WP, jak chcecie odróżnić się od tego kanału?
Rzeczywiście, 2 grudnia rusza także telewizja WP, która zgodnie z zapowiedziami ma być ukierunkowana na widownię kobiecą. To stanowi zasadniczą różnicę, jeśli chodzi o pozycjonowanie kanału w stosunku do Metra. Uniwersalność naszego kanału polega między innymi na tym, że program stacji kierujemy zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Większość naszych programów została tak dobrana, aby była atrakcyjna dla wszystkich widzów, niezależnie od płci.
Czy polski rynek telewizyjny ma jeszcze potencjał i jest na nim miejsce na kolejne kanały?
Rynek telewizyjny w Polsce jest stabilny i wierzę, że taki pozostanie jeszcze przez wiele lat. Oferta naziemna wciąż jeszcze nie jest obszerna, więc naszym zdaniem nadal jest miejsce dla nowych kanałów.
Dołącz do dyskusji: Startują Metro i WP kolejne kanały naziemnej telewizji cyfrowej