SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Spotify ma 500 tys. polskich użytkowników, Deezer ok. 250 tys.

W październiku ub.r. przeglądarkową wersję Spotify odwiedziło rekordowe 510 tys. polskich internautów, natomiast Deezer maksymalnie miał 270-280 tys. użytkowników miesięcznie. Oba serwisy nie podają liczby swoich użytkowników mobilnych w Polsce.

Oba czołowe serwisy streamingowe z muzyką zostały uruchomione w Polsce na początku ub.r.: Deezer w styczniu (więcej na ten temat), natomiast Spotify w lutym (więcej o tym). Przy czym z tego pierwszego już od połowy 2012 roku mogli korzystać polscy klienci Orange (więcej na ten temat).

W efekcie - jak wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl - serwis Deezer.com już w drugiej połowie 2012 roku odwiedzało po 70-75 tys. polskich użytkowników, z wyjątkiem sierpnia, w którym ta liczba wyniosła aż 104,7 tys. Po udostępnieniu na początku ub.r. Deezera wszystkim polskim internautom liczba jego użytkowników w naszym kraju mocno wzrosła. Od razu w lutym wyniosła rekordowe jak dotychczas 277,8 tys. real users, a tylko w kwietniu i maju spadła poniżej 200 tys. Natomiast w drugiej połowie roku wahała się od 220 do 267 tys.

W skali roku liczba polskich użytkowników Deezera wzrosła mniej więcej trzykrotnie.

Deezer.com w Polsce w 2012 i 2013 roku

Megapanel PBI/Gemius - WIRTUALNEMEDIA.PL

 

real users

zasięg

VII 2012

70 454

0,36%

VIII 2012

104 711

0,54%

IX 2012

70 825

0,36%

X 2012

73 039

0,38%

XI 2012

72 950

0,38%

XII 2012

75 104

0,39%

I 2013

142 006

0,73%

II 2013

277 839

1,41%

III 2013

269 478

1,34%

IV 2013

120 508

0,59%

V 2013

184 794

0,90%

VI 2013

220 586

1,09%

VII 2013

259 331

1,26%

VIII 2013

267 370

1,28%

IX 2013

224 360

1,07%

X 2013

244 041

1,15%


Z kolei Spotify po raz pierwszy w wynikach Megapanelu pojawił się w marcu ub.r. - ze 174,4 tys. real users. W kolejnych miesiącach liczba użytkowników stopniowo rosła - już w kwietniu przekroczyła 250 tys., w lipcu - 350 tys., w sierpniu - 450 tys., natomiast w październiku osiągnęła rekordowe jak na razie 509,7 tys.

Tym samym serwis w październiku miał prawie trzy razy więcej polskich użytkowników niż w marcu.

Spotify.com w Polsce w 2013 roku

Megapanel PBI/Gemius - WIRTUALNEMEDIA.PL

 

real users

zasięg

III 2013

174 372

0,87%

IV 2013

268 228

1,31%

V 2013

200 297

0,98%

VI 2013

255 210

1,26%

VII 2013

367 146

1,78%

VIII 2013

458 300

2,19%

IX 2013

447 066

2,13%

X 2013

509 694

2,41%


Oba serwisy - tak samo jak większość zagranicznych stron internetowych - nie są w Megapanelu objęte audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w nich polscy użytkownicy. W zestawieniu nie znalazły się natomiast dwa inne portale streamingowe uruchomione w Polsce w ostatnim roku: WiMP i Rdio, co oznacza, że ich popularność jest znikoma.

Z kolei internetowe radio muzyczne Last.fm w październiku ub.r. według Megapanelu PBI/Gemius miało 533 tys. polskich użytkowników, a rok wcześniej - 457 tys. Natomiast działające od połowy 2012 roku Muzo.pl (należące do Cyfrowego Polsatu) w październiku ub.r. wygenerowało zaledwie 153 tys. odsłon (przy zbyt małej liczbie użytkowników, żeby mogła ona zostać określona w Megapanelu).

Przy czym Muzo oferuje zdecydowanie mniejszą bibliotekę muzyczną od Spotify i Deezera (niecałe 2 mln piosenek wobec ponad 20 mln), za to bezpłatnie można w nim słuchać muzyki tylko przez 20 godzin miesięcznie (więcej na ten temat). Dodatkowo z Muzo, podobnie jak z WiMP, nie można korzystać bezpośrednio w przeglądarce, tylko trzeba zainstalować osobną aplikację.

Trudno porównywać wyniki muzycznych serwisów streamingowych z innymi witrynami z muzyką, bo np. portale stacji radiowych zawierają wiele treści niemuzycznych (także tekstów), a serwisy o muzyce są oparte głównie na informacjach tekstowych i wideo.

Wszystkie czołowe serwisy streamingowe z muzyką są dostępne jako aplikacje mobilne, za korzystanie z których - w przeciwieństwie do darmowych wersji na komputery - trzeba już płacić. Przy czym zarówno Spotify, jak i Deezer nie ujawniają, ilu polskich użytkowników korzysta z nich na urządzeniach przenośnych. W odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl polskie agencje public relations obsługujące oba serwisy poinformowały, że podają one jedynie statystyki globalne.

Trudno jednak szacować, że Spotify i Deezer mają w Polsce równie wielu płacących użytkowników mobilnych co osób korzystających z bezpłatnych wersji przeglądarkowych. Zwłaszcza że Spotify jesienią ub.r. poinformowało, że wśród jego użytkowników tylko 20 proc. płaci za korzystanie z aplikacji mobilnych. W reakcji na te statystyki serwis w grudniu ub.r. udostępnił na urządzeniach przenośnych kilka darmowych opcji (więcej na ten temat). Można więc spodziewać się, że liczba jego użytkowników mobilnych w najbliższym czasie wzrośnie.

Dołącz do dyskusji: Spotify ma 500 tys. polskich użytkowników, Deezer ok. 250 tys.

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Arche
Co za kretyn pisał ten artykuł? Stek bzdur i nieprawdy. Dlaczego żaden pseudo dziennikarz nie popyta u źródeł tylko cytuje jakieś inne bzdurne teksty.
0 0
odpowiedź
User
Stewart
Buachacha, Deezer ma 250 tys użytkowników, a Spotify 500:) Jak wszystkie dane z tego źródła są tak wiarygodne to gratuluję. Ludzie, co za mega bzdura!
0 0
odpowiedź
User
slappy
Spotify ma tyle użytkowników bo nie można zlikwidować u nich konta bez usunięcia własnego profilu na facebooku. To zwykłę cwaniaki i oszuści. Deezer najlepszy.
0 0
odpowiedź