SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ekspert: oto jak Rosja komunikacyjnie poległa na wojnie z Ukrainą

W ciągu ostatnich kilku miesięcy upadł mit "Wielkiej Rosji", potężnego prezydenta Putina i silnej rosyjskiej armii. Percepcja Rosji i Rosjan legła w gruzach - ocenił podczas Kongresu Profesjonalistów PR w Rzeszowie Adam Łaszyn, prezes agencji public relations Alert Media Communications.

Adam Łaszyn podczas XXII KongresU Profesjonalistów Public Relations Adam Łaszyn podczas XXII KongresU Profesjonalistów Public Relations

W Rzeszowie trwa XXII Kongres Profesjonalistów Public Relations. Tematem przewodnim są technologie w komunikowaniu i cyberbezpieczeństwo.i dezinformacja. Prezentację otwierającą wygłosił Adam Łaszyn, szef agencji Alert Media Communications. Sporą część ekspert poświęcił omówieniu komunikacyjnej warstwy wojny Rosji z Ukrainą,

- Tu niedaleko spadają rakiety komunikacyjne, ale rakiety komunikacyjne spadają też tu - stwierdził Adam Łaszyn, odnosząc się do dezinformacji w szeroko pojętej polskiej przestrzeni internetowej.

W ocenie Łaszyna na poziomie komunikacyjnym wojna zaczęła się wcześniej niż 24 lutego, przynajmniej od końca ubiegłego roku, obejmując cały świat. - Jestem przekonany, że jest to doświadczenie pokoleniowe, doświadczenie tej dekady, które zmienia rzeczy w naszym postrzeganiu, funkcjonowaniu, na trwałe.

Rosja przegrywa wojnę na komunikację

Kiedy inwazja była bardzo blisko, Polska i inne kraje Zachodu, weszliśmy w wojnę komunikacyjną z Rosją. "Świetną robotę" wykonał zdaniem prelegenta amerykański wywiad, publikując plany Putina - już w styczniu w czołowych światowych tytułach publikowane były artykuły pokazujące, że Rosjanie planują zająć nawet dwie trzecie terytorium Ukrainy. Zdaniem Adama Łaszyna była to taktyka "obnażanie zbira "- głośne nazywanie wprost prawdziwych zamiarów wrogów zanim się zmaterializują.

W warstwie komunikacyjnej to też działało - choćby wtedy, gdy polskie służy państwowe już w czasie wojny, edukowały społeczeństwo, prezentując jakie w danym czasie narracje wpuszcza do internetu i mediów Krelm i jego trolle. Dzięki temu kłamstwo zostało nazwane po imieniu i straciło swoją dezinformacyjną moc - wyjaśnił ekspert, nazywając to "wybijaniem zębów" Rosji. Dzięki tej metodzie Ukrainie udało się zyskać czas - nie czekano na ruchy Rosjan, tylko od razu uprzedzano: "oni będą robić to tak", i od razu to zwalczać.

- To czego możemy się  z tej wojny nauczyć, to jak walczyć mocno z dezinformacją - stwierdził Adam Łaszyn. - Rosjanie przegrali właśnie dlatego, ze wojna dezinformacyjna zaczęła się wcześniej niż inwazja militarna na Ukrainę - konkludował ekspert.

- Komunikacja Rosji jest teraz jak jej działania militarne -  prymitywna, prosta, nieefektywna - dodał ekspert.

Rosja i Putin tracą twarz

Na szekspirowskim schemacie komunikacyjnym "Dobry-zły-ofiara" widać, że to Rosja, wbrew temu co próbowała narzucić światu, została "tym złym" bohaterem, a Ukraina - dobrym. Zwłaszcza po Buczy do Rosjan przyległy łatki zbrodniarzy, morderców, barbarzyńców, zbirów i agresorów. - Największe państwo na świecie przeżywa obecnie największy kryzys percepcji w całej swej historii - stwierdził Adam Łaszyn.

Komunikacyjnie w tej wojnie Rosja poniosła całkowitą porażkę, mówił Łaszyn, podkreślając, że "nawet za Stalina nie było tak źle". - Putin odtworzył wszystkie czarno-białe schematy z czasów zimnej wojny - stwierdził szef Alert Media Comunications. To obecny prezydent Rosji przypomniał światu, że rosyjska armia zawsze dopuszczała się zbrodni wojennej i najgorszych okrucieństwa, co stawia Rosjan w roli globalnych antybohaterów numer jeden. - Z punktu widzenia realizacji celów strategicznych, wszystko wyszło jemu i jego ekipie odwrotnie - powiedział Adam Łaszyn.

Komunikacyjnie Rosja ponosi klęskę za klęską, już od pierwszych dni wojny. Świat nigdy nie był tak negatywnie nastawiony nie tylko do Rosji jako państwa, ale i do Rosjan. Upadł mit siły Rosji na arenie międzynarodowej- stwierdził w Rzeszowie ekspert.  

W kolejnej części Łaszyn przeprowadził studium upadku mitu "Trolli Putina" - cyberarmii botów i prawdziwych użytkowników, którzy rozsiewają w internecie kłamstwa po linii Kremla. Armia upadła, co ekspert pokazał na przykładzie facebookowj grupy "Inżynierowie Przemyśl" ("grzybnia trolli" - określił Łaszyn), przez którą próbowano rozsiewać antyukraińską i antyimigracyjną propagandę. Na grupie pojawiały się historyjki o rzekomych napadach na kobiety osób o ciemniejszym kolorze skóry, czy o szajkach okradających ludzi w autobusach. Media szybko jednak zweryfikowały, że posty te to kłamstwa - służby nie odnotowywały żadnych z opisywanych przestępstw na terenie Przemyśla. - Grupa została zduszona - podsumował Adam Łaszyn.

Dalej ekspert wskazał a jeszcze jeden aspekt komunikacyjnej katastrofy w Rosji - mianowicie wielki exodus biznesu z kraju.

- To marki zbojkotowały konsumentów w Rosji, to pierwszy taki przypadek w historii - wskazał ekspert. 

Ukraina przekonuje komunikacją

Na przeciwległym biegunie komunikacji wojennej jest Ukraina. - Narracja kraju jest "znakomita, lekka, bliska człowieka, realna - wyliczał Adam Łaszyn, przypominając hasło "ruski wojenny karabl, idi na ch**" (tak mówią ludzie, to każdy rozumie! podkreślił).

Męstwo ukraińskiego narodu uosabia prezydent Zelenski, w pierwszych dniach wojny zwracający się do zachodu: "potrzebuję broni, nie podwózki".

- Format nie wystarcza. Ukraińcy mają bardzo uniwersalną, prawdziwą tzw. big idea, wyrażoną w haśle: "walczymy o wartości europejskie" - powiedział Adam Łaszyn. - Oni o bycie w naszym kręgu walczą już od Majdanu. Do każdego chyba dotarło, że Ukraińcy walczą też o naszą wolność, dlatego warto oddać im wszystkie czołgi, samoloty, bo to on przelewają krew za to, byśmy my byli wolni od rosyjskiego barbarzyństwa. A to barbarzyństw nie objawia się tylko w tym, że przychodzą i mordują, ale że robią ze swoim narodem to co robią. Do tego służy im też komunikacja - podsumował szef Alert Media Communications.

XXII Kongres Profesjonalistów Public Relations objęty jest patronatem medialnym portalu Wirtualnemedia.pl

Dołącz do dyskusji: Ekspert: oto jak Rosja komunikacyjnie poległa na wojnie z Ukrainą

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
aaa
Zabijają cywilów to tytuł mocno nie smaczny. Putin to psychol z żaden PR go nie wybieli.
0 0
odpowiedź
User
Mirek z wykopu
Portal wirtualne media dolozyl swoja cegielke tolerujac rosyjskich trolli dzialajacych aktywnie w komentarzach. Wiemy ze komentarze sprzyjaja nabijaniu odslon i jako jedyni zostawiliscie je w pelni anonimowe aby dac upust ludziom, ale to grunt pod dzialania onucom rowniez i pewnie macie tego swiadomosc.
0 0
odpowiedź
User
bbb
Branża jest naprawdę popierdolona, że się zastanawia nacz czymś takim.
0 0
odpowiedź