Rok 2014 w social media - prognozy na 2015 (agencje i wydawcy)
Jak minął bieżący rok w branży mediów społecznościowych? Co może wydarzyć się w 2015 roku? Mówią o tym przedstawiciele czołowych polskich agencji i wydawców social mediowych, m.in. Michał Sławiński, Paweł Karaś, Anna Mościcka-Miodek, Adam Ścibior, Justyna Dzieduszycka-Jędrach i Łukasz Ludkowski.
Dzisiaj w ramach cyklu podsumowań 2014 roku w polskich mediach i marketingu zajmujemy się mediami społecznościowymi i komunikacją marketingową w nich. O najważniejszych wydarzeniach mijającego roku i prognozach na nadchodzący odpowiadają menedżerowie z najważniejszych polskich agencji i wydawców z branży social media.
Agnieszka Stelmaszczyk, dyrektor zarządzająca agencji Fenomem
Wydarzenie roku
Z perspektywy mediów społecznościowych, które są naszą kluczową kompetencją, najważniejszym wydarzeniem roku jest drastyczne obniżanie zasięgu organicznego postów na Facebooku. De facto oznacza to zasadniczą zmianę Facebooka z medium społecznościowego na medium reklamowe. Towarzyszy temu podwyższanie kosztów za reklamę i jednocześnie udostępnianie coraz lepszych narzędzi do optymalizacji kampanii pod kątem celów komunikacyjnych.
Widoczna fragmentaryzacja mediów społecznościowych zwraca uwagę także na pozostałe platformy komunikacji. W mojej ocenie obserwowanie mistrzostw świata w siatkówce mężczyzn na Twitterze wywołało zasadniczą zmianę potencjału tego kanału/narzędzia - dla mnie śledzenie turnieju na Twiterze było doświadczeniem bardziej emocjonującym niż oglądanie w telewizji.
Akcja roku to Ice Bucket Challenge. Doceniam wykorzystanie w tej akcji ogromnego wirusowego potencjału social mediów.
Sukces roku
Sylwester Wardega w ciągu roku zrobił karierę w stylu „od zera do bohatera”. Trudno zliczyć ilość zapytań klientów o akcje typu „jak Wardęga”. Przegonił blogerki modowe w celebryckości i wprowadził figle na salony. Dowiódł, że każdy może zaistnieć na skalę światową z dobrym pomysłem, zaczynając działalność w internecie. Myślę, że ten przykład na dobre rozkręci youtuberów w Polsce, a efekty ich kreatywności będziemy obserwować jeszcze wielokrotnie na szeroką skalę (wśród amerykańskich nastolatków gwiazdy YouTube’a są nawet bardziej rozpoznawalne i angażujące niż hollywoodzcy celebryci).
Kolejny spektakularny sukces roku wart uwagi to, moim zdaniem, akcja afiliacyjna Michała Szafrańskiego z „Jak oszczędzać pieniądze”. Michał pokazał pomysł na zarabianie na blogu, budując jeszcze większą wiarygodność i w kontrze do tego, jaką drogą poszła większość blogerów, umieszczając wręcz coraz więcej krypto-reklamy.
Porażka roku
Słabe odpowiedzi Onetu i Interii na spektakularny relaunch WP.pl (kolejny sukces roku). Widać, że były robione na szybko i byle jak, o doniesieniach o „inspirowaniu się” nie wspominając.
Drugie miejsce na podium porażek roku to zmiana blogerek fashionowych w celebrytki i ich wszechobecność. Masowość i komercjalizacja zwykle zaprzeczają świeżości i wiarygodności. Z perspektywy marketingowej to podważa wartość, jaką blogerzy wprowadzili do komunikacji marketingowej.
Człowiek roku
Panowie Kot Przybora i Iwo Zaniewski za odzyskanie PZL-u. Gratuluję wytrwałości i determinacji potrzebnej do wkroczenia jeszcze raz do tej samej rzeki, żeby „ratować swoje dziecko”.
Trend roku
Marki wyciągnęły wnioski z zeszłorocznych kryzysów społecznościowych (vide nc+) i błyskawicznie reagują na potencjalne problemy i negatywne komentarze (case Biedronki i kina Femina). Widać to szczególnie w branży telekomunikacyjnej, gdzie średni czas reakcji na wiadomości od użytkowników wynosi kilka minut, a użytkownicy oczekują obsługi w mediach społecznościowych w trybie 24/7. Rośnie znacząco liczba spraw od użytkowników obsługiwanych w tym kanale, co też pokazuje wagę social media w biznesie, a nie tylko w komunikacji.
Drugi ważny trend w 2014 roku to rozpoczęcie walki Facebooka z YouTube’em o rynek reklamy wideo - pojawiają się nowe formaty reklamowe oraz widoczne zwiększanie zasięgu natywnego wideo w stosunku do linkowania do YouTube’a. Rozwój tej batalii będzie na pewno jednym z głównych wydarzeń kolejnego roku.
Prognoza na 2015
Spodziewam się znacząco większych inwestycji w kontent społecznościowy. Jest to swego rodzaju wynik obniżających się zasięgów organicznych. Skoro musimy wydawać pieniądze na promocję treści, to jednocześnie zaczynamy przywiązywać jeszcze większą uwagę do ich jakości i celu komunikacyjnego. W dużej części kampanii kontent społecznościowy będzie strategiczną osią kampanii. Idąc dalej: „video rulez”. Działania Facebooka bardzo pobudzą szerokie wykorzystywanie treści video i rozwój rynku produkcji filmów do internetu, co z kolei wymagać będzie dobrych, profesjonalnych produkcji w rozsądnej cenie.
W zakresie zakupu mediów online - prognozuję rozwój programmatic buying i automatyki zakupu mediów. Portale będą sprzedawać swoje powierzchnie w modelu RTB, a zarabiać będą na niestandardowych ofertach.
Anna Mościcka-Miodek, kierownik ds. marketingu w Gazeta.pl
Wydarzenie roku
Pewnie wiele osób podsumuje ten rok jako rok wideo, bo taki rzeczywiście był, również w social media. Za ukoronowanie trendu można zatem uznać wydarzenie Orange Video Fest, na którym według szacunków organizatorów pojawiło się ponad osiem tysięcy fanów YouTube’a. Pięciu youtuberów otrzymało podczas tej imprezy nagrody za przekroczenie poziomu miliona subskrypcji i byli to: SA Wardęga, Abstrachuje.TV, 5 sposobów na, Polski Pingwin i Rezigiusz.
Sukces roku
Ice Bucket Challenge, które bez cienia wątpliwości podbiło media społecznościowe w 2014 roku i do którego skali i efektywności przyczynił się uruchomiony w feedzie Facebooka autoplayer wideo. Choć sukcesem nie było samo 17 milionów opublikowanych na Facebooku wideo, a zdobycie 100 milionów dolarów dla ALS Association w konsekwencji.
Porażka roku
Jeśli iść tropem wideo, to zastanawia mnie brak kobiet wśród topowych twórców internetowych. Jak podpowiada mi Hash Monitor, w pierwszej pięćdziesiątce najpopularniejszych kanałów na YouTube są tylko trzy: kanał gamingowy MagdalenaMariaMonika z 640 tysiącami subskrypcji, dużo dalej urodowy Red Lipstick Monster z 251 tysiącami subów, a jeszcze dalej lifestyle’owy Wobec Obiektywu z 208 tysiącami subskrybentów. Nawet Ewa Chodakowska, której popularność opiera się przecież na materiałach wideo i która na Facebooku ma prawie 1,4 mln fanów, na swoim kanale na YouTube gromadzi zaledwie 147 tysiąca osób. Dziewczyny, na YouTube!
Człowiek roku
Tu oczywiście - SA Wardęga za jego hitowe wideo z psem pająkiem, które ma ponad 113 mln wyświetleń i ląduje na pierwszym miejscu w światowym (!) rankingu YouTube’a.
Ale w moim prywatnym rankingu są również ludzie stojący za Prowly, w tym Joasia Kółkowska i Grzesiek Miecznikowski. Za ich niestandardowe podejście do komunikacji, również w social media, i świetną akcję promocyjną i pro kliencką pod kryptonimem TakSÓWKA.
Trend roku
Oprócz wideo, które na wzór zeszłorocznego sukcesu contentu obrazkowego i zdjęciowego, zawładnęło social media w 2014 roku, do trendów roku nominuję wciąż żywy content marketing oraz oczywiście #selfie. Temu ostatniemu dziękuję za mnóstwo wrażeń i radości :)
Content marketing jest o tyle ważny, że marki stają się wydawcami i w tym kontekście z nimi również konkurujemy o uwagę w mediach społecznościowych. Budują one bowiem często fascynujące historie i dzięki temu coraz skuteczniej docierają do odbiorców. Jak podkreślał na konferencji WebSummit Adam Bain z Twittera, marki zaczynają rozumieć korzyść „of being good, rather than just loud”.
Prognoza na 2014
Facebook przetrwa i będzie się rozwijał - to banał, ale nie można mieć co do tego cienia wątpliwości. Konsekwentnie zmienia zasięgi i robi wszystko, by promować ciekawy, popularny wśród ludzi content. Wprowadza nowe funkcjonalności i rozwija produkty. Podobnie YouTube będzie stale się umacniał i jeszcze wyraźniej konkurował z tradycyjną telewizją. Social media będą coraz mocniej wykorzystywane jako źródło big data i staną się miejscem, gdzie wiele firm będzie zaczynać swoje działania. Social media marketing będzie skupiał się na tym, jak dostarczyć ludziom ciekawe historie i wartości dodane.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Biuro Podróży Reklamy, Content House, K2, Grupa Walk, VanguardPR - Grupa Adweb, Get More Social, Mint Media, click community, MOSQI.TO, The Digitals, Socjomania i 121 PR.
Dołącz do dyskusji: Rok 2014 w social media - prognozy na 2015 (agencje i wydawcy)