Rodziny z 500+ z wydatkami powyżej średniej na nadchodzące święta
Na nadchodzące święta Bożego Narodzenia polska rodzina (gospodarstwo domowe) wyda średnio prawie 1838 zł. To kwota wyższa o 4,8% od wydatków deklarowanych w ubiegłym roku. Jeszcze wyższe wydatki planowane są w rodzinach korzystających ze świadczenia 500+ - wynika z badania IBRiS.
Rodziny otrzymujące świadczenie 500+ planują w tym roku na organizację świąt przeznaczyć ponad 2021 zł, co oznacza, że rodziny te wydadzą średnio o ponad 183 zł więcej niż ogół populacji.
Podobnie jak w ubiegłym roku, w produkty spożywcze na święta badani zaopatrzą się przede wszystkim w dyskontach. W tego typu sklepach zakupy zrobi 6 na 10 Polaków. Popularnym miejscem zakupu żywności są również hiper/supermarkety, do których uda się blisko co drugi zapytany. Nieco mniej chętnie wybierane są bazary (25 proc.) oraz konkretne sklepy, ale inne niż dyskonty czy supermarkety (24 proc.). Relatywnie mało popularnym miejscem zakupu artykułów spożywczych jest internet, niezależnie czy zakup ten wiąże się z użyciem komputera (5 proc.), czy smartfona (2 proc.).
Polacy chętnie wykorzystują internet do poszukiwania pomysłu na prezenty dla bliskich i informacji na temat promocji przedświątecznych. Głównym źródłem wiedzy o ofertach zniżkowych w sieci są strony internetowe konkretnych sklepów (50 proc.). Na drugim miejscu wśród kanałów online plasują się portale społecznościowe (23 proc.). Z kolei 21 proc. badanych korzysta w tym celu z aplikacji mobilnych, zbierających informacje o aktualnych promocjach.
Inaczej niż w przypadku produktów spożywczych, Polacy najchętniej zakupią upominki przez internet, najczęściej za pomocą komputera (37 proc.). 22 proc. pytanych kupi prezenty za pośrednictwem smartfona. Od 2017 roku, gdy odbyła się pierwsza edycja badania, o 17 pkt. proc. wzrósł odsetek osób, które deklarują kupno upominków świątecznych za pomocą urządzenia mobilnego typu smartfon. Popularnym miejscem zakupu prezentów świątecznych są również hiper/supermarkety (34 proc.).
Preferencje prezentowe Polaków nie zmieniły się istotnie w porównaniu do poprzednich lat. Listę tegorocznych prezentów otwierają kosmetyki i perfumy oraz zabawki, którymi zamierza obdarować najbliższych co drugi badany. Podium zamykają książki, na zakup których zdecyduje się 34 proc. pytanych. Nieco rzadziej Polacy pod choinką znajdą ubrania (32 proc.). 22 proc. pytanych obdaruje bliskich słodyczami (w ciągu dwóch lat spadek o 17 pkt. proc.).
Polacy ucieszyliby się z prezentu świątecznego w postaci karty podarunkowej, umożliwiającej wydanie konkretnej sumy pieniędzy w wielu różnych sklepach internetowych i stacjonarnych. Zdecydowanej większości pytanych taki prezent sprawiłby przyjemność. Pytani woleliby otrzymać raczej kartę podarunkową z możliwością wydania pieniędzy w wielu różnych sklepach internetowych i stacjonarnych niż w jednym, wybranym sklepie (73 proc. vs. 11 proc.).
Tak jak w ubiegłych latach, większość badanych zamierza spędzić święta we własnym domu (62 proc.). Natomiast częściej niż 3 na 10 uda się do rodziny. Zdecydowanie rzadziej stosowaną praktyką spędzania świąt są wyjazdy zagraniczne, wypoczynek w polskich miejscowościach oraz wizyta u znajomych lub przyjaciół.
Badanie "MilleŚwięta 2019" zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 12–15 listopada 2019 r., techniką CATI, na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie pełnoletnich Polaków. Całkowita kwota wydatków obliczana jest na podstawie deklaracji respondentów określających planowaną kwotę wydatków świątecznych. Do obliczenia wykorzystywane są dane demograficzne GUS dotyczące rozkładu populacji, a także liczebności oraz struktury gospodarstw domowych. Dane dotyczące gospodarstw domowych objętych programem Rodzina 500+ pochodzą z deklaracji badanych oraz statystyk udostępnionych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Dołącz do dyskusji: Rodziny z 500+ z wydatkami powyżej średniej na nadchodzące święta