PZPM: Polacy wybierają auta uniwersalne i oszczędne
Polacy kupują najczęściej uniwersalne i oszczędne samochody -wynika z zaprezentowanego dziś w Warszawie raportu PolskiegoZwiązku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
W 2007 r. najchętniej kupowanymi modelami w Polsce były autamałe lub kompaktowe. Ponad połowę z nich stanowiły pojazdymałolitrażowe z silnikami o pojemności do 1399 cm3. Jednak segmentten cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem.
Średnio co trzeci Polak ma samochód. Z raportu PZPM wynika, żecoraz częściej wybieramy nie tylko większe i droższe modele, aleprzede wszystkim zwracamy większą uwagę na ich dodatkowewyposażenie - klimatyzację, poduszki powietrzne i system ABS.Wpływa to na wzrost średniej wartości kupowanego samochodu, która w2007 r. przekroczyła 73 tys. zł.
Niespełna 10 proc. samochodów sprzedanych w Polsce zostałowyprodukowanych w naszym kraju, zdecydowana większość pochodzi zimportu. Polacy najczęściej decydują się na kupno prywatnego autawiosną. Szczyt motoryzacyjnych zakupów firm przypada natomiast nakoniec roku.
Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i otwarciem granic,nastąpił wzrost importu samochodów używanych. Najczęściej są onesprowadzane z Niemiec. Prawie 50 proc. trafiających do naszegokraju aut używanych ma więcej niż 10 lat.
Z opracowania wynika, że najbardziej zmotoryzowanymiwojewództwami są: wielkopolskie (403 auta na 1.000 osób) imazowieckie (402), najmniej - warmińsko-mazurskie (302) izachodniopomorskie (300).
Polska jest też jednym z liderów pod względem produkcjisamochodów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Szacuje się, żeco siódmy wyprodukowany w Europie autobus i co dwudziesty samochódosobowy pochodzi z naszego kraju.
Według danych Samaru, w ubiegłym roku pięć działających w Polscefabryk samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyprodukowałoprawie 870 tys. aut. Przewiduje się, że w tym roku będzie to ok. 1mln.
Ponad 90 proc. samochodów wyprodukowanych w naszym kraju trafiado zagranicznych klientów.
Motoryzacja jest jedną z najważniejszych branż eksportowych. W2007 r. do zagranicznych odbiorców trafiły samochody i częścizamienne o wartości ponad 16,6 mld euro.
Twórcy raportu PZPM ostrzegają, że Czechy i Słowacja umacniająswoje pozycje jako producenci motoryzacyjni, zdobywając noweinwestycje. W Polsce od 2000 r. powstał tylko jeden nowy zakładprodukcyjny tej branży. Autorzy opracowania podkreślili, żepotrzebne są w naszym kraju nowe inwestycje.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polskąorganizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, skupiającąproducentów oraz przedstawicieli producentów pojazdów samochodowychi motocykli. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia ProducentówPojazdów ACEA reprezentuje interesy firm w Unii Europejskiej.
Dołącz do dyskusji: PZPM: Polacy wybierają auta uniwersalne i oszczędne