Polskie Radio dalej inwestuje w DAB+. Ile wyda?
W 2025 roku Polskie Radio wyda ponad 11,4 mln zł na modernizację stanowisk produkcyjnych i emisyjnych, rozbudowę systemów i przebudowę cyfrowej sieci dźwiękowej. Z planów finansowo-programowych, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika też, że nadawca publiczny będzie dalej dążył do poszerzenia zasięgu swojego multipleksu w DAB+.
W poniedziałek Rada Programowa Polskiego Radia przyjęła plany programowo-finansowe na 2025 rok. Zakładają one m.in. inwestycję w stanowiska produkcyjne i emisyjne w budynkach nadawcy. Chodzi o zwiększenie ich niezawodności działania, poprawę i zwiększenie możliwości funkcjonalnych. Dzięki tym działaniom ma poprawić się akustyka studiów. W związku z uruchomieniem nowych usług planowana jest przebudowa, modernizacja sieci dźwiękowej opartej o router Nexus w związku z koniecznością obsługi kolejnych stanowisk produkcyjnych i emisyjnych. Ma się to wiązać z poszerzeniem oferty programowej Polskiego Radia.
Nadawca publiczny planuje też modernizację pomieszczeń technologicznych w swoich obiektach. Tłumaczy to niwelacją ryzyk związanych z ciągłością działania. Obecnie urządzenia mają być wysłużone i w każdej chwili ich awaria może doprowadzić do przerw w emisji lub produkcji. Na 2025 roku planowana jest modernizacja studia teatralnego R7, modernizacja studiów R4, R8 i R9, modernizacja oświetlenia i reżyserki w S1 (im. W. Lutosławskiego). Modernizacja pomieszczeń ma pochłonąć w przyszłym roku 6,5 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wysłużone są także wozy transmisyjne Polskiego Radia. Ich średni wiek to 14 lat, a najstarszy ma 25 lat. W poprzednich latach planowano zakupu dwóch wozów, ale ze względu na sytuację finansową spółki, cel nie został zrealizowany. Teraz ma dojść do tej inwestycji. Ten zakup, rozbudowa systemów podstawowych, budowa zapasowego centrum emisji i przetwarzania danych oraz zakup urządzeń, mają pochłonąć łącznie w 2025 roku 26,5 mln zł.
Polskie Radio chce dotrzeć z ofertą do sieci kablowych i platform VOD
W kwietniu ub.r. informowaliśmy, że Polskie Radio planuje aplikację na telewizory Smart TV. Nowe władze także chcą inwestować w tym kierunku. Na budowę multimedialnych platform dystrybucji treści, modernizację i rozbudowę systemów dystrybucyjnych i produkcyjnych chcą w przyszłym roku przeznaczyć prawie 3,1 mln zł.
- Efektem podjętych działań będzie zwiększenie atrakcyjności przekazu radiowego o treści wizualne. Polskie Radio w likwidacji tworzy coraz więcej nagrań audio-wideo z dużych wydarzeń kulturalnych i społecznych ale także rejestruje w ten sposób rozmowy prowadzone w studiu. Coraz większa ilość nagranych materiałów dostępna w archiwum a jednocześnie rozwój technologii cyfrowych pozwala na ich ponowne ożywienie i wykorzystanie w celu uatrakcyjnienia oferty programowej Polskiego Radia w likwidacji. Rozbudowa systemów dystrybucyjnych pozwoli na dostosowanie oferowanych treści audio-wideo zarówno operatorom sieci kablowych jak i umieszczenie ich na platformach typu VOD, portalach internetowych - czytamy w projekcie Karty Powinności na lata 2025-2029.
Nadawca publiczny zwraca też uwagę, że rozbudowy wymaga system emisji i produkcji Dalet. Obecne rozwiązanie traci wsparcie producenta w 2024 roku i nie będzie już rozwijane. To jeden z najważniejszych systemów produkcyjno-emisyjnych Polskiego Radia.
Zasięg multipleksu DAB+ będzie jeszcze szerszy
Kilka tygodni temu zakończył się proces poszerzenia zasięgu multipleksu DAB+ Polskiego Radia (Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Kierowców, Radio Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i w niektórych województwach ich kanały tematyczne). W planach na 2025 rok zapisano punkt Rozwój DAB+. - Po osiągnięciu w 2024 roku pokrycia sygnałem 90 proc. powierzchni kraju, w 2025 roku będą kontynuowane prace nad zwiększeniem zasięgu - zapowiada Polskie Radio.
Analogiczne plany wpisano do projektu Karty Powinności. - Programy Polskiego Radia S.A. w likwidacji rozpowszechniane są naziemnie (LM i FM), satelity, strumienie w sieci internetowej, w tym aplikacje mobilne oraz DAB+. W latach 2025-2029 planowany jest rozwój infrastruktury nadawczej w następujących obszarach: - rozbudowa i uzupełnianie struktury nadawczej naziemnej (nowe nadajniki, zwiększanie mocy), - rozszerzanie obszarów emisji cyfrowej DAB+ poprzez uruchamianie nowych nadajników, - zgodnie z zapotrzebowaniem odbiorców - zwiększanie ilości dostępnych strumieni audio i video w sieci internetowej (m.in. podcasty, materiały VOD, streamingi audio i wideo itd.) - zapewnia nadawca publiczny. Z planu finansowo-programowego wynika, że koszty emisji w DAB+ w 2025 roku wyniosą 24,7 mln zł (analogowa emisja FM to 65,3 mln zł).
Tym samym nadawca publiczny nie zamierza likwidować kanałów tematycznych, dostępnych w DAB+. Zapowiada za to odświeżenie projektu moje.polskieradio.pl (MojePolskie2.0), gdzie kiedyś można było znaleźć dziesiątki stacji. W planach jest też modernizacja portali internetowych i nowa strona ramówkowa wszystkich anten.
Niska słuchalności stacji w DAB+
Z badania Radio Track Kantar Polska wynika, że w 2023 roku dzienna liczba słuchaczy za pośrednictwem anteny FM wyniosła 17 386 000. W przypadku internetu było to 2 260 000, dekodera telewizyjnego 483 tys., a odbiornika DAB+ 72 tys. Wielkość próby to 83 977. Dla porównania, w 2022 roku dzienna liczba słuchaczy przez FM wyniosła 18 380 000. W internecie było to 2 106 000, w przypadku dekoderów 503 000, a DAB+ 44 tys. Choć widać pewien wzrost popularności, to wciąż jest to wynik obarczony ryzykiem błędu statystycznego, wielokrotnie mniejszy niż w przypadku odbioru FM.
Dotarliśmy też do danych w odniesieniu do konkretnych rozgłośni Polskiego Radia, które mają najszerszy cyfrowy zasięg. W 2023 roku liderem była Jedynka. Jej dzienna liczba słuchaczy FM wyniosła 1 346 000, przez internet 63 tys., przez dekoder 14 tys., a w DAB+ 18 tys. Kolejne miejsce zajęła Trójka. Liczba słuchaczy przez FM wyniosła 620 tys., drogą internetową sygnał tej stacji odtwarzało 53 tys. osób, przez dekoder 8 tys., a DAB+ 10 tys. W przypadku Polskiego Radia 24 było to odpowiednio: 322 tys., 43 tys., 3 tys. i 7 tys. Czwórki można słuchać tylko przez internet (30 tys.) i DAB+ (2 tys.). Podobnie wygląda sytuacja z Polskim Radiem Kierowców. Dzienna liczba słuchaczy w sieci wyniosła 49 tys., a przez DAB+ 2 tys.
Choć ogólnokrajowe rozgłośnie w Norwegii są dostępne tylko w DAB+, a do podobnego ruchu przygotowuje się Szwajcaria, to polskie stacje komercyjne od lat krytykują DAB+, który ich zdaniem jest przestarzałą technologią i wymaga niepotrzebnych inwestycji. Krytykują też nadawcę publicznego za wielomilionowe inwestycje w tę technologię. - Polskie Radio od lat wydaje gigantyczne pieniądze, które dostaje z abonamentu i z budżetu państwa – czyli z podatków wszystkich Polaków – i przeznacza je na utrzymywanie anten, których nikt nie słucha, bo mało kto ma w naszym kraju odbiorniki DAB+. I widzimy to w danych słuchalnościowych. Jest to absolutne wyrzucanie pieniędzy w błoto zwłaszcza, że Polskie Radio nie ma pomysłu na te anteny - mówił Wirtualnemedia.pl menadżer z jednej ze stacji komercyjnych.
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio dalej inwestuje w DAB+. Ile wyda?