Polski Instytut Sztuki Filmowej stawia na sztuczną inteligencję
Po tym, gdy wiosną scenarzyści zaapelowali do instytucji zajmujących się kulturą o uregulowanie kwestii dotyczących funkcjonowania sztucznej inteligencji, Polski Instytut Sztuki Filmowej powołał wewnętrzny zespół ds. AI. - W najbliższym czasie sfinalizujemy współpracę z czołowymi światowymi ośrodkami akademickimi z USA, Singapuru oraz organizacjami z branży filmowej - zapowiada w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Radosław Śmigulski, dyrektor PISF.
Pod koniec kwietnia br. Gildia Scenarzystów Polskich opublikowała na Facebooku oświadczenie ws powstawania i rozwoju modeli sztucznej inteligencji. W piśmie jej członkowie zaapelowali o "podjęcie merytorycznej dyskusji i działań zmierzających w stronę uregulowania funkcjonowania sztucznej inteligencji".
Gildia zwróciła się do ustawodawców i instytucji działających w obszarze kultury, a także platform streamingowych, by podjąć z twórcami kultury wspólne działania "zmierzające do wielostronnej oceny i stworzenia sprawiedliwych dla wszystkich stron zasad wprowadzania do publicznego obrotu modeli sztucznej inteligencji oraz jej wytworów". Postulowano również wprowadzenie okresowego moratorium na udostępnianie "wytworów kultury, a w szczególności scenariuszy filmów i seriali, na potrzeby trenowania modeli generatywnej sztucznej inteligencji – do czasu wypracowania zasad ich używania, określenia ram prawnych i czerpania korzyści z jej wytworów".
Członkowie Gildii domagali się również, by wprowadzić obowiązek oznaczania utworów powstałych przy użyciu AI. "Gildia stoi na stanowisku, że odbiorcy wytworów kultury mają prawo wiedzieć, czy pochodzi ona od człowieka czy elektronicznych algorytmów" - argumentowano. Oświadczenie zakończono postulatem podjęcia wspólnych prac, mających na celu zabezpieczenie praw i interesów twórców, zmierzających "w szczególności do stworzenia odpowiednich mechanizmów blokujących nieuprawnione korzystanie z dzieł twórców, a także do stworzenia systemu rekompensat dla twórców z tytułu wykorzystywania ich dzieł przez modele sztucznej inteligencji kreujące nowe treści".
PISF dotuje rozwiązania AI dla branży filmowej
Ze źródeł zbliżonych do Gildii wynikało, że sprawą regulacji dotyczących sztucznej inteligencji miałby się zająć Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Dyrektor PISF Radosław Śmigulski potwierdza, że w kierowanej przez niego instytucji został utworzony wewnętrzny zespół ds. AI. - Głównym jego celem jest przygotowanie zarówno Instytutu, jak i branży filmowej w Polsce, do wyzwań i szans, które daje przedmiotowa rewolucja technologiczna, zarówno w procesach wewnętrznych PISF, ale także w pracy polskich filmowców - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Radosław Śmigulski. - W najbliższym czasie sfinalizujemy współpracę z czołowymi światowymi ośrodkami akademickimi z USA, Singapuru oraz organizacjami z branży filmowej.
Dyrektor PISF podkreśla, że rok 2023 jest pierwszym, kiedy w Instytucie pojawiła się możliwość składania wniosków o dofinansowanie w nowym priorytecie "Rozwiązania i inicjatywy technologiczne". - Nabory zamierzamy kontynuować w kolejnych latach, a składane wnioski wskazują, że był on niezwykle potrzebny środowisku. Wychodząc naprzeciw dynamicznie rozwijającej się technologii, która może wspomóc i usprawnić także branżę filmową, dotujemy dedykowane jej rozwiązania AI - mówi Śmigulski.
Jednocześnie Polski Instytut Sztuki Filmowej zaprasza na 18. edycję międzynarodowych warsztatów dla młodych filmowców - Plenery Film Spring Open. W tym roku tematem numer jeden ma być tam właśnie sztuczna inteligencja jako narzędzie wspomagające pracę filmowców. Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość rozwijać własne projekty przy wsparciu techników i artystów, z wykorzystaniem darmowego sprzętu. Wydarzenie jest dofinansowane ze środków PISF. Odbędzie się w dniach 10-19 października w krakowskich Przegorzałach. Zapisy na Plenery Film Spring Open wciąż trwają. Swój akces można zgłosić poprzez stronę internetową PISF.
Radosław Śmigulski dyrektorem PISF do 2027 r.
Polski Instytut Sztuki Filmowej powstał w 2005 r. w efekcie uchwalenia ustawy o kinematografii. Jest państwową instytucją kultury odpowiedzialną za rozwój polskiej kinematografii oraz za promocję polskiej twórczości filmowej za granicą.
Dyrektorem PISF od końca 2017 r. jest Radosław Śmigulski, były menedżer TVP i Totalizatora Sportowego. W zeszłym roku minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński ponownie powołał go na to stanowisko. Wcześniej Śmigulski uzyskał niemal jednogłośne poparcie komisji konkursowej (10 z 11 głosów było "za") w konkursie na kandydata na dyrektora PISF. Zasiadali w niej: Jacek Bromski, Ilona Łepkowska, Mariusz Łukomski, Robert Kaczmarek, Paweł Nowacki, Paweł Pewny, Mateusz Powązka, Marcin Skabara, Małgorzata Szumowska, Krzysztof Turkowski i Anna Waśniewska–Gill.
Pięcioletnia kadencja Śmigulskiego wygaśnie pod koniec 2027 r.
Dołącz do dyskusji: Polski Instytut Sztuki Filmowej stawia na sztuczną inteligencję