Polsat i TVN liderami product placement w serialach
Najdłużej znane marki pokazywane są w serialach emitowanych wPolsacie, jednak to "W-11" w stacji TVN wygenerował największąwartość reklamową - pokazują badania obecności product placement wpolskich serialach przeprowadzone przez Pentagon Research.
Zdecydowanie najczęściej, bo aż przez ponad 45 minut, ekspozycjamarek miała miejsce w serialach nadawanych przez Polsat. Jednakprzez większość tego czasu (prawie 42 minuty) pokazywane byłylogotypy nieistniejące realnie (na czele z marką "Mocny Full" -nieodłącznym rekwizytem bohaterów serialu "Świat wedługKiepskich").
Biorąc pod uwagę marki istniejące, w mimowolnym (bądź celowym)eksponowaniu przewodził TVN (ponad 10 minut). W znaczącej mierzeprzyczyniła się do tego obecność w programie tej stacji dwóchseriali kryminalnych: "Detektywi" i "W-11" - w każdym z nich czaspokazywania istniejących logotypów wyniósł ponad 2,5 minuty.
Łączne wyniki pomiarów ekspozycji pod względem wartościmedialnej pokazały, że największy potencjał tej formy przekazureklamowego mają seriale emitowane w Polsacie. Łączny czaspoświęcony w nich ekspozycjom produktów kosztowałby reklamodawcówprawie 2 mln zł.
Jeśli natomiast chodzi o szacowaną wartość product placement wposzczególnych serialach, to liderem okazał się "W-11", w którymgdyby czas eksponowania znanych marek zastąpić przerwamireklamowymi, przyniosłoby to zysk ponad 180 tys. zł. Nieznaczniemniej (170 tys. zł) zarobiłaby TVP 2, gdyby postąpiła tak samo zserialem "M jak miłość".
Podstawowy (85% czasu ekspozycji) i najdroższy (787 tys. złwartości medialnej) przedmiot product placementu stanowiły markisamochodów, a zwłaszcza Audi, Seat oraz Volkswagen.
W trakcie monitorowania seriali uwzględniono zarówno jawneekspozycje marek, jak i przypadki ich zasłonięcia, o ile nadalmożliwa była ich identyfikacja. Badanie pokazało jednak, żeukrywanie istniejących logotypów to zabieg rzadko (tylko 6%przypadków) stosowany przez stacje telewizyjne.
Natomiast rozróżnienie dokonane pomiędzy istniejącymi markamirynkowymi a tymi wymyślonymi na potrzeby scenariusza danego serialupokazało, że te drugie stanowiły prawie 3/4 wszystkich odnotowanychekspozycji.
Firma Pentagon Research monitorowała seriale nadawane w czterechgłównych stacjach telewizyjnych (TVP 1, TVP 2, TVN-ie i Polsacie) wstyczniu 2008 roku. Badaniem przeprowadzonym przy pomocyelektronicznego systemu rejestrującego objęto seriale emitowane wporze zwiększonej oglądalności (14:00-23:00), z wyłączeniempowtórek.
Dołącz do dyskusji: Polsat i TVN liderami product placement w serialach