Wiadomo, kto słucha podcastów w Polsce. Poznaliśmy dane
Podcastów w naszym kraju częściej słuchają kobiety niż mężczyźni, najczęściej mieszkańcy miast i osoby lepiej wykształcone. Takie są wnioski z ostatniej części raportu „Słuchacz podcastów w Polsce 2023” przygotowanego przez analityków Grupy Eurozet we współpracy z Publicis Groupe.
W naszym kraju przynajmniej raz w miesiącu słucha podcastów blisko 9,8 mln osób, co oznacza rok do roku wzrost o 1,6 mln odbiorców. „Słuchacz podcastów w Polsce 2023” to największe tego typu badanie w Polsce przeprowadzane od 2019 roku. Opiera się na próbie ponad 8 tys. internautów w wieku 15+. Ostatnia część raportu dotyczy struktury demograficznej odbiorców podcastów.
Kto słucha podcastów?
- Od początku realizacji projektu obserwujemy jak atrakcyjnym targetem jest grupa słuchaczy podcastów. To osoby wykształcone, ustatkowane, dobrze uposażone, o licznych i różnorodnych zainteresowaniach. Przedstawiciele tej grupy są aktywnymi konsumentami, co z punktu widzenia reklamowego sprawia, że reklamodawcy chcą do nich dotrzeć ze swoją komunikacją. I to się potwierdza w zainteresowaniu naszą ofertą reklamową – zarówno w ramach platformy podcastowej TOK FM, jak i w ramach współpracy z podcasterami niezależnymi, którą również intensywnie rozwijamy - mówi Michał Dobrzański, zastępca dyrektora działu badań i analiz ds. analityki i raportowania Grupy Eurozet.
Czytaj także: Rośnie akceptacja dla reklam w podcastach
Z badania wynika, że najliczniejszą grupę słuchaczy internetowych treści audio stanowią osoby w wieku powyżej 35 lat. To aż 62 proc. wszystkich odbiorców. Grupa ta zwiększyła się o 3,9 pkt. proc. w porównaniu do wyników z roku ubiegłego. Kolejną grupą są odbiorcy mający od 25 do 34 lat. To 23 proc. badanych. Jest ich o 0,7 pkt. proc. mniej jak w 2022 roku. Spadek o 3,2 pkt. proc. rok do roku odnotowano w gronie najmłodszych słuchaczy w wieku od 15 do 24 lat. Obecnie stanowią oni 16 proc.
Więcej kobiet niż mężczyzn
Jak wskazują analitycy, a przestrzeni ostatnich lat nastąpiła istotna zmiana w strukturze wiekowej odbiorców podcastów. Wyraźnie zmniejszył się odsetek ludzi młodych, a ich miejsce zajęły osoby w średnim wieku i starsze. Podcastów chętniej słuchają kobiety niż mężczyźni (54 proc. vs 46 proc.). To taki sam rozkład, jaki wyszedł w badaniu za rok 2022.
Jakim wykształceniem legitymują się słuchacze podcastów w Polsce? Prawie 9 na 10 z nich ma minimum średnie wykształcenie, a blisko połowa – dyplom wyższej uczelni. Najmniej posiada wykształcenie podstawowe – 5 proc. i zawodowe 9 proc.
29 proc. odbiorców treści audio na żądanie to właściciele firm, prezesi, dyrektorzy, pracownicy umysłowi lub osoby wykonujące wolne zawody. Słuchacze podcastów są w zdecydowanej większości mieszkańcami miast – 33 proc. respondentów zamieszkuje miasta do 99 tysięcy, 17 proc. – od 100 do 500 tysięcy, a 13 proc. – powyżej 500 tys. W tej ostatniej grupie rok do roku odnotowano wzrost o 1,9 pkt. proc. Internetowe treści audio są słuchane również na obszarach wiejskich – zamieszkuje je 37 proc. słuchaczy.
Dołącz do dyskusji: Wiadomo, kto słucha podcastów w Polsce. Poznaliśmy dane