Po skardze farmaceuty konieczne zmiany w reklamie Undofenu Max (wideo)
Reklama telewizyjna Undofenu Max (produkowanego przez Omega Pharma Poland) wprowadza w błąd, bo preparat ten nie ma podkreślanych w niej właściwości przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych - stwierdziła Komisja Etyki Reklamy.
Skargę na reklamę Undofenu Max złożył farmaceuta. Zwrócił on uwagę, że w spocie pojawia się stwierdzenie, iż jest to „skuteczny lek z terbinafiną o potrójnym działaniu”. Jednocześnie na ekranie widoczna jest plansza, na której są wymienione wszystkie trzy wspomniane działania: przeciwgrzybicze, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne. Według skarżącego jest to jawne wprowadzanie konsumenta w błąd ponieważ nie istnieją żadne podstawy medyczne ani naukowe potwierdzające przeciwzapalne i przeciwbakteryjne działanie terbinafiny. Jedynym działaniem terbinafiny potwierdzonym badaniami klinicznymi jest działanie przeciwgrzybicze.
- Sugerowanie działania przeciwzapalnego i przeciwbakteryjnego terbinafiny jest niezgodne z aktualną wiedzą medyczną oraz dokumentami rejestracyjnymi Undofenu Max. Jako farmaceuta mogę potwierdzić fakt wprowadzania pacjentów w błąd przez zaskarżaną reklamę konkretnymi przypadkami pacjentów pytających w mojej aptece o ten preparat. Już kilkukrotnie chciały one zakupić preparat przekonane, że posiada on działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne - napisał autor skargi.
Przedstawiciel Omega Pharma Poland w odpowiedzi na złożoną skargę poinformował, że toczące się w Radzie Reklamy postępowanie w sprawie skargi konsumenckiej na reklamę Undofenu Max jest nieważne (bezprzedmiotowe) „z uwagi na brak legitymacji biernej po stronie Omega Pharma” oraz dlatego, że Omega Pharma nie jest partnerem systemu samoregulacji branży reklamowej. „Podmioty zainteresowane aktywnym uczestnictwem w systemie samoregulacji są zobowiązane do podpisania umowy licencyjnej, która w szczegółowy sposób określa prawa i obowiązki sygnatariuszy, jak również zawiera opis wszystkich procedur związanych z postępowaniami przed Komisją Etyki Reklamy. W związku z tym, iż Omega Pharma nie jest również sygnatariuszem Kodeksu Etyki Reklamy z dnia 10 marca 2014 r., tym samym nie jest zobowiązana do przestrzegania postanowień Kodeksu, jak również nie jest związana procedurą ustanowioną Regulaminem Rozpatrywania Skarg” - stwierdził przedstawiciel firmy. Ponadto wskazał, że skarga została złożona z naruszeniem przepisów - według nich skargę może złożyć konsument, czyli osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Tymczasem skargę złożył farmaceuta, a więc osoba prowadząca działalność gospodarczą w formie apteki.
Omega Pharma krótko ustosunkowała się też do złożonej skargi, oceniając, że przedstawione w niej zarzuty są bezpodstawne. Nie wyjaśniła jednak dlaczego, a poinformowała jedynie, że spot (ostatnio emitowany w telewizji w sierpniu ub.r.) nie wróci w tej postaci na antenę.
Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama Undofenu Max może nadużywać zaufania odbiorców i wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy, a także wprowadzać konsumentów w błąd co do właściwości reklamowanego produktu. W jej ocenie informacja o potrójnym działaniu preparatu powinna zostać zmodyfikowana w taki sposób, aby usunąć naruszenie Kodeksu Etyki Reklamy.
Dołącz do dyskusji: Po skardze farmaceuty konieczne zmiany w reklamie Undofenu Max (wideo)
Może niech powołają się jeszcze na wolność słowa.
Żenada.