PMPG Polskie Media najbliżej kupna Radia ZET? „To zmieni skalę ich biznesu”
Nowy właściciel Grupy Eurozet, która obecnie należy do Czech Media Invest, może zostać wyłoniony w grudniu, jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Bliżej finalizacji transakcji jest PMPG Polskie Media, które złożyło wyższą ofertę niż Agora - nieoficjalnie ustalił portal Wirtualnemedia.pl. - Nie wierzę, że Eska nie rozmawia z Czechami. Raczej prezes Benbenek czeka aż wszyscy chętni odpadną i wtedy Czesi wrócą do niego - komentuje Robert Kozyra.
Eurozet został wystawiony na sprzedaż kilka miesięcy po kupnie go przez Czech Media Invest od francuskiego koncernu Lagardère. Czeska firma przejęła Eurozet razem z aktywami radiowymi Lagardère w Czechach, Rumunii i na Słowacji, płacąc 73 mln euro. Transakcję ogłoszono w kwietniu br., a w czerwcu zgodę na jej realizację w naszym kraju wyraził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W konsekwencji do rady nadzorczej Eurozetu z ramienia Czech Media Invest weszli Daniel Častvaj (jako przewodniczący) i Branislav Miškovič (jako wiceprzewodniczący) oraz Ondrej Novak. Nie zmienił się natomiast zarząd firmy.
Pod koniec października pojawiły się informacje, że Czech Media Invest szykuje się do sprzedaży Eurozetu. Spekulowano, że kupnem radiowej spółki mogą być zainteresowane m.in. Fratria (wydawca „Sieci” i wPolityce.pl) oraz Grupa ZPR Media (właściciel m.in. Radia Eska, Eska Rock i VOX FM). Jednak w połowie listopada obie firmy zaprzeczyły tym pogłoskom. - Nie jesteśmy zainteresowani kupnem Eurozetu. Myślę, że to próba wywołania zainteresowania rynku zakupem tego radia - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Bierecki, senator PiS i większościowy udziałowiec spółki Fratrii.
PMPG kupi Radio ZET?
Jak nieoficjalnie ustalił portal Wirtualnemedia.pl, oferta PMPG jest atrakcyjniejsza dla czeskiej firmy, przez co to właśnie ta grupa medialna może być najbliżej finalizacji transakcji kupna Radia ZET.
PMPG Polskie Media jest wydawcą tygodników „Wprost” i „Do Rzeczy”. W przeszłości spółka inwestowała w rynek nieruchomości, ale nie ma doświadczenia w rynku radiowym. Do wyłonienia nowego właściciela Radia ZET ma dojść w ciągu kilku tygodni, prawdopodobnie jeszcze przed świętami.
Warto dodać, że sam Michał M. Lisiecki, prezes PMPG Polskie Media, podgrzewa emocje wokół przejęcia rozgłośni radiowej. W nocy z soboty na niedzielę biznesman udostępnił tweeta oficjalnego kanału Radia Maryja z wypowiedzią premiera Mateusza Morawieckiego z okazji 27. urodzin stacji radiowej redemptorystów. Lisiecki dodał własny komentarz do wpisu: „Życzliwe życzenia dalszych sukcesów, na niełatwym rynku medialnym, całej Drużynie Radia Maryja #27latRM - od słuchacza Radia Zet ;-)”.
Życzliwe życzenia dalszych sukcesów, na niełatwym rynku medialnym, całej Drużynie @RadioMaryja #27latRM 👏
— Michal M. Lisiecki (@LisieckiMichal) 2 grudnia 2018
- od słuchacza Radia Zet ;-) https://t.co/TxgqB73Ffz
- W imieniu spółki notowanej na GPW i zobowiązanej przepisami o informacjach publicznych, jedyny komentarz jaki mogę udzielić w tej sprawie to: nie potwierdzam, ale i nie zaprzeczam - napisał prezes PMPG Michał M. Lisiecki.
Kozyra: przejęcie Radia ZET zmieni skalę biznesu PMPG
Były prezes i redaktor naczelny Radia ZET Robert Kozyra ocenia, że dla większości spółek medialnych na rynku polskim dodanie Eurozetu do portfolio jest znaczące.
- W przypadku PMPG Media zmienia to skalę ich biznesu. Nie wiem jak zmieni się Radio ZET po przejęciu przez kogokolwiek na rynku. To zależy od wizji nowego właściciela. Na dzisiejszym etapie jest to tylko i wyłącznie spekulowanie - ocenia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Robert Kozyra, były redaktor naczelny Radia ZET.
Jednocześnie Kozyra podkreśla, że Czesi nie sprzedają Eurozetu tanio, a kupno Radia ZET będzie dopiero początkiem trudnych operacji. - Nowy właściciel musi dokonać szybkich zmian, bo Radio ZET zmierza w kierunku spadku poniżej 10 proc. udziału w rynku słuchalności, a to może być niebezpieczne dla spółki - zaznacza.
- Nie wierzę, że Eska nie rozmawia z Czechami. Raczej obstawiam sytuację, że prezes Benbenek czeka aż wszyscy chętni odpadną i wtedy Czesi wrócą do niego i sprzedadzą mu biznes tanio. Co jest mało realne. Gdyby polska firma kupiła Eurozet to byłby to zwrot na polskim rynku medialnym, bo do tej pory polskie media trafiały częściej w ręce zagranicznych inwestorów - podkreśla Robert Kozyra.
Zmiany personalne w Radiu Zet
Przed weekendem Radio ZET rozstało się z Marzeną Chełminiak, a jej audycja "Życie jak marzenie" zniknęła z ramówki. To kolejna osoba, która żegna się z rozgłośnią po wieloletnim okresie współpracy. W październiku, po 24 latach, z nadawcą rozstała się Agnieszka Siemiak-Harton, szefowa anteny Radia Zet.
Stanowisko redaktora naczelnego po ponad roku przestał pełniłć Sławomir Assendi. Zastąpił go Michał Celeda jako pełniący obowiązki naczelnego rozgłośni. Od października obowiązki dyrektora muzycznego Radia ZET przejęła Agnieszka Woźniak. Pełniący poprzednio tę funkcje przez ponad rok Zbigniew Zegler rozstał się ze stacją.
Pod koniec lipca br. zmienił się właściciel Eurozetu (do którego oprócz Radia ZET należą Antyradio, Meloradio i Chillizet). Czech Media Invest sfinalizowała kupno 100 proc. udziałów firmy od Grupy Lagardere za 73 mln euro. W związku z transakcją do rady nadzorczej Eurozetu weszli członkowie zarządu Czech Media Invest.
Według danych Radio Track Millward Brown, w trzecim kwartale tego roku udział Radia ZET w słuchalności wyniósł 12,3 proc. (spadek o 1,8 p. proc. rdr.).
Dołącz do dyskusji: PMPG Polskie Media najbliżej kupna Radia ZET? „To zmieni skalę ich biznesu”
Kozyra miał zawsze rację. Po jego odejściu z Zet była już tylko równia pochyła.