Operator Plusa ma zapłacić 39,5 mln zł kary od UOKiK za dodatkowo płatne usługi, które uruchamiał klientom automatycznie
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel, operatora sieci Plus (firma należy do grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat), kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Powód? Telekom automatycznie włączał klientom usługi kosztujące dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.
Decyzja UOKiK-u dotyczy dziewięciu usług, które były włączane klientom Plusa bez ich wyraźnej zgody. Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one darmowe, a potem trzeba było za nie dodatkowo płacić. Te opłaty wynosiły od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług.
Wśród tych usług przeważają te związane z internetem mobilnym, m.in. blokowanie nieodpowiednich stron, oferty VoD Ipli i HBO GO oraz Plus Music News.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę, że przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. - Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” - opisuje prezes UOKiK-u Marek Niechciał.
Regulator nałożył na Polkomtel kary wynoszące 39,46 mln zł. Ponadto po uprawomocnieniu się decyzji operator będzie też musiał też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści w swoim serwisie internetowym oraz zamieszczenie komunikatu w dwóch ogólnopolskich dziennikach. Firma ma też wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrała opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług.
UOKiK zaznacza, że jego decyzje mają charakter prejudykatu, czyli ustalenia co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Regulator zaznacza, że będzie to pomocne dla tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu - odrzucił reklamację. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji u operatora.
Decyzja UOKiK-u nie jest prawomocna, Polkomtel może odwołać się od niej do sądu. Firma na pewno skorzysta z tej możliwości. - Zapoznaliśmy się już z decyzją i jej uzasadnieniem i po ich analizie możemy z całą pewnością stwierdzić, że decyzja jest niesłuszna, niezrozumiała i w związku z tym na 100 proc. odwołamy się do sądu - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Arkadiusz Majewski z biura prasowego Polkomtelu.
Na koniec marca br. grupa Cyfrowy Polsat, do której należy Polkomtel, miała sprzedanych w modelu abonamentowym 7,45 mln jednostkowych usług telefonii mobilnej (po wzroście o 6,5 proc. w skali roku) i 1,8 mln internetu (0,7 proc. mniej niż rok wcześniej), a w modelu prepaidowym - 2,39 mln usług telefonii (6 proc. w dół w skali roku) i 118,5 tys. internetu. Firma zanotowała w minionym kwartale 2,79 mld zł wpływów sprzedażowych, 1,04 mld zł zysku EBITDA i 297,3 mln zł zysku netto.
UOKiK karał też T-Mobile i Orange
W ostatnich latach Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył znaczące kary finansowe także na innych operatorów telekomunikacyjnych.
W styczniu 2017 roku UOKiK ukarał T-Mobile Polska grzywną w wysokości 15 mln zł za dodatkowe płatności związane z usługami Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata realizowanymi bez wyraźnej zgody od konsumentów. Zaznaczono, że kara została obniżona o 30 proc., bo operator przestał już pobierać opłaty za te usługi.
W styczniu 2016 roku UOKiK orzekł, że T-Mobile Polska w 2014 roku bezpodstawnie podwyższył części klientom abonament o 5 zł. Operator został zobowiązany do wypłacenia im rekompensaty wynoszącej 65 zł oraz uiszczenia 4,5 mln zł kary. T-Mobile poinformował, że nie zgadza się z tą decyzją i odwoła się od niej.
W kwietniu ub.r. UOKiK orzekł, że kampania z połowy 2015 roku reklamująca pakiet Smart XL w Heyah mogła wprowadzać odbiorców w błąd. T-Mobile Polska uniknął kary, zobowiązał się do zrekompensowania klientom nadmiernych opłat. Natomiast na początku br. po prawomocnym wyroku sądowym T-Mobile Polska zapłacił 15,3 mln zł kary nałożonej przez UOKiK w związku z loterią SMS-ową „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem” prowadzoną na przełomie 2010 i 2011 roku.
W kwietniu br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał grzywnę nałożoną przez UOKiK na Orange Polska w 2015 roku za mylące reklamy Neostrady, przy czym zmniejszył jej wysokość z 16,3 do 13 mln zł.
Na początku 2017 roku UOKiK orzekł, że Orange Polska bezprawnie przedłużała umowy dotyczące Neostrady i telefonii stacjonarnej klientom bez ich wyraźnej zgody, i nałożył na firmę prawie 30 mln zł kary oraz obowiązek rekompensaty publicznej.
Dołącz do dyskusji: Operator Plusa ma zapłacić 39,5 mln zł kary od UOKiK za dodatkowo płatne usługi, które uruchamiał klientom automatycznie