SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

InPost szykuje dostawy do zagranicznych Paczkomatów, Brzoska prognozuje ponad 10 proc. polskiego e-commerce dla Amazona

Firma InPost niebawem udostępni dostawy do Paczkomatów położonych w innych krajach. Według prezesa firmy Rafała Brzoski w długim terminie Amazon może osiągnąć dużo ponad 10 proc. udziału w polskim rynku e-commerce. - Dzisiaj nie mam już wątpliwości, że za 4,5 roku od dzisiaj 50 proc. online versus klasyczny retail, to będzie fakt - uważa Brzoska.

Rafał Brzoska, prezes InPost Rafał Brzoska, prezes InPost

O nowej usłudze InPostu Rafał Brzoska mówił podczas webinarium w ramach Impact CEE. - Nie mogę jeszcze zdradzić szczegółów, ale wkrótce, bardzo niedługo, przedstawimy taką strategię. Przesyłka towaru z Wielkiej Brytanii do Polski, z Polski do Francji, z Francji do Hiszpanii, z Włoch do Wielkiej Brytanii, paczkomat-paczkomat, jest absolutnie możliwa, będzie realna i to bardzo szybko - podkreślił.

Zdecydowanie najwięcej Paczkomatów firma ma w Polsce: w połowie lutego uruchomił maszynę nr 11 tys., do końca br. chce ich stawiać po 100 tygodniowo.

W Wielkiej Brytanii jest obecnie ponad tysiąc Paczkomatów, a w br. ma zostać zainstalowanych kolejne 2 tys. (głównie w Londynie, Manchesterze i w Birmingham), a we Włoszech liczba urządzeń w br. ma zwiększyć się z 300 do prawie tysiąca. InPost chce też uruchamiać maszyny paczkowe we Francji.

Brzoska: za 4,5 roku połowa sprzedaży detalicznej w internecie

Zdaniem Rafała Brzoski w związku ze zmianami wynikającymi z epidemii także w najbliższych latach e-commerce będzie rozwijał się w Polsce szybciej. - Ponad 5 lat temu na jednej z konferencji paczkowo-pocztowych mówiłem, że za 10 lat online to będzie połowa retailu. Jeszcze ponad rok temu myślałem, że byłem zbyt optymistyczny, że bardziej zajmie nam to 12-15 lat, ale Covid dolał tego paliwa - stwierdził prezes InPostu.

- Dzisiaj nie mam już wątpliwości, że za 4,5 roku od dzisiaj 50 proc. online versus klasyczny retail, to będzie fakt - ocenił.

Według Brzoski rynek e-commerce w Polsce wzrósł w 2020 roku o około 29-30 proc. Prezes InPostu spodziewa się szybszego wzrostu w kolejnych latach dzięki trwałej zmianie zachowań konsumenckich i trwałej zmianie strategii firm

Z danych GUS wynika, że udział e-commerce w sprzedaży detalicznej wzrósł z 8 proc. w 2019 roku do 11 proc. w ub.r. Najwyższy był w miesiącach, w których nie mogła działać większość sklepów niespożywczych z centrach handlowych: w kwietniu wyniósł 11,9 proc., a w listopadzie 11,4 proc.

PwC szacuje, że w ub.r. rynek e-commerce w Polsce miał wartość 83 mld zł brutto. Według firmy w 2021 roku jego wartość ma wzrosnąć do 93 mld zł, w 2022 do 105 mld zł, w 2023 do 118 mld zł, w 2024 do 132 mld zł, w 2025 do 147 mld zł, a na koniec 2026 roku ma osiągnąć 162 mld zł brutto. Dawałoby to średnioroczne tempo wzrostu o 12 proc.

„Amazon może zdobyć dużo ponad 10 proc.”

Z początkiem marca uruchomiono polską wersję sklepu internetowego Amazon, w który od końcówki stycznia mogą rejestrować się sprzedawcy z naszego kraju. InPost ma 5-letnią umowę na dostawy zakupów z Amazona do Paczkomatów.

- Głównym elementem „ubocznym”, wejścia amerykańskiego giganta na rynek polski będzie przyspieszenie rozwoju całego rynku. Już same zapowiedzi i teraz już fizyczne wejście spowodowały, że inni gracze marketplace też się uaktywnili. Ceny nie spadły, ale poszły w górę - skomentował Rafał Brzoska.

Jego zdaniem korzystne dla Amazona jest to, że Polacy lubią nowości. - Jak już raz przetestują nowe usługi, to bardzo szybko tracą swoją lojalność do brandu, do którego byli przywiązani wcześniej - stwierdził. - Jeśli chodzi o dostępność wielu produktów, to w Polsce ich nie dostaniemy, a na Amazonie jak najbardziej możemy zakupić - zauważył.

- Długoterminowo oczywiste jest dla mnie i absolutnie wierzę w to, że Amazon może zdobyć dużo ponad 10 proc. tego rynku - uważa Rafał Brzoska.

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. InPost osiągnął wzrost wpływów o 100,1 proc. do 1,66 mld zł, marży brutto z 44,3 do 51,2 proc. oraz operacyjnego zysku EBITDA z 230 do 635,6 mln zł.

W styczniu br. InPost wszedł na giełdę w Amsterdamie, sprzedano jego akcję za 2,8 mld euro, wyceniając firmę na 8 mld euro Pierwszego dnia notowań kurs InPostu wzrósł o ok. 20 proc. Posiadany pakiet 13 proc. akcji spółki sprawił, że Rafał Brzoska znalazł się na siódmym miejscu tegorocznej listy najbogatszych Polaków według „Forbesa” z majątkiem oszacowanym na 5,68 mld zł.

Dołącz do dyskusji: InPost szykuje dostawy do zagranicznych Paczkomatów, Brzoska prognozuje ponad 10 proc. polskiego e-commerce dla Amazona

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gladdtohear
Tia, tylko że Amazon jak już to pokazał będzie szedł w swoje, zaś w PL nastąpiła drobna zmiana której Pan nie zauważył Allegro ( co się dziwić po psikusie inpostu) też zaczyna iść na swoje na nawet trzeci kolos na A.
Za 4,5 roku moze się okazać że e-commerce urośnie, ale inpostowi spadnie w końcu to firma oparta o allegro.
Firma zależna od marketplace którego nie posiada.
0 0
odpowiedź
User
hehe
Tia, tylko że Amazon jak już to pokazał będzie szedł w swoje, zaś w PL nastąpiła drobna zmiana której Pan nie zauważył Allegro ( co się dziwić po psikusie inpostu) też zaczyna iść na swoje na nawet trzeci kolos na A.
Za 4,5 roku moze się okazać że e-commerce urośnie, ale inpostowi spadnie w końcu to firma oparta o allegro.
Firma zależna od marketplace którego nie posiada.


bo amazon jest pospolitą pijawą i tylko doi, podkrada i kopiuje.
0 0
odpowiedź