O 20 proc. spadły wpływy reklamowe “Gazety Wyborczej”
Dzienniki zarobiły w ubiegłym roku na reklamach 2,356 mld zł, czyli 14 proc. mniej niż w 2008 roku. Największy spadek zanotowała „Gazeta Wyborcza”, a zyskały jedynie „Fakt” i „Metro”.
Liderem polskich dzienników pod względem cennikowych wpływów reklamowych pozostała w ubiegłym roku „Gazeta Wyborcza” (Agora), ale jej przychody z tego tytułu – 806 mln zł (netto, bez autopromocji) – były aż o 20 proc. mniejsze niż w 2008 roku. „Polska” (Polskapresse) zarobiła w 2009 roku na reklamach 296 mln zł (spadek o prawie 10,5 proc.), a „Rzeczpospolita” (Presspublika) – 167,7 mln zł (spadek o 9,7 proc.) – wynika z monitoringu gazet codziennych firmy Expert Monitor przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Wśród najważniejszych gazet wzrost cennikowych wpływów reklamowych zanotowały w 2009 roku jedynie „Fakt” (Axel Springer Polska), który zarobił na reklamach 200 mln zł, czyli 5 proc. więcej niż w 2008 roku, oraz bezpłatne „Metro” (Agora), którego przychody reklamowe wyniosły w ubiegłym roku 95,6 mln zł, czyli o 8,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Ukazujący się od połowy września 2009 r. "Dziennik Gazeta Prawna" zarobił w ciągu trzech i pół miesięcy na reklamach 43,1 mln zł, czyli więcej niż "Gazeta Prawna" w całym 2008 roku, a o połowę mniej niż "Dziennik" od stycznia od połowy września ubiegłego roku.
Cennikowe wpływy reklamowe gazet (netto, bez autopromocji) dane Expert-Monitor | ||
2008 | 2009 | |
Gazeta Wyborcza | 806 041 253 zł | 1 009 250 259 zł |
Polska | 296 145 087 zł | 330 622 662 zł |
Fakt | 199 959 307 zł | 190 233 516 zł |
Rzeczpospolita | 167 714 431 zł | 185 751 349 zł |
Metro | 95 572 764 zł | 87 888 265 zł |
Super Express | 93 440 293 zł | 104 987 572 zł |
Dziennik** | 88 327 919 zł | 213 913 584 zł |
Echo Miasta | 49 737 261 zł | 67 722 299 zł |
Dziennik Gazeta Prawna* | 43 124 912 zł | - |
Dziennik Polski | 39 464 024 zł | 41 235 105 zł |
Express Bydgoski | 39 378 857 zł | 36 487 754 zł |
Przegląd Sportowy | 38 247 782 zł | 28 389 026 zł |
Głos Dziennik Pomorza | 35 775 136 zł | 33 644 423 zł |
Gazeta Pomorska | 34 211 935 zł | 37 054 306 zł |
Puls Biznesu | 30 121 708 zł | 34 373 042 zł |
Gazeta Olsztyńska | 26 246 605 zł | 28 424 381 zł |
Express Ilustrowany | 25 174 333 zł | 23 190 709 zł |
Nowa Trybuna Opolska | 24 286 238 zł | 24 876 539 zł |
Gazeta Prawna** | 23 955 719 zł | 41 077 679 zł |
Dziennik Wschodni Lubelski | 22 125 206 zł | 19 959 940 zł |
* ukazuje się od 14 września 2009 | ||
** ukazywały się do 14 września 2009 |
Dołącz do dyskusji: O 20 proc. spadły wpływy reklamowe “Gazety Wyborczej”