Nowe badania rynku mediów KRRiT, dzisiaj pierwsze spotkania. „Posiadamy technologie”
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w poniedziałek ma rozpocząć pierwsze spotkania z firmami, które zgłosiły się do dialogu technicznego na temat nowego badania oglądalności i słuchalności w telewizji, radiu i internecie - dowiedziały się Wirtualnemedia.pl. 23 zainteresowane podmioty dopiero będą dyskutować z Radą o swoich propozycjach, jednak kilka z nich już zdradziło nam, jakie technologie zaprezentują.
Jak już informował portal Wirtualnemedia.pl zainteresowanie udziałem w dialogu technicznym ogłoszonym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji wyraziły 23 firmy. Wezmą one udział w organizowanym przez Radę dialogu technicznym w sprawie nowych badań tele- i audiometrycznych, które miałyby opierać się o wielość źródeł danych, w tym obejmować internet. Do tej pory oglądalność w sieci nie była mierzona.
Jak udało się nam dowiedzieć, w poniedziałek mają rozpocząć się pierwsze spotkania z nadawcami radiowymi i telewizyjnymi oraz z firmami badawczymi, które przedstawią swoje propozycje. Większość z nich ostrożnie wypowiada się w kwestii prezentacji swoich technologii, czekając na spotkanie z KRRiT, na którym dowiedzą się więcej o koncepcji nowych badań.
Z uwagi na to, iż dialog techniczny dopiero się rozpoczął, żadna z firm nie przedstawiła jeszcze żadnych propozycji. Pierwsze spotkania odbędą się w poniedziałek i jak zdradziła nam rzecznik KRRiT, Teresa Brykczyńska, będą odbywać się regularnie od drugiej połowy kwietnia. - Spodziewamy się, że oferenci nie raz nas zaskoczą skomentowała rzecznik.
Rada duże zainteresowanie dialogiem technicznym miała przyjąć "z wielkim zadowoleniem": - To jednocześnie poczucie odpowiedzialności za podjęcie tak ważnych dla sektora medialnego prac, związanych z pomiarem odbioru treści - dodała Teresa Brykczyńska.
Spółki na razie bardzo ostrożnie komentują jednak udział w dialogu technicznym.
Agata Staniszewska, rzecznik prasowy Agora SA powiedziała nam, że dla Grupy Radiowej Agora to możliwość „przyjrzenia się wstępnym pracom nad ewentualnym nowym standardem pomiaru odbiorców treści wideo i audio oraz poznanie zarówno planów KRRiT, jak i opinii innych podmiotów na temat”.
Swój udział w konsultacjach prowadzonych przez Radę potwierdził także Execon.
- Posiadamy technologie, które według naszych wstępnych analiz wpisują się w działania planowane przez Radę. Jesteśmy polską spółką technologiczną działającą na rynku od 2012 roku - powiedział nam Borys Siwicki z firmy Execon - Świadczymy usługi wdrożeniowe i konsultingowe na rzecz podmiotów krajowych i międzynarodowych. Projekt budowy narzędzia do pomiaru konsumpcji mediów elektronicznych traktujemy jako ambitne i ciekawe wyzwanie dla naszej spółki - dodaje.
Ostrożnie o dialogu technicznym wypowiada się również Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w Grupie RMF FM. - Jako nadawca radiowy jesteśmy zainteresowani wszystkimi projektami, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie rynku radiowego w Polsce. Nie ma jeszcze żadnych informacji na temat planowanych badań, o których mówi KRRiT, w szczególności nie ma informacji o metodologii, technologii i instytutach badawczych zaangażowanych w projekt - komentuje - KRRiT ogłosiła dopiero dialog techniczny, który ma charakter wstępnej analizy i rozpoznania potencjalnych możliwości. Chętnie posłuchamy dyskusji i przedstawianych propozycji oraz przedstawimy nasze przemyślenia - zaznacza.
Firma Incepton, która także zgłosiła się do udziału w konsultacjach zdradza, że stosuje techniki i metody data science, sztuczną inteligencję (artificial intelligence) i systemy wykorzystujące big data (przetwarzanie dużych ilości danych - przyp.red.) i chce zaproponować Radzie badania w oparciu o takie właśnie technologie.
- Przedmiotem potencjalnej współpracy z KRRiT jest wdrożenie kompleksowego rozwiązania telemetrycznego, służącego do monitoringu uczestników panelu badawczego podczas oglądania programów telewizyjnych - wyjaśnia Karol Przybyszewski z Inception.
- W skład rozwiązania wchodzi zarówno zaawansowane oprogramowanie oparte o big data, jak również technologia sprzętowa wykorzystywana do identyfikacji widzów biorących udział w badaniu, w oparciu o internet of things - tłumaczy. - Rozwiązanie kładzie duży nacisk na prywatność użytkowników oraz bezpieczeństwo przesyłanych danych. Zbierane i przetwarzane są tylko informacje niezbędne do określenia kto ogląda dany program telewizyjny - podkreśla.
Plum Research ujawnia, że termin ich spotkania z Krajową Radą został ustalony na najbliższy poniedziałek, 16 kwietnia.
- Firma dostarcza globalne dane dotyczące oglądalności telewizji OTT, w tym również z polskiego rynku, mimo że nasi obecni klienci to hollywoodzkie studia filmowe i międzynarodowi nadawcy telewizyjni, niemający przedstawicielstw w Polsce. Początkowo specjalizowaliśmy się w zbieraniu danych z rynku muzycznego, a wytworzona przez nas technologia może obecnie zostać wykorzystana również do monitorowania konsumpcji radia internetowego - objaśnia Łukasz Jeziorski, prezes zarządu Plum Research.
- Naszą nadrzędną misją zawsze było zebranie możliwie największej próby badawczej, by na tej podstawie budować swoją przewagę konkurencyjną. Obecnie mamy m.in. największy na świecie panel użytkowników Netflixa – podkreśla.
Kolejny podmiot biorący udział w dialogu technicznym jest spółka Korbank. - Najważniejsze moim zdaniem jest to, aby wyniki badań były prezentowane na bieżąco. U nas oznacza to co minutę. W czasie tym generuje się wykres pokazujący w procentach oglądalność poszczególnych kanałów oraz - co ważne -poszczególnych kategorii - tłumaczy Wirtualnemedia.pl Paweł Paluchowski, wiceprezes zarządu Korbank.
Spółka chce przeprowadzać badania w oparciu o własną technologię. - Zakłada pobieranie danych (logów) z systemu i prezentowanie ich na bieżąco, w podziale na kategorie. Jako spółka jesteśmy właścicielem platformy telewizyjnej AVIOS (dostępna w cyfrowej jakości 4 K - przyp.red.), jednej z największych w Polsce platform IPTV dla operatorów. Nasza platforma działa w oparciu o Unicast (rodzaj transmisji w której istnieje tylko jeden nadawca i jeden odbiorca - przyp.red.), co umożliwia łatwą dwukierunkową komunikację z abonentem. Dzięki temu możemy zebrać różne dane, w tym dane dotyczące oglądalności - objaśnia Wirtualnemedia.pl Paweł Paluchowski, wiceprezes zarządu Korbank.
- Wyniki wstępnych badań prezentujemy już na naszych stronach. Warto zauważyć, że technologia ta pozwala przeprowadzić badanie pełne w danej sieci, tj. zbadać wszystkie urządzenia końcowe, a nie tylko wybrane. Obecnie jesteśmy na etapie profilowania naszych użytkowników i tworzenia osobnych kont dla wszystkich członków danego gospodarstwa. To pozwoli nam na zdobycie tzw. metryczki, czyli danych demograficznych, a więc i dokładne opisanie grupy badawczej - tłumaczy Paluchowski. - Uważamy, że połączenie profilowania użytkownika oraz automatycznych badań online da bardzo szczegółowe i wiarygodne wyniki. Co więcej: wyniki te będzie można analizować pod kątem oglądalności w danych grupach, które będą precyzyjnie określone (np. będziemy mogli przeanalizować oglądalność wśród ludzi o dowolnym wieku, płci, zawodzie, czy nawet zainteresowaniach) - kończy.
Nie wszyscy chcą jednak zdradzać szczegóły spotkania.
- Projekt ten jest jeszcze w bardzo wczesnym etapie i nie chcielibyśmy w tej chwili komentować przebiegu dialogu - odpowiedziała nam firma IPSOS. Kolejna spółka - Exatel tylko potwierdza, że zgłosił się do organizowanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji dialogu technicznego. Na tym etapie nie chce jednak zdradzać szczegółów.
Wśród 23 podmiotów, które wyraziły zainteresowanie nowymi badaniami rynku oglądalności i słuchalności, zaplanowanymi przez Radę znalazły się: RDLabs, Incepton, Grupa RMF, Plum Research, Telewizja Republika, Mobile4 PRO, Exatel, TIME, Radio Elka, Polsat Media Biuro Reklamy, Datarino, Eurozet, Ipsos, Kantar Media, AGB Nielsen Media Research, Execon ITS, Grupa Radiowa Agora, Mazowiecki Klaster ICT, Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej PIKSEL, Łukasz Maciej Kardas, Korbank, Poczta Polska i Weblin.
- Chcemy stworzyć nowe, jakościowe badania w oparciu o różne źródła danych. Chodzi o stworzenie jednoźródłowych badań, ale i zebranie danych z wszystkich urządzeń. Krótko mówiąc, na rynku są miliony urządzeń i każde wysyła jakąś informację zwrotną. Zaznaczam, że nie chodzi oczywiście o podglądanie Kowalskiego, a jedynie o rzetelny pomiar statystyczny - mówił w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, Witold Kołodziejski przewodniczący KRRiT.
Panel badawczy ma objąć minimalnie 10 tys. gospodarstw domowych. Badania ma być realizowane za pieniądze publiczne, zapewnione z budżetu KRRiT. Wyniki mają być przekazywane nieodpłatnie nadawcom i innym podmiotom z rynku telewizyjnego.
Pod koniec br. ma zostać uruchomiony pilotażowy panel, oparty na pomiarze pasywnym m.in. za pomocą takich urządzeń jak beacony, smartfony czy smartwache. Głównym celem ma być połączenie pomiaru w czasie rzeczywistym, wielości źródeł danych oraz nowych technologii. Po spotkaniach z firmami, które w dialogu technicznym przedstawią swoje propozycje, KRRiT zacznie testy polegające na wdrożeniu mikropaneli.
Dołącz do dyskusji: Nowe badania rynku mediów KRRiT, dzisiaj pierwsze spotkania. „Posiadamy technologie”
Technologia jest, możliwości są, ale cele polityczne nie mają z tym nic wspólnego. A celem jest jedynie zwycięstwo jedynie słusznej
partii w kolejnych wyborach oraz wynagrodzenia dla zasłużonych towarzyszy partyjnych,.