Nestlé: słowo „kakao” w reklamie Nesquika to nasz błąd
Spot napoju Nesquik nadużywa zaufania i wykorzystuje brak doświadczenia lub wiedzy - orzekła Komisja Etyki Reklamy. Nestlé Polska, właściciel marki, przyznał, że użyte w reklamie słowo „kakao” było błędem i więcej się w niej nie pojawi.
Orzeczenie wydane przez Komisję dotyczy reklamy telewizyjnej napoju kakaowego Nesquik. Pokazano w niej dzieci, które wstają rano zaspane na śniadanie oraz mamę podającą im napój kakaowy Nesquik. Dzieciom towarzyszy animowany królik, brand hero tej marki. Dzieci po wypiciu napoju są pełne energii i radosne. W reklamie mowa jest o tym, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem oraz że nowa receptura kakao Nesquik w połączeniu z mlekiem pomaga dziecku rosnąć zdrowo i szczęśliwie.
W opinii skarżącego reklama wprowadza w błąd, bo produkt przedstawiany w reklamie jest nazywany „kakao”, podczas gdy nie spełnia on przewidzianych prawem wymogów dla kakao określonych w rozporządzeniu dotyczącym jakości handlowej dla wyrobów kakaowych i czekoladowych. Zawiera bowiem składniki, takie jak cukier, emulgator czy aromat, które nie są dopuszczone do stosowania w kakao. Produkt jest więc tylko produktem do sporządzania napoju z dodatkiem kakao, nie zaś kakao samym w sobie. - Niewątpliwie przedstawienie jako kakao produktu nie spełniającego przewidzianych prawem wymogów dla kakao narusza wskazany wyżej przepis KER. Ponadto, reklama narusza art. 8 KER, wykorzystując brak doświadczenia i wiedzy odbiorców, ponieważ celem reklamy jest zbudowanie wśród odbiorców przekonania, że reklamowany produkt to kakao, co nie jest zgodne z prawdą - napisano w skardze.
W odpowiedzi na te zarzuty przedstawiciele Nestlé Polska, producenta Nesquika, przyznali, że faktycznie w reklamie telewizyjnej słowo „kakao” zostało użyte w sposób błędny. Firma wyjaśniła, że błąd ten był wynikiem nieprawidłowego przetłumaczenia nazwy produktu na etapie przygotowywania etykiety produktu i mechanicznie został powielony również w reklamie telewizyjnej. - Błąd w nazwie produktu został już dostrzeżony przez naszą spółkę i skorygowany. Informujemy również, że ostatnia emisja reklamy będącej przedmiotem skargi miała miejsce 8 lipca br. a przyszłe reklamy produktu Nesquik będą zawierały prawidłową nazwę tego produktu - napisali przedstawiciele Nestlé. Dodali, że słowo „kakao” pojawiło się w reklamie tylko jeden raz, a cały przekaz reklamowy zbudowany został nie na tym, że produkt jest kakao, lecz na konkretnych walorach produktu wynikających z jego receptury, w którym to zakresie komunikat reklamowy był prawdziwy.
Według Komisji Etyki Reklamy napój kakaowy Nesquik ze względu na swój skład nie może być reklamowany jako kakao. KER oceniła, że spot produktu w dotychczasowej formie nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy.
Dołącz do dyskusji: Nestlé: słowo „kakao” w reklamie Nesquika to nasz błąd