SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nadawcy chcą likwidacji reklam w TVP. „Można wykorzystać nowelizację ustawy abonamentowej”

Podczas wtorkowego panelu na Konferencji PIKE przedstawiciele nadawców komercyjnych poruszyli kwestię obecności telewizji publicznej na rynku reklamowym. - Skoro TVP ma dostać tak duże pieniądze z abonamentu to politycy powinni zdjąć reklamy z telewizji publicznej - uważają przedstawiciele TVN, Kino Polska i Telewizji Puls.

Konferencja PIKE w Sopocie, fot. Łukasz BrzezickiKonferencja PIKE w Sopocie, fot. Łukasz Brzezicki

Projekt nowelizacji ustawy o abonamencie radiowo-telewizyjnym został zaprezentowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na początku marca br. Jego głównym założeniem jest to, że w pobieraniu abonamentu będą brali udział operatorzy płatnej telewizji, którzy mają przekazywać Poczcie Polskiej (odpowiadającej za pobór abonamentu) zgłoszenia od swoich klientów o posiadaniu telewizorów, za co otrzymają wynagradzanie. Operatorzy płatnej telewizji stanowczo krytykują takie rozwiązanie, podając jako jeden z argumentów odpływ abonentów.

Nowelizacja nie reguluje jednak obecności mediów publicznych na rynku reklamowym. To oznacza, że po planowanej zmianie sytemu poboru Telewizja Polska i Polskie Radio nadal będą mogły sprzedawać czas antenowy reklamodawcom, konkurując z nadawcami komercyjnymi, którzy wsparcia w postaci wpływów abonamentowych nie dostają.

Na tę niekonsekwencję zwrócił uwagę podczas Konferencji PIKE Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN ds. rozwoju biznesu. - Sposób finansowania telewizji publicznej oraz jej obecności na rynku reklamy przy jednoczesnym finansowaniu przez państwo są nie do pogodzenia - uważa przedstawiciel zarządu TVN.

Jego zdaniem, przy okazji nowelizacji ustawy abonamentowej warto zająć się tą kwestią. - Efektem dalszej obecności TVP na rynku reklamy może być obniżka cen reklam, czyli mniej pieniędzy na jakościowa produkcję dla pozostałych komercyjnych graczy. Przełoży się to na gorszą produkcję telewizyjną, to jest niebezpieczne - wyjaśniał Maciej Maciejowski.

Według prezesa Kino Polska TV Bogusława Kisielewskiego, TVP stosuje na rynku reklamowym bardzo dumpingową politykę. Chodzi o sprzedaż swoich produktów reklamowych po cenach niższych niż na rynku, czyli u komercyjnych konkurentów Telewizji Polskiej. - Skoro Telewizja Polska ma dostać tak duże pieniądze z abonamentu to politycy mający wpływ na ustawę powinni zdjąć reklamy z telewizji publicznej - stwierdził Bogusław Kisielewski.

Kisielewski przywoływał różnice w cenach reklam w Polsce i innych krajach europejskich, np. osiem razy niższe ceny niż w Niemczech. - Wiemy jak wyglądają rynki, bo mamy kanały na całym świecie, a w Europie Środkowej jesteśmy na bardzo mocnej pozycji. Ceny reklam na polskim rynku są najmniejsze na świecie - dodał.

- Nie jest możliwe, aby Telewizja Polska miała pieniądze od podatników i z rynku reklamy, psując ten rynek. Od zawsze o tym mówiłem, jednocześnie jestem za tym, aby telewizja publiczna miała finansowanie. TVP powinna być mocna, oparta na misji, a komercja powinna być zupełnie oddzielona od misji - zgodził się Dariusz Dąbski, prezes Telewizja Puls.

Nadawcy są przekonani, że jeśli po otrzymaniu dotacji kanały Telewizji Polskiej zakończą emisję reklam to reklamodawcy przerzucą swoje zainteresowanie na pozostałe kanały ogólnodostępne i tematyczne. Wyznaczy to nowy kierunek w rozwoju rynku reklamy.

Pomimo otrzymanych zaproszeń na Konferencji PIKE nie pojawili się ani przedstawiciele Telewizji Polskiej, ani reprezentanci ministerstw.

Konferencja Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej odbywa się w Sopocie, w dniach 22-24 maja. Portal Wirtualnemedia.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Dołącz do dyskusji: Nadawcy chcą likwidacji reklam w TVP. „Można wykorzystać nowelizację ustawy abonamentowej”

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dominator
Prywaciarze sobie chyba żartują!

Co to za tekst: "- Skoro TVP ma dostać tak duże pieniądze z abonamentu to politycy powinni zdjąć reklamy z telewizji publicznej - uważają przedstawiciele TVN, Kino Polska i Puls."

Przecież to nie jest nowa opłata tylko uszczelnienie a w zasadzie próba uszczelnienia starego, wadliwego poboru opłat. Widać, żebprywatni nadawcy trzęsą portkami, bo kasa dla TVP=Normalność dla widza, czyli tak jak jest w Niemczech, niekodowany sport i kasa na dobre kino czy seriale w publicznyvh mediach. bo ludzie płacą abonament.

Panowie i Panie ja rozumiem wasze wkurzenie co do udostępniania danych itp. i też uważam to za zły pomysł, bo powinni płacić wszyscy, poza garstką emerytów i to z PITEM, a nie ci co mają kablówkę czy inny twór bo takie podejście jest niekonstytucyjne. Ale nie dajmy sobą manipulować prywatnym tv, które próbują sprawę abonamentu rozgrywać pod swoje interesy. Przecież to jest kpina z ludzi. Ustawodawca objiża abonament z 22 zł do 8 zł co i tak jest kosmosem, poza tym stosuje abolicję.

Niech pan Zygmunt i reszta bogatych magnatów nie udają, że nagle abonament i jego płacenie stworzy nierówności na rynku i reklamy z TVP powinny wyparować. To jest kpina. Zakładając, że zostaje tak jak jest czyli abonament 22 zł i nagła decyzja narodu, że chce płacić tę daninę to co też by prywaciarze protestowali? To jest jak ze służbą zdrowia: jest ekipa, której taki stan rzeczy pasuje i nie chcą zmian bo to godxi w ich łatwy biznes.

Jestem przeciw takiej formie ustawy, ale na pewno nie bedę popierał niszczenia TVP i nabijania kabzy prywatnym tv tylko dlatego, że ustawa o anonamencie wreszcie zacznie być respektowana.
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
W trakcie procesu legislacyjnego należy oczywiście rozważyć pozbawienie reżimowej tv dostępu do reklam. Niedorzeczna jest argumentacja z komentarza powyżej. Do tego stopnia irracjonalna, że nie warto nawet tego komentować. Natomiast należy też rozważyć możliwość likwidacji państwowych molochów. Tak jak to ma miejsce teraz np. w Izraelu. Ilość anten radiowych i tv, biurokracja i jawnie oraz bezwstydnie polityczna i partyjna tv z działączem partyjnym na czele dowodzi, że można pokusić się o uzdrowienie sytuacji przez likwidację tej stajni Augiasza. Kilka krajów tak już robiło. Z unijnych ostatnio Grecja - sanacja była niezwykła. Pierwsze sygnały o sytuacji w Izraelu świadczą, że również likwidacja okazałą się sukcesem.
odpowiedź
User
taaaa.ja
A poza tym co wyżej napisane,no ludzie kogo to obchodzi;odbiorcy,tak,oni chcą mediów publicznych bez reklam,albo choć z mniejszą znacznie mniejszą ich iloscią,krócej,rzadziej,niektórych...najlepiej wcale, no ale...Jakoś nie wierzę w dobre intencje nadawców,w to,że chodzi im o idee mediów publicznych i ich dobro.Gadane to mają.Zupełnie inną sprawą jest,że się zgadzam i co do dobrej okazji na zrobienie tego;ale nie wierzę.Co nie przeszkadza tym samym nadawcom i innym robić wszystko,by media tego ab.nie miały.Ale to teżn ie usprawiedliwia tych,co ciagle i ciągle i ciagle i znów jakoś napisać naprawdę deobrej sensownej i albo minimalnej w treści w zakresie działania,albo większej,ale precyzyjnej,dot.tej spawy i paru innych z mediami związanych. NO,ale może,nie traćmy nadziei.bo to,czy ona będzie taka czy nie, a to,czy będzie na nią nagonka i na jej autorów i próba jej obalenia,czy nie wdrożenia,to osobny temat...To może wynikać z jakości czy błędów w ustawie,ale może z interesów i chęci szukania kolejnych pozycji na wojence.Pozycji i słabych punktów,czy miejsc do zaatakowania.
Tak,to faktycznie ciekawe,że ci co nadają najwięcej reklam apelują o ich brak w tvp. NIe twierdzę,że każdy znich ma złe intencje,bardzomożliwe,że po prostu chcą jak ja,jak wielu innych tvp bez reklam.nO ale..jw.Pieniądze na m.publ.są potrzebne sporo większe,no wiem,że wielu tego nie zrozumie,na co,albo udaje ze nie rozumie, albo nie uznaje tej formy mediów.I to jak będą wydawane,też osobna sprawa.Może nie tyle osobna w przypadku opinii co do tej kwestii autorów przyszłej ustawy.NO ale ustawa ma być nie przez rok,dwa,czy dla danej władzy w mediach.Ale jeśli będzie i jej skuteczność będzie taka jak teraz...
odpowiedź