SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Właściciel 4F ze stratą i bez 130 pracowników. Będzie mniej kolekcji

Operator sklepów działających pod szyldem marki 4F zaliczył potężną stratę finansową za zeszły rok. W odpowiedzi doszło już do znacznej redukcji zatrudnienia, a to nie koniec zmian. Co już wiemy?

Właściciel marki 4F przekazał wyniki finansowe za 2023 rok i trudno przedstawione tam dane uznać za szczególnie optymistyczne. Spółka OTCF zaliczyła w omawianym okresie stratę na poziomie 17,491 mln złotych. Jeden z wiodących dystrybutorów i producentów odzieży oraz akcesoriów sportowych tłumaczy zeszłoroczne problemy głównie sytuacją na świecie. Jak przekazano w raporcie finansowym, firma musiała radzić sobie ze spadkiem popytu, silnym wpływem negatywnych czynników makroekonomicznych na decyzje konsumentów, a także nawet zeszłoroczną kampanią wyborczą w Polsce.

Właściciel 4F zwolnił pracowników i ogranicza nowe kolekcje

Konserwatywne podejście potencjalnych klientów przekłada się na bardziej konserwatywną strategię samej spółki. Na koniec 2023 roku OTCF było właścicielem 88 sklepów depozytowych (rozliczanych na podstawie prowizji od sprzedaży), 192 sklepów własnych oraz 88 stoisk (rozliczanych na podstawie prowizji od sprzedaży). Lista obejmuje 27 nowych punktów sprzedaży (własne + depozyty i stoiska), 2 punkty Under Armour i 1 punkt Outhorn, które firma otworzyła w zeszłym roku. W najbliższym czasie spółka będzie jednak działać ostrożniej i bardziej elastycznie.

Czytaj też: 4F ubierze graczy PKO BP Ekstraklasa Games

Jak ujawniono w sprawozdaniu, poprzedni rok upłynął na adaptowaniu się do nowej sytuacji makroekonomicznej, radzeniu sobie z bardzo dużą masą towarową po uprzednim roku i niekoniecznie trafioną kolekcją a także wieloma niepokojami konsumenckimi. W związku z tym OTCF ograniczyło znacząco zamówienia nowych kolekcji, a także wszelkie większe inwestycje. Konieczne było także zredukowanie głównych pozycji generujących koszty, co wiązało się z dużymi zwolnieniami w firmie. Łącznie doszło do redukcji zatrudnienia o ponad 130 osób.

Członek zarządu OTCF Wojciech Wieroński w taki sposób odniósł się redukcji etatów w oświadczeniu przesłanym Wirtualnym Mediom: - W 2023 roku w spółce OTCF istotnie zmniejszyliśmy zatrudnienie o 135 osób. Proces ten nie miał charakteru zwolnień grupowych, w większości przypadków nie obsadzaliśmy wygasłych wakatów. Proces optymalizacji zatrudnienia miał związek z transformacją w kierunku organizacji zwinnej, dlatego zaoszczędzone środki zainwestowaliśmy w rozwój kompetencji pracowników. Zespołom OTCF zaproponowaliśmy m.in. nowe cykle szkoleń, których celem było zwiększenie efektywność procesów. Zmieniliśmy również strukturę zespołu awansując wiele osób na pozycje liderskie. Przygotowaliśmy w ten sposób organizację do kontynuowania dynamicznej ekspansji zagranicznej marki 4F, która dzisiaj jest obecna w 42 krajach świata.

Spółka OTCF stawia na e-commerce i… buty

W 2023 roku właściciel marki 4F trzeci rok z rzędu utrzymał poziom sprzedaży powyżej 1,3 mld zł. Jednocześnie wynik operacyjny spółki ukształtował się na poziomie 14,1 mln złotych przy rentowności operacyjnej 1,02% (w stosunku do poprzednich 12 miesięcy doszło do pogorszenia efektywności). Z kolei sprzedaż internetowa w OTCF wzrosła rok do roku o 6,7 procentów, dlatego też jednym z głównych celów producenta na 2024 roku jest dalsze wzmocnienie tego kanału.

Oprócz tego spółka ma zamiar rozwijać nowe kategorie produktowe – przede wszystkim kategorię “buty”, zoptymalizować struktury zapasów, selektywnie, ale zarazem skutecznie pojawiać się nowych rynkach przy zastosowaniu optymalnych rozwiązań dopasowanych do lokalnych uwarunkowań, a także doprowadzić do wzrostu sprzedaży rok do roku, stopniowego powrotu do wysokiej marżowości sprzedaży, jak również podnieść efektywność sklepów stacjonarnych. Wszystko to z kolei ma doprowadzić do utrzymania poziomu zadłużenia spółki w ramach umownych kowenantów bankowych.

Czytaj też: Zara pokaże streaming na żywo z zakupów. Rusza z eksperymentem w Europie

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

Dołącz do dyskusji: Właściciel 4F ze stratą i bez 130 pracowników. Będzie mniej kolekcji

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
wilillibis
Ograniczyli zakupy, inwestycje okroili załogę, a i tal strata 18 milionów.
Kto prowadzi tę firmę? Filantrop dokładający z prywatnej kieszeni czy ekonomiczna niemota.
odpowiedź
User
glosc
Miałem kiedyś kurtkę zimową, była naprawde zimowa, czyli bylo w niej zimno i wyrzuciłem.
odpowiedź
User
DonPedro
Jak ktoś che prawdziwą outdoorową odzież to na pewno nie kupi 4F tylko coś, co rzeczywiście jest jakościowe i spelnia swoją rolę. To co oni oferują to jest takie odzieżowe Pepco pod płaszczykiem rzekomo solidnej outdoorowej marki. Czyli ładnie wyeksponowany badziew, a jak weźmiesz to do ręki, to gołym okiem widać, że tam Chińczyk płakał jak to szył....
odpowiedź