SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Koronawirus spowodował spadek wydatków w Google Ads i wyszukiwań dla wielu branż

W czasie pandemii koronawirusa większość firm dokonała cięć budżetów reklamowych. Wydatki w Google Ads spadły o około 15 proc. W wynikach wyszukiwania na kwarantannie najbardziej ucierpiała kategoria turystyka oraz branże związane z eventami.

Senuto postanowiło zbadać skalę załamania rynku na przykładzie działań search oraz reklam w Google i poddało analizie dane pochodzące z monitoringu Senuto Google Ads oraz z Google Search Console.

Dane z 24-26 marca pokazały, że wielkim przegranym jest turystyka (spadek 46 proc.) czy branże powiązane z kategorią eventy (spadek 31 proc.) - katering (spadek 44 proc.), szkolenia (spadek 65 proc.). Paradoksalnie na koronawirusie bardzo ucierpiał segment zdrowie: lokalne kliniki ortopedyczne, stomatologiczne, dermatologiczne itp. Straciły również wszystkie biznesy lokalne, takie jak kosmetyczka, fryzjer, kluby fitness czy dentysta.

 

Natomiast biznesem, który po pierwszym szoku zaczęły wychodzić na prostą jest moda, gdzie widać niewielki trend zwyżkowy, chociaż nadal jest na mocnym minusie (15 proc. utraty wyświetleń). Może to wynikać z intensywnych akcji promocyjnych na portalach internetowych i zbliżającej się wiosny, która zachęca nas do odświeżenia garderoby. Na wykresach czerwoną linią nakreślono popularność wolumenu słowa kluczowego „koronawirus” w czasie, niebieską zaś przebieg wyświetleń dla wybranej branży (dane z Google Trends).

Ponieważ Polacy spędzają teraz czas w domach, wzrost odnotowały serwisy (w tym e-commerce) z obszaru hobby (13 proc.) oraz zwierzęta domowe (56 proc.).

Oczywistym beneficjentem jest grupa firm dystrybuujących środki ochrony osobistej i dezynfekcji, gdzie wzrosty sięgają 150-200 proc. Jest to również dobry czas dla elektroniki (30 proc.), co może wiązać się z koniecznością zakupienia sprzętu do pracy zdalnej, a także kategorii dom i ogród (49 proc.).

Największe spadki budżetów w turystyce

Senuto przeanalizowało też sytuację w Google Ads. Z przeprowadzonej przez firmę analizy (na próbie 109 374 domen i tygodniowym monitoringu 248 570 fraz e-commerce) wynika, że wydatki w Google Ads spadły o około 15 proc. Na wykresie pomarańczową linią oznaczono wskaźnik zainteresowania koronawirusem, zaś niebieską – estymację budżetów SEM na frazach e-commerce.

Spadki budżetów w największym stopniu dotyczą branży turystyka, gdzie sięgają 70 proc. z kolei w kategorii moda spadek wyniósł 11 proc.

W niewielu kategoriach budżety w Google Ads wzrosły. Przykładowo sklepy spożywcze online, wobec ogromnego popytu wyłączyły budżety paid, bo nie są w stanie obsługiwać bieżących zamówień pozyskiwanych organicznie.

Sporadycznie doszło do silnych wzrostów budżetów. Jednym z takich przykładów jest branża doradztwa prawnego. Swoje tryumfy święci ona zawsze wtedy, kiedy przedsiębiorcom jest ciężko i próbują sobie poradzić w trudnej sytuacji. Ta branża nie ma co prawda sumarycznie dużych wydatków, ale ich dynamika jest ogromna – sięga 80 proc.

Pokrywa się to z danymi dotyczącymi innych krajów. Neil Patel szacuje zmiany w trafficu między 35 a 45 proc., Mark Irvine na blogu WordStream szacuje spadek ruchu z Google Ads na poziomie 20 proc., SimilarWeb szacuje np. dla turystyki spadek ruchu między 22 a 32 proc.

Senuto to kompleksowa platforma, która skupia narzędzia wspomagające prowadzenie i analizę działań SEO. Platforma biznesowo wspierana jest przez fundusz inwestycyjny KnowledgeHub oraz współtwórcę SARE i inwestora w spółki technologiczne w obszarze komunikacji marketingowej - Krzysztofa Dębowskiego.

Dołącz do dyskusji: Koronawirus spowodował spadek wydatków w Google Ads i wyszukiwań dla wielu branż

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl