Kobiety założycielkami ponad połowy niezależnych mediów cyfrowych
Ponad 58 proc. niezależnych mediów cyfrowych w Europie zostało założonych przez kobiety – wynika z raportu Project Oasis. Ponad 85 proc. tego typu mediów zajmuje się kwestiami praw człowieka i społecznymi.
Project Oasis to projekt, nad którym przez ostatni rok pracował m.in. Google wraz z SembraMedia, European Journalism Centre czy Media and Journalism Research Center. Jego celem było zbadanie ekosystemu niezależnych mediów cyfrowych w ponad 40 krajach Europy.
We wtorek opublikowano raport z badania. Zbadano 540 mediów z 44 krajów Europy, choć autorki badania podkreślały, że ich liczba w rzeczywistości może być większa.
Media, które wzięto pod uwagę, musiały być niezależne, zarówno finansowo, jak i redakcyjnie. Ponad połowa (51,6 proc.) zatrudnia od 10 do 19 pracowników w pełnym wymiarze pracy. 22 proc. ma ich od 1 do 9, a 21,4 proc. - od 20 do 49.
Wśród powodów, skłaniających do założenia własnego medium, znalazły się niezależność dziennikarska, chęć wypełnienia „newsowych pustyni” czy polaryzacja polityczna.
Ponad 85 proc. niezależnych mediów cyfrowych zajmuje się problemami społecznymi i prawami człowieka (tematy takie jak migracje, uchodźcy, płeć, feminizm). Ponad połowa przeznacza swoje zasoby na dziennikarstwo śledcze. Również ponad połowa to organizacje non-profit, także ponad 50 proc. z badanych mediów zostało założone w ostatniej dekadzie (największa liczba w 2016 roku).
Ponad 58 proc. badanych mediów zostało założonych przez kobiety, większość ma dwójkę lub większą liczbę współzałożycieli.
44 proc. osiąga roczne dochody w wysokości do 34,866 euro. 26 proc. - do 316,558 euro, a 16 proc. - do 791,424 euro.
Skąd biorą się ich zarobki? Najpopularniejszym źródłem (72,7 proc.) są granty, a na dalszych miejscach dobrowolne wsparcie (67 proc.) i reklamy (53,8 proc.).
Z polskich redakcji w raporcie pojawiło się m.in. OKO.press, które ok. 70 proc. kosztów operacyjnych czerpie z indywidualnych wpłat.
Ogólnie z Polski zbadano 12 organizacji (równo połowa to organizacje non-profit). Poza OKO.press to: Notes from Poland, Raport o Stanie Świata, Polityka Insight, Klub Jagielloński, Kultura Liberalna, Radio Nowy Świat, Outriders, Krytyka Polityczna, Euractiv.pl, 300Gospodarka oraz Radio 357. Spośród polskich mediów cyfrowych prawie 79 proc. zostało założonych przez mężczyzn.
Badacze stwierdzili, że „silna polaryzacja polskiego społeczeństwa spowodowana polityką rządu zwiększyła zapotrzebowanie na niezależne, wysokiej jakości dziennikarstwo interesu publicznego”.
Podkreślono też, że nowe media cyfrowe w Polsce mają zróżnicowane modele finansowania (reklamy, treści płatne, usługi doradcze, dobrowolne wpłaty, kampanie crowdfundingowe). Ważną częścią budżetów mediów non-profit są dotacje od międzynarodowych darczyńców (w tym Unii Europejskiej). „Zagraniczne granty są kluczowe, ponieważ pod obecnym rządem krytyczne wobec rządu media raczej nie otrzymają finansowania z kasy publicznej” - dodano.
Nad projektem pracowało 60 osób, w tym 34 badaczy z doświadczeniem lokalnym.
Dołącz do dyskusji: Kobiety założycielkami ponad połowy niezależnych mediów cyfrowych