Instagram nadal promuje konta powiązane z zaburzeniami odżywiania
Instagram (Meta) nadal promuje i poleca materiały związane z zaburzeniami odżywiania młodym użytkownikom - wynika z raportu grupy Fairplay.
„Algorytmy profilują dzieci i nastolatki, aby wyświetlać im obrazy, memy i filmy zachęcające do restrykcyjnych diet i ekstremalnej utraty wagi” - informuje grupa Fairplay (dawniej Kampania na rzecz dzieciństwa wolnego od reklam) w raporcie „Projektowanie zaburzeń: zaburzenie odżywiania na Instagramie".
Wynika z niego, że Instagram promuje i poleca treści dotyczące zaburzeń odżywiania dzieci i nastolatków pół milionowi ludzi na całym świecie.
Raport opublikowano około sześć miesięcy po tym, jak była szefowa Facebooka, Frances Haugen, zeznała przed Kongresem, że usługi firmy szkodzą nieletnim – zwłaszcza nastoletnim dziewczętom zmagającym się z zaburzeniami odżywiania.
- Nie jesteśmy w stanie w pełni zająć się tym raportem, ponieważ autorzy odmówili podzielenia się nim z nami - przekazał rzecznik Meta. Dodał, że Instagram niedawno zaczął oferować użytkownikom opcję zgłaszania kont dotyczących zaburzeń odżywiania.
Instagrama i Facebook nie są jedynymi platformami społecznościowymi obsługującymi konta związane z zaburzeniami odżywiania. Także YouTube, TikTok i Snapchat mają udostępniać treści, które wydają się być powiązane z zaburzeniami odżywiania.
Rzecznik National Eating Disorders Association powiedział w zeszłym roku "The New York Times", że media społecznościowe nie powodują zaburzeń odżywiania, ale mogą się do nich przyczynić.
Fairplay podaje w raporcie, że Meta wykorzystuje dane o młodych ludziach, w tym ich dane demograficzne i historię przeglądania, „aby dostroić algorytmy, które wpychają młodych użytkowników w szkodliwe bańki”.
Na potrzeby raportu badacze Fairplay przeanalizowali w grudniu i w styczniu konta promujące zaburzenia odżywiania i „ekstremalną” utratę wagi.
Naukowcy doszli do wniosku, że serwis ma około 90 000 użytkowników, którzy są częścią tego, co określa się jako „bańka pro-jedzenia”, i że docierają do 20 milionów użytkowników Instagrama.
Szacuje się, że 90 000 użytkowników w „bańce” obejmuje dzieci w wieku 9 lub 10 lat, w średnim wieku 18 lat.
„Decyzje Meta dotyczące hostingu i rekomendowania treści dotyczących zaburzeń odżywiania mogą przynosić akcjonariuszom niewielkie, ale stałe zyski, ale mają poważne konsekwencje dla dzieci i młodzieży” — czytamy w raporcie Fairplay.
Organizacja szacuje, że Meta otrzymuje 2 miliony dolarów przychodów rocznie z „bańki” 90 000 użytkowników i 227,9 miliona dolarów z kont, które za nimi podążają.
Warunki korzystania z usług firmy nie pozwalają użytkownikom poniżej 13 roku życia na tworzenie kont, ale badacze uważają, że wiele dzieci w wieku 12 lat i młodszych omija procedury Instagrama uniemożliwiające im korzystanie z platformy.
Fairplay twierdzi, że nowe badanie wspiera apel organizacji o wprowadzenie przepisów, które nałożyłyby nowe wymogi na strony internetowe skierowane do młodych użytkowników.
Grupa ta dodaje, że wspiera ustawy, w tym Ustawę o ochronie informacji dotyczących dzieci i młodzieży narażonych na zagrożenia (która zabroniłaby stronom internetowym i aplikacjom wyświetlania reklam ukierunkowanych behawioralnie dla nieletnich) oraz Ustawę o projektowaniu i bezpieczeństwie dzieci w Internecie (która zabraniałaby powielania „szkodliwych ” i zakazywała „manipulacyjnych” technik marketingowych).
Dołącz do dyskusji: Instagram nadal promuje konta powiązane z zaburzeniami odżywiania