SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

InPost wyceniony na 5 mld euro. Właściciela może zmienić 30 proc. jego akcji

Fundusz Advent International porozumiał się co do sprzedaży 15 proc. akcji InPostu firmie inwestycyjnej PPF Group po 10 euro za sztukę. Operator logistyczny kierowany przez Rafała Brzoskę został wyceniony na 5 mld euro. Akcje spółki są ponad 40 proc. tańsze niż przy jej debiucie giełdowym na początku 2021 roku.

W ramach umowy PPF Group będzie mieć też opcję zakupu kolejnych 15 proc. akcji InPostu. Strony zgodziły się na 6-miesięczny lockup dotyczący pozostałego pakietu walorów spółki należącego do Adventu.

Przed realizacją transakcji do Advent International należało 46 proc. akcji InPostu. Kapitał operatora logistycznego dzieli się na 500 mln walorów, więc przy 10 euro za każdy wycena firmy to 5 mld euro.

InPost staniał na giełdzie o 41 proc.

W styczniu 2021 roku InPost zadebiutował na giełdzie w Amsterdamie, w ofercie pierwotnej jego akcje sprzedawano po 16 euro. Inwestorzy kupili 40 proc. walorów za łącznie 2,8 mld euro. Początkowo akcje firmy drożały, w lutym na krótko przekroczyły poziom 20 euro.

Duża przecena nastąpiła w drugiej połowie, gdy wraz ze wzrostem inflacji zacieśnianiem polityki pieniężnej przez banki centralne na rynkach giełdowych przeważały spadki. Kurs InPostu zmalał z prawie 18 euro w lipcu 2021 roku poniżej 5 euro w marcu ub.r. Jak opisywaliśmy szczegółowo rok temu, starali się go ratować menedżerowie spółki na czele z prezesem Rafałem Brzoską, kupując pakietowo jej akcje.

W czwartek na koniec sesji za walor InPostu płacono 9,41 euro, to o 41 proc. mniej niż w ofercie poprzedzającej debiut giełdowy.

InPost rośnie także za granicą, w Polsce ma ponad 20 tys. Paczkomatów

Mimo mocnego wyjścia kilka lat temu na rynki zagraniczne większość swoich przychodów InPost nadal generuje w Polsce. W pierwszym kwartale br. wpływy firmy na naszym rynku zwiększyły się o 29 proc. do 1,17 mld zł, z czego te z dostaw do Paczkomatów (ang. skrót APM) - z 693,4 do 891,1 mln zł.

Operator dostarczył 132 mln przesyłek (18 proc. więcej niż przed rokiem): 110,4 mln do Paczkomatów i 21,7 mln do domów odbiorców. Wzrosła też rentowność na poziomie skorygowanej EBITDA: marża z 41,3 do 45,3 proc., a zysk z 376,6 do 531,9 mln euro.

Wpłynęły na to dwie podwyżki cen dla klientów: pierwszą wprowadzono wiosną ub.r., kolejną w marcu br., a jesienią firma podniosła też stawki w ramach umowy z Allegro.

Rok do roku liczba Paczkomatów w Polsce zwiększyła się z 17,4 do 20 tys. InPost podkreśla, że nowo uruchamiane maszyny w br. już po trzech miesiącach działania obsłużyly tyle przesyłek, co w ub.r. po dziewięciu, a w 2021 roku po czterech.

Przez kwartał przybyły automaty z 3 tys. skrytek, o 0,4 tys. więcej niż rok wcześniej.

InPost podał, że w Polsce I kwartał 2023 był drugim najlepszym w historii firmy (po 4 kw. 2022 r.) pod względem wolumenu obsłużonych paczek. W I kwartale obsłużono 132 mln przesyłek, przy znacznym wzroście wolumenów dostarczanych zarówno do paczkomatów InPost, jak i przez dostawy kurierskie, co pozwoliło na wzrost udziału w rynku.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Za nami kolejny kwartał imponujących wzrostów liczby przesyłek. Nadal rośniemy szybciej niż branża e-commerce na wszystkich naszych kluczowych rynkach. Wyniki te udało nam się osiągnąć mimo, że pierwszy kwartał jest sezonowo najmniej dynamicznym kwartałem w roku - podkreślił w komunikacie Rafał Brzoska, prezes i mniejszościowy akcjonariusz InPostu.

W Wielkiej Brytanii i Włoszech InPost nadal stratny

We Francji, Mondial Relay odnotował silny wzrost wolumenu, głównie w segmencie B2C (pierwszy tak wysoki wzrost w tym segmencie) oraz C2C. Mondial Relay na wszystkich rynkach odnotował wysoką dynamikę ekspansji swojej sieci punktów odbioru paczek (zarówno PUDO jak i urządzeń paczkomatów), kończąc I kwartał 2023 z 23.219 punktami (+25 proc. r/r).

W Wielkiej Brytanii i we Włoszech InPost dostarczył w I kwartale 2023 roku 10,3 mln paczek, a przychody z tej części segmentu międzynarodowego wzrosły ponad trzykrotnie r/r.(

Mondial Relay zwiększył rok do roku przychody o 19 proc. do 717,1 mln zł, jego skorygowany zysk EBITDA zmalał z 77,1 do 71,6 mln zł, a skorygowana marża EBITDA - z 12,8 do 10 proc.

Natomiast w Wielkiej Brytanii i Włoszech InPost przy wzroście skoku przychodów z 29,6 do 103,4 mln zł (tylko we Włoszech: z 2 do 43,8 mln zł) i liczby dostarczonych przesyłek z 3,8 do 10,3 mln. Natomiast skorygowana strata EBITDA wyniosła 46,2 mln zł, wobec 44,6 mln zł rok wcześniej.

- W Polsce odnotowaliśmy nie tylko mocny wzrost obsługiwanych wolumenów - o 18 proc. w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku - ale także znaczną poprawę marży. Również Mondial Relay zanotował silny wzrost wolumenów, zarówno we Francji jak i na pozostałych rynkach. We Francji pozytywny jest w szczególności wzrost wolumenu w segmencie B2C, co potwierdza słuszność przyjętej strategii - skomentował Rafał Brzoska.

- W Wielkiej Brytanii zanotowaliśmy poprawę rentowności prowadzonych operacji, co pozwala z optymizmem patrzeć na perspektywy rozwoju na tym rynku. W kolejnych kwartałach nadal będziemy koncentrować się na usprawnianiu logistyki, co pozwoli nam na uwolnienie naszego potencjału wzrostu - zapowiedział.

E-commerce spowalnia

InPost podał w komunikacie, że podtrzymuje prognozę na rok 2023 i nadal będzie się koncentrować na trzech obszarach: wzroście wolumenu w Polsce ponad rynek, przy jednoczesnym wzroście marży. Zwiększeniu rentowności Mondial Relay, wzroście wydajności operacyjnej i zwiększeniu udziału w rynku B2C. Polepszaniu operacji logistycznych w Wielkiej Brytanii, co ma pozwolić na wzrost udziału w rynku B2C i dalszy wzrost ponad rynek.

- Pomimo imponującego wzrostu wolumenu w I kwartale 2023 roku, jesteśmy świadomi spowolnienia rynku e-commerce. Pozostajemy jednak przekonani, że jesteśmy w stanie spełnić nasze ambitne oczekiwania i cele zapowiadane na początku roku - powiedział Rafał Brzoska.

- Kwiecień był zgodny z naszymi przewidywaniami. Pierwsza połowa była słabsza i została nadgoniona drugą połową kwietnia, więc my wpisujemy się w swoje oczekiwania. Faktem jednak jest, że bardzo wielu graczy e-commercowych kwiecień oceniało bardzo negatywnie. Może był to czynnik pogodowy, czynnik kalendarzowy - Święta, później weekend majowy, może zbiegły się niefortunnie. Wielu narzeka, my nie narzekamy na kwiecień - powiedział Rafał Brzoska, pytany podczas telekonferencji z mediami o wolumeny przesyłek w Polsce.

- Maj wygląda nadzwyczaj pozytywnie. Pytanie, czy wpływ ma na to miało uwolnienie dużych zasobów gotówki w postaci zwrotu podatku dochodowego, który różni eksperci oceniają na około 20 mld zł - dodał.

- Jeśli chodzi o drugi kwartał 2023 r., jesteśmy świadomi ogólnego spowolnienia rynku i przewidujemy nieco niższe tempo wzrostu w II kw. 2023 r. w porównaniu do I kw. 2023 r., jednak nadal spodziewamy się dwucyfrowego wzrostu we wszystkich naszych segmentach - napisano w informacji prasowej.

Brzoska pytany o wypływ ewentualnego zwiększenia świadczenia 500+ do 800+ na InPost odpowiedział: "Niewątpliwie każda dystrybucja środków będzie przekładała się krótkotrwały efekt w postaci wzrostu siły nabywczej. Natomiast pamiętajmy, że efektem tego bezpośrednim będzie wzrost, czy utrzymanie się inflacji na wysokim poziomie. Myślę, że InPost już pokazał, że w tym inflacyjnym środowisku jesteśmy trochę marką konsumencką. (...) Jest to kolejny element dystrybucji, który prędzej przełoży się na handel tradycyjny niż e-commercowy, który waży znacznie mniej niż tradycyjny, ale jakiś efekt na pewno będzie"

 

Dołącz do dyskusji: InPost wyceniony na 5 mld euro. Właściciela może zmienić 30 proc. jego akcji

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
asas
bedzie tracił coraz szybciej
odpowiedź