Heineken nadal inwestuje w Rosji, wprowadził tam 61 nowych produktów
Pomimo zapowiedzi wycofania się z Rosji w związku z inwazją tego kraju na Ukrainę, Heineken nadal inwestuje na rynku rosyjskim - w ub.r. wprowadził tam co najmniej 61 nowych produktów - wynika z raportów Follow the Money (FTM) opartych na przeglądzie 2022 roku sporządzonym przez Heineken Rosja. Rosyjska filia holenderskiego browaru wspomina minione miesiące jako „burzliwy rok z wieloma nowymi możliwościami wzrostu”.
Pod koniec marca 2022 r., ponad miesiąc po rozpoczęciu przez Rosję wojny na Ukrainie, Heineken ogłosił, że opuszcza Rosję, twierdząc, że własność rosyjskiej spółki zależnej nie jest już „trwała ani opłacalna”.
Faktycznie holenderski gigant piwny przestał w zeszłym roku produkować piwo Heineken w Rosji, ale silny wzrost sprzedaży jego innej marki - Amstel w dużej mierze zdołał wypełnić tę lukę. Według własnych raportów Heineken Rosja, browar wprowadził 61 nowych produktów „w rekordowym czasie” i sprzedał o 720 000 hektolitrów więcej piwa i napojów bezalkoholowych.
„Rok 2022 był burzliwym rokiem dla wszystkich graczy rynkowych, ale jednocześnie oferował wiele możliwości i otwierał nowe możliwości rozwoju i wzrostu naszej działalności” - poinformował Heineken Rosja na swojej stronie internetowej . „Z dumą ogłaszamy, że osiągnęliśmy rekordowe wyniki w wielu segmentach”. Firma zapowiada kolejne inwestycje na 2023 rok, w tym nowocześniejsze opakowania i nowe smaki.
Według FTM Heineken nie zdradził, ile zainwestował w Rosji w zeszłym roku. Firma nie ujawniła też, ile podatku zapłaciła rosyjskim władzom w 2022 roku. W 2019 roku było to prawie 400 mln euro.
Dyrektor Heinekena powiedział FTM, że do pewnego stopnia rozumie strategię. - Jeśli chcesz sprzedać firmę, maksymalizujesz krótkoterminowy udział w rynku, aby zwiększyć swoją wartość – powiedział. - Im lepiej to zrobimy, tym szybciej znajdziemy kupca.
- Ale z drugiej strony – po wszystkich naszych zapowiedziach z zeszłego roku – to hipokryzja – dodał dyrektor wykonawczy. - Heineken cynicznie korzysta z faktu, że główne międzynarodowe marki wycofały się z Rosji – marki Budweiser i Carlsberg były tam znacznie większe. Heineken wypełnia tę lukę, inwestując znaczne środki we własne lokalne i międzynarodowe marki.
Dyrektor zauważył również, że wprowadzanie nowych produktów i plany agresywnego wzrostu wymagają znacznych inwestycji. - Jest to absolutna sprzeczność z oficjalną historią o zbyciu naszej rosyjskiej spółki zależnej – powiedział w rozmowie z FTM. Oczekuje, że rosyjski nabywca – podobnie jak właściciele zależni w innych miejscach – będzie płacił Heinekenowi tantiemy za korzystanie z jego międzynarodowych marek.
W zeszłym tygodniu dyrektor generalny Heinekena, Dolf van den Brink, ogłosił, że sprzedaż rosyjskiej filii była bardziej skomplikowana, niż przewidywano, częściowo z powodu „zmiany lokalnych przepisów” i chęci firmy, aby zapobiec "wpadnięciu Heineken Rosja w niepowołane ręce".
Dołącz do dyskusji: Heineken nadal inwestuje w Rosji, wprowadził tam 61 nowych produktów
K oo tas y