Grupa K2 ze 109,7 mln zł wpływów i 1,8 mln zł straty. Prezes: celem odwrócenie negatywnego trendu
W ub.r. grupa kapitałowa K2 zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych ze 108,79 do 109,69 mln zł oraz spadek wyniku netto z 2,32 mln zł zysku do 1,83 mln zł straty. Znacząco pogorszyły się wyniki agencji K2. - Najważniejszym zadaniem długoterminowym jest odwrócenie negatywnego trendu wyników finansowych Grupy i przyspieszenie jej wzrostu - stwierdza Paweł Wujec, od dwóch miesięcy prezes K2.
Agencja K2, stanowiąca segment agencyjny grupy K2, w ub.r. zanotowała spadek przychodów sprzedażowych z 33,12 do 27,38 mln zł oraz skorygowanego wyniku EBITDA z 512 tys. zł zysku do 1,64 mln zł straty.
- Niezadowalające wyniki agencji K2 były efektem braku realizacji planów sprzedaży zagranicznej i gwałtownym spadkiem aktywności kluczowego do tej pory klienta i tym samym pogorszenia wyników segmentu agencyjnego - wyjaśniono w sprawozdaniu. - W związku z zaistniałymi okolicznościami, przez cały 2019 rok prowadzone były działania optymalizujące konfigurację zespołu - zaznaczono.
Z kolei w pionie mediowym firmy, obejmujący, K2 Precise (poprzednio K2 Media), przychody sprzedażowe poszły w górę z 47,25 do mln zł, a skorygowany zysk EBITDA zmalał z 2,19 do 1,74 mln zł.
Firma Fabrity, oferująca usługi informatyczne, zanotowała wzrost przychodów z 15,92 do 17,3 mln zł oraz skorygowanego zysku EBITDA z 2,05 do 2,22 mln zł. - Kolejny rok z rzędu w 2019 roku znajdowała się w okresie znaczącego rozwoju, wzrostu przychodów oraz poprawy rentowności. Firma utrzymała w całości obecną bazę klientów, a jednostkowe zdarzenia u kilku klientów, związane najczęściej z międzynarodowymi zmianami organizacyjnymi, zostały skompensowane nadwyżką wynikającą ze wzrostu sprzedaży u klientów aktualnych i pozyskanych w roku 2019 - opisano w raporcie grupy K2.
Natomiast w segmencie Oktawave, obejmującym usługi w chmurze, wpływy poszły w górę z 14,02 do 15,06 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 3,31 do 3,36 mln zł.
Rentowność na minusie
Ogółem przychody sprzedażowe grupy K2 zwiększyły się ze 108,79 do 109,69 mln zł, a koszty sprzedanych usług - z 98,29 do 102,44 mln zł.
Z kolei wydatki operacyjne poszły w górę ze 106,57 do 111,95 mln zł. Najbardziej przyczynił się do tego wzrost kosztów amortyzacji z 4,92 do 7,65 mln zł oraz usług obcych z 75,87 do 79,22 mln zł (koszty obce to głównie wydatki na zakup usług mediowych, produkcje reklamowe oraz usługi od innych podwykonawców).
Zysk EBITDA grupy K2 zmalał z 7,97 do 6,53 mln zł. Natomiast pozostałe wyniki rentowności firmy spadły poniżej zera: wynik sprzedażowy z 2,22 mln zł zysku do 2,26 mln zł straty, zysk operacyjny - z 3,05 mln zł zysku do 1,42 mln zł straty, a wynik netto - z 2,32 mln zł zysku do 1,83 mln zł straty.
W sierpniu ub.r. ze stanowiska prezesa K2 zrezygnował Tomasz Tomczyk, a w końcem ub.r. z zarządu firmy odeszli Rafał Ciszewski i Łukasz Lewandowski. W styczniu br. do zarządu K2 weszli Michał Paschalis-Jakubowicz i Artur Piątek, a od lutego prezesem jest Paweł Wujec.
- Jako, że pełnię obowiązki od lutego bieżącego roku, byłbym mało wiarygodny przypisując sobie historyczne sukcesy Grupy K2. Pozwolę więc sobie skupić się na tym, co uważam za najważniejsze zadania na dziś i w najbliższej przyszłości - zaznaczył Wujec w liście do interesariuszy.
Najpilniejsze skutki epidemii, długoterminowo odwrócenie negatywnego trendu
- Najpilniejszym zadaniem jest aktywne prowadzenie biznesu i finansów firmy w taki sposób, aby Grupa K2 przeszła „suchą nogą” przez perturbacje ekonomiczne związane z pandemią COVID-19. Ich skali jeszcze nie znamy, ale są nieuchronne - dodał prezes K2.
Firma w drugiej połowie marca zaznaczyła, że wskutek epidemii koronawirusa może zanotować spadek sprzedaży, ale nie potrafi określić, jak duże jest to ryzyko.
- Najważniejszym zadaniem długoterminowym jest odwrócenie negatywnego trendu wyników finansowych Grupy i przyspieszenie jej wzrostu. W ostatnich latach zmieniające się oczekiwania Klientów, jednoczesny rozwój nie tylko skali, ale także poziomu komplikacji rynku, połączone ze zbyt wolną i czasem nieadekwatną skalą zmian wewnętrznych, spowodowały stagnację przychodową i spadek rentowności Grupy. To chcemy zmieniać - zadeklarował Paweł Wujec.
Przypomniał, że w przeszłości to agencje K2 i Kr Precise były najważniejszą częścią działalności firmy. - Naszą ambicją jest, by segmenty te dalej były wyznacznikami innowacji i najlepszej obsługi Klienta. Rośnie skala naszych operacji związanych z usługami tworzenia oprogramowania w ramach Fabrity i usług chmurowych Oktawave. Chcielibyśmy, by segmenty te rosły wyraźnie szybciej niż do tej pory, przy co najmniej utrzymaniu obecnych poziomów rentowności - zapowiedział.
Zwrócił też uwagę, że firma rozwija nowe projekty takie jak K2Bots.AI. - Naszą ambicją jest, aby nowe projekty stały się (obok istniejących segmentów) ważnym filarem wzrostu Grupy, zapewniając w dłuższej perspektywie powtarzalność wyników i zwiększenie skali. Grupa K2 urosła dzięki innowacjom i przedsiębiorczości naszego zespołu. Do tych najlepszych praktyk chcemy powrócić - stwierdził.
K2 jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy. W piątek na koniec sesji cena akcji firmy wynosiła 6,15 zł, co daje kapitalizację w wysokości 15,28 mln zł. Największymi akcjonariuszami spółki są jej założyciel i wieloletni prezes Janusz Żebrowski (ma 18,16 proc. kapitału) i firma AGS A/S (16,84 proc.).
Przez ostatni miesiąc kurs K2 zmalał o 30,1 proc. W tym czasie indeks WIG stracił 20,5 proc., a obejmujący m.in. K2 indeks branży mediowej - 28,5 proc.
Dołącz do dyskusji: Grupa K2 ze 109,7 mln zł wpływów i 1,8 mln zł straty. Prezes: celem odwrócenie negatywnego trendu