SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Fuzja Gadu-Gadu i Naszej-Klasy niewiele zmieni na rynku reklamowym (opinie)

Przedstawiciele branży reklamowej uważają, że ewentualne połączenie Gadu-Gadu i Naszej-Klasy w jeden podmiot nie wpłynie  mocno na polski rynek reklamowy. Niektórzy z nich oceniają zresztą tę fuzję jako mało realną.

Od kiedy w ubiegłym tygodniu rosyjski dziennik „Kommiersant” poinformował, że holding Naspers planuje przejęcie od firmy DST większościowego pakietu udziałów w portalu Nasza-klasa.pl (więcej), polskie media spekulują o możliwych wariantach połączenia tego serwisu z kontrolowanym już przez Naspers komunikatorem Gadu-Gadu. Jednak pytani przez portal Wirtualnemedia.pl eksperci z domów mediowych i działów sprzedaży reklam podchodzą do takiej perspektywy z dystansem.

Zauważają co prawda, że główne funkcjonalności Naszej-Klasy i Gadu-Gadu są względem siebie komplementarne, jednak podkreślają, że ewentualna integracja serwisu i komunikatora byłaby niezwykle trudnym zadaniem. Jednocześnie oceniają, że połączenie operacyjne NK i GG ułatwiłoby realizowanie w nich kampanii reklamowych, ale nie uważają, że miałoby to duże znaczenie dla całej branży. Ponadto niektórzy eksperci sądzą, że fuzja Naszej-Klasy i Gadu-Gadu jest mało prawdopodobna.

Komentarze dla portalu Wirtualnemedia.pl


Robert Bernaciak, dyrektor zarządzający Media Contacts

Połączenie Gadu-Gadu i Naszej-Klasy na pewno ma uzasadnienie pod kątem operacyjnym. Jedno zwarte biuro sprzedaży powinno być efektywniejsze i dysponować szerszą ofertą (połączonych podmiotów) niż oddzielnie. Jednak widzę przed zarządem spore wyzwanie, by tak zintegrować ofertę reklamową, żeby synergicznie współpracowała na korzyść klientów, a nie rywalizowała między sobą.

Pod kątem oferty, oba podmioty dysponują projektami wspólnymi/konfliktowymi (komunikator, społeczność) ale także świetnie się uzupełnią (radio internetowe, serwisy z grami online, blip.pl czy serwisy tematyczne). Umiejętne uzupełnienie funkcjonalności Nasza-klasa.pl przez rozwiązania, jakimi dysponuje GG Network, stworzy prawdziwy kombajn multimedialny, który zaspokoi oczekiwania sporej części internautów.

Sądzę, że ewentualna integracja Gadu-Gadu z Naszą-Klasą może przysporzyć nieco kłopotu temu pierwszemu. Komunikator GG stanowi obecnie niezależne rozwiązanie komunikacyjne z dobrą pozycją startową w segmencie biznes. Wcielenie go w Naszą-Klasę może zniechęcić część internautów do korzystania z niego, szczególnie tę młodszą grupę, która masowo kieruje się w stronę Facebook.com. Ponadto Nasza-Klasa sporo ostatnich miesięcy poświęciła na własny komunkator NKTalk, który odpowiednio wpasowany w serwis może stać się ciekawym uzupełnieniem jego funkcjonalności.

Na takiej fuzji z pewnością skorzystają reklamodawcy, którzy będą mieli dostęp do zintegrowanych rozwiązań oraz, co równie ważne, do bardziej optymalnych warunków zakupu mediów. Wiadomo, że tak duży gracz może zaoferować konkurencyjne warunki w porównaniu z największymi podmiotami na rynku (portalami czy sieciami reklamowymi). Sądzę, że skorzystają nam tym także agencje współpracujące z tymi podmiotami, gdyż po stronie połączonych Gadu-Gadu i Naszej-Klasy stanie jeden zwarty zespół sprzedaży oraz jedna polityka i warunki rozliczeniowe, co w obliczu mocno postępującej fragmentyzacji rynku mediowego staje się istotne.
 

Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting

Z obserwacji działań Naspersa wynika, że koncentrują się raczej na pozyskiwaniu wartościowych podmiotów, które doskonale sobie radzą autonomicznie i nie trzeba wspierać ich poprzez szukanie synergii na siłę.

Analizy dotyczące rynku mediów bardzo często abstrahują od tego, jaką użyteczność i wartość ma dana marka dla użytkownika, a nie dla reklamodawcy. Wcale nie jest powiedziane, że proste połączenie Gadu-Gadu i Naszej-Klasy w jeden podmiot funkcjonalny spowoduje wzrost tej wartości.

Nasza-Klasa dopiero co wprowadziła swój komunikator, a Gadu-Gadu, poza Moją Generacją, jest traktowane bardziej jako narzędzie biznesowe z pogranicza mediów i telekomunikacji niż zwykły portal społecznościowy. Ewentualne połączenie, bez sensownego uzasadnienia funkcjonalnego, spowodowałoby skutek odwrotny od zamierzonego. Według mnie z punktu widzenia rynku, użytkowników i reklamodawców, w najbliższym czasie niewiele się więc powinno zmienić.
 

Sławomir Kornicki, managing director Codemedia

Połączenie Gadu-Gadu oraz Naszej-Klasy w jeden podmiot prawny jest możliwe, ale mało realne. Tak samo jak połączenie z Allegro czy Bankierem, które należą do tego samego holdingu. Pamiętajmy, że mówimy o pogłoskach zakupu przez Naspers firmy Digital Sky Technologies – właściciela Forticomu, a nie bezpośrednio Naszej-Klasy.

Dlatego też nie obawiałbym się o osobne byty prawne obu podmiotów, czy też o działy sprzedaży. To nie na poziomie holdingu kontroluje się koszty działalności operacyjnej i podejmuje decyzje o połączeniu firm. W szczególności, gdy sobie świetnie radzą. Gdyby przychody tych firm zaczęły się kurczyć – sytuacja może się zmienić. Ale z drugiej strony śledząc globalne zakupy Naspers, intencje holdingu mogą być inne niż uzdrawianie firm i optymalizacja kosztów. W sytuacji spadających przychodów prędzej spodziewałbym się odsprzedaży niż fuzji podmiotów prawnych.

Ewentualna transakcja nie wpłynie też na polski rynek internetowy w ogóle, bo niby w jaki sposób? Dywidenda-Naszej Klasy nie pozostaje już w kraju, więc także z punktu widzenia polskiej gospodarki jest to bez znaczenia (można zażartować, że klasa już nie nasza). W niewielkim stopniu mogłaby mieć wpływ na zmianę na polskim rynku internetowym integracja działów sprzedaży, ale takiego scenariusza bym nie przewidywał. Tym bardziej nie przewidywałbym połączenia technologicznego platform – wróżenie tego graniczyłoby z absurdem.
 

Joanna Nieminuszczy, sales director Fotka.pl/Społeczności.pl

Z ekonomicznego punktu widzenia fuzja największego portalu społecznościowego i najpopularniejszego komunikatora ma sens. Oczywiście pod warunkiem, że połączenie tych dwóch podmiotów oznaczać będzie nie tylko zmianę na poziomie własnościowym, ale również operacyjnym.

Niewątpliwie sprawnie przeprowadzone połączenie tak dużych graczy jest wyzwaniem, ale również szansą - z jednej strony na zdobycie dodatkowych budżetów reklamowych, a z drugiej strony na obniżenie kosztów operacyjnych. Gadu Gadu od lat próbuje budować swoje kompetencje w serwisach społecznościowych poprzez serwis mojageneracja.pl, a Nasza Klasa poczynając od zeszłego roku próbuje zdobyć rynek komunikatorów dzięki NKTalk. Połączenie tych dwóch podmiotów mogłoby prowadzić do zaniechania konkurencyjnych projektów i uzupełnienia kompetencji.

W tym przypadku nowy podmiot mógłby stać się liderem w komunikacji internetowej. Moim zdaniem Nasza Klasa jest na tyle dużym graczem na rynku reklamy internetowej, że połączenie z Gadu-Gadu to nie powinno w istotny sposób wpłynąć na strukturę tego rynku.
 

Dołącz do dyskusji: Fuzja Gadu-Gadu i Naszej-Klasy niewiele zmieni na rynku reklamowym (opinie)

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jaspers
Ze wszystkich komentarzy tylko ten Pana Oracza odznacza się jakąś wiedzą i wykracza poza obowiązujące zwykle w takich wypadkach formułki.
odpowiedź
User
Gdzie-jest-moja-kasa
Do komentarza wyzej: Robercie Oraczu nie wiedzialem że czytasz wirtualne media :) zamiast komentowac zajmij się splata dlugow!!
odpowiedź
User
rysiek
oracz jako ekspert to chyba jakiś żart, człowiek, który czego się dotknie zamienia w bankruta raczej nie powinien się gdziekolwiek wypowiadać
odpowiedź