SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK znów karze za handel fałszywymi opiniami w Google Maps. Będą kontrole na platformach e-commerce

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 40 tys. zł grzywny na Agencję City Damian Trzciński za handel nieprawdziwymi recenzjami zamieszczanymi w Google Maps. Zarzuty za podobne działania postawił firmie J&J Jakub Brożyna.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKTomasz Chróstny, prezes UOKiK

W trwającym od sierpnia ub.r. postępowaniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że Agencja City Damian Trzciński umyślnie wprowadzała odbiorców w błąd co do firm (m.in. ich renomy, jakości usług czy oferowanych produktów), o których publikowała recenzje.

Firma pisała i zamieszczała w wizytówkach Google Maps fikcyjne komentarze, przygotowane bez wcześniejszego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Ponadto jej klienci często mieli wpływ na treść opinii, a nawet sami je tworzyli, chociaż we wpisach sugerowano, że pochodzą od niezależnych klientów.

Agencja w swojej reklamie podkreślała: „Pozyskaj pozytywne opinie w Google”, „Posiadasz negatywne opinie w Google Maps? Pomożemy Ci je poprawić”. Z oferty, podzielonej na sześć pakietów (największy obejmował 100 opinii w cenie 1,2 tys. zł) mógł skorzystać każdy zainteresowany.

W grudniu ub.r. prezes UOKiK za podobne działania - publikowanie m.in. Facebooku i Google fałszywych recenzji i ocen produktów - nałożył 70 tys. zł kar na firmy Opinie.pro i SN Marketing.

- Reputacja przedsiębiorców powinna wynikać z rzetelnych informacji i rzeczywistych doświadczeń konsumentów. Fałszywe opinie wprowadzają konsumentów w błąd - zwłaszcza te, które sprawiają wrażenie autentycznych i sporządzonych przez klientów, którzy faktycznie skorzystali z usług danego przedsiębiorcy. Takie manipulacyjne działania sztucznie zawyżają ocenę danej firmy i zakłócają uczciwość gry rynkowej. To niekorzystne zarówno dla konsumentów, jak i zdrowej konkurencji - podkreśla w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK zapowiada kontrole opinii na platformach e-commerce

Ponadto prezes UOKiK postawił zarzuty firmie J&J Jakub Brożyna z Rzeszowa, która na stronie Seosklep24.pl oferowała usługę „Opinie w Google Maps”. Według ustaleń Urzędu wpisy generowano automatycznie, pisano na zlecenie albo zamieszczone komentarze przekazane przez klientów.

- Z naszych ustaleń wynika, że te działania miały przede wszystkim na celu lepsze pozycjonowania tych firm w internecie. Informacje o nich mogły pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania przeglądarki Google i dzięki temu docierać do szerszego grona odbiorców - opisano w komunikacie UOKiK.

Regulator podkreśla, że od wielu miesięcy analizuje działania przedsiębiorców sprzedających fałszywe opinie w internecie. Kolejne możliwości dają mu przepisy obowiązujące od stycznia br. w ramach wdrożenia do polskiej prawa unijnej dyrektywy Omnibus.

Stanowią one, że przedsiębiorca, który na swojej platformie internetowej zapewnia dostęp do recenzji produktów i usług, musi podać, czy je weryfikuje. Jeśli to robi, powinien poinformować, w jaki sposób sprawdza ich autentyczność i czy zamieszcza wszystkie. Nie może twierdzić, że zostały opublikowane przez konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili, jeśli nie podjął działań, by to zweryfikować.

Według UOKiK oznacza to, że odpowiedzialność prawną mogą także ponieść duże firmy z branży e-commerce, które „nie chronią dostatecznie konsumentów przed fałszywymi opiniami na prowadzonych przez siebie portalach”. Za naruszenie przepisów może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu.

Dołącz do dyskusji: UOKiK znów karze za handel fałszywymi opiniami w Google Maps. Będą kontrole na platformach e-commerce

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
i tak i nie
Model biznesowy oparty na bezczelnym kłamaniu.
To teraz czas na przyjrzenie się praktykom Go Work i ich metodom "wybielania" wizerunku firm....
odpowiedź
User
No
A może ten pan zajmie się tym że ropa jest tańsza niż przed rokiem o 14 % a paliwo na Orlenie podrożało od nowego roku o 20 gr. A może tym że wiele produktów macznych podrożało o 100 %a teraz gdy ceny zboża spadły z powodu importu zboża z Ukrainy a cena tych produktów nic nie spadła. To jest życie codzienne i to interesuje ludzi.
odpowiedź
User
Smakosz
Super, niech się zajmą jeszcze aniagotuje pl, gdzie ta firma kłamie w każdej recenzji ile to ocen dostali i jak wszystkie wyjątkowo są na 4.9/5 i mają ponad 1000 ocen na każdy przepis. Tiaaa
odpowiedź