Bankructwo platformy cyfrowej coraz bardziej realne
Nie kończą się problemy finansowe EchoStar, operatora satelitarnego, który niedawno połączył się z platformą cyfrową Dish Network. Dyrektor generalny Hamid Akhavan zdradził analitykom, że firma ma 1,98 miliarda dolarów długu, który musi uregulować do listopada i przewiduje dalsze straty w tym roku.
Jak informuje advanced-television.com, platforma cyfrowa Dish Network w I kwartale br. straciła 348 tys. abonentów, a jej serwis streamingowy Sling TV 135 tys. klientów. Łączna liczba abonentów obu usług to niecałe 8,2 mln osób. W IV kwartale ub.r. firma straciła 314 tys. klientów. Już wtedy pojawiały się głosy o bankructwie. W 2009 roku liczba abonentów Dish Network przekraczała 22 mln.
Zobacz: Nowy kanał w Play i UPC Polska
Flotę satelitów przejmą inne firmy?
W ostatnich latach amerykańscy dostawcy płatnej telewizji masowo tracą klientów przez popularność serwisów streamingowych, takich jak Netflix, Max, Disney+, Amazon Prime Video, coraz popularniejsze usługi z darmowymi kanałami FAST i piractwo IPTV. Sytuację platform satelitarnych utrudnia coraz większa dostępność szybkiego internetu na obszarach wiejskich, dzięki usługom za pośrednictwem 5G czy Starlink.
Fuzja EchoStar i Dish Network nie poprawiła sytuacji fimy. - Ponieważ nie mamy pieniędzy na finansowanie naszej działalności przez co najmniej dwanaście miesięcy, istnieją poważne wątpliwości co do naszej zdolności do kontynuowania działalności. Obecnie nie mamy niezbędnych środków pieniężnych w kasie i/lub prognozowanych przyszłych przepływów pieniężnych, aby sfinansować działalność w czwartym IV kwartale roku i obsługę zadłużenia w listopadzie 2024 roku - poinformował EchoStar.
Akhavan poinformował,że EchoStar pracuje nad różnymi sposobami spłaty zobowiązań i poprawy sytuacji finansowej. Zastrzegł jednak, że wymaga to czasu i poufności. Właściciel firmy Charlie Ergan po raz drugi w historii nie był obecny podczas telekonferencji z analitykami. Analityk Craig Moffett z MoffettNathanson przewiduje bankructwo firmy w ciągu najbliższych 4-6 miesięcy. Zauważa, że flota satelitarna EchoStar ma dużą wartość, ale jego zdaniem ciężko będzie ją sprzedać operatorom, takim jak AT&T, Verizon czy T-Mobile.
Analitycy MoffettNathanson twierdzą, że na świecie może istnieć dwóch czy trzech potencjalnych oferentów na flotę, ale dwóch jest już mocno obciążonych innymi wydatkami. Na przykład luksemburski operator satelitarny SES łączy się teraz z Intelsatem. Władze EchoStar chcą dążyć do przedłużenia terminu, w którym muszą uregulować zobowiązania.
W I kwartale br. przychody firmy wyniosły 4,01 mld dol., podczas gdy w tym samym okresie ub.r. było to 4,39 mld dol. Strata netto wyniosła 107,38 mln dol. Rok temu zysk netto wyniósł 253,33 mln dol. Firma traci nie tylko abonentów płatnej telewizji. W pierwszym kwartale ubyło 26 tys. klientów szerokopasmowego internetu i 81 tys. abonentów komórkowych.
Zobacz: Canal+ zakończy fuzję za niecały miesiąc
W Polsce także spada popularność telewizji satelitarnej
Spadek liczby odbiorców telewizji satelitarnej widać także w Polsce. Pokazują to m.in. wyniki Orange Polska. Na koniec I kwartału br. było ich 52 tys. To o 7 tys. mniej niż pod koniec 2023 roku i aż o 51 tys. mniej niż przed rokiem. Mimo spadającej popularności odbioru DTH, ogólna liczba klientów telewizyjnych operatora zwiększyła się o 8 tys., dzięki rosnącej popularności ofert IPTV. Łącznie Orange Polska ma 953 tys. klientów telewizyjnych. Firma zamierza inwestować głównie w technologię IPTV, stopniowo odchodząc od satelitarnej.
W czwartym kwartale ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,08 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonamentowym klientom indywidualnym, po spadku rok do roku o 1,5 proc. Sprzedaż płatnej telewizji zmalała o 4,1 proc. do 4,84 mln RGU. Wynik jest efektem mniejszej popularności telewizji satelitarnej i likwidacji serwisu iPla w 2021 roku. Wiceprezes Cyfrowego Polsatu Maciej Stec szacuje, że ten drugi czynnik będzie miał wpływ na wyniki do końca roku. Polsat Box chce rekompensować utratę klientów działalnością serwisu Polsat Box Go i współpracą z Disney+.
Od końca 2020 roku przez ostatnie lata Canal+ Polska informował w serwisie korporacyjnym, że ma 2,7 mln abonentów. Ostatnio liczba ta zniknęła ze strony nadawcy. Firma nie podaje aktualnej. Poza usługą satelitarną Canal+ rozwija serwis streamingowy Canal+ online. Stacje i pakiety Canal+ są też dostępne za pośrednictwem sieci kablowych i operatorów IPTV. Takie firmy są mniej narażone na utratę klientów, bo oferują szerokopasmowy dostęp do internetu, potrzebny do korzystania z serwisów streamingowych.
Dołącz do dyskusji: Bankructwo platformy cyfrowej coraz bardziej realne
Nie wykończył, jeszcze jakoś żyją.