SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Coraz więcej polskich firm nie mierzy efektów działań pionów marketingu i PR (infografika)

Zaangażowanie działów marketingu czy PR polskich firm w sprzedaż jest nadal wysokie, ale nie dominuje już tak ich aktywności. Wciąż brakuje odwagi na eksperymenty czy stosowanie innowacyjnych rozwiązań, a ewentualna świadomość światowych trendów nie przekłada się na ich stosowanie. Zwiększa się natomiast liczba działów marketingu i PR niemierzących efektów swoich działań. Ciągle więc trwa ułuda budowania wielkich strategii firm w oparciu o marketing - wynika z badań PMR Research i ComPress Publishing.

W porównaniu do badań wykonanych pod koniec 2013 r. widać, że o niemal połowę zmniejszyła się liczba firm deklarujących włączenie wszystkich działań  marketingowych i PR w sprzedaż (z 74 proc. do 40 proc.).

Wydaje się więc, że po czasach kryzysu, kiedy to strategie ekspansji zostały zamienione na strategie przetrwania, działy marketingu, zaangażowane głównie w sprzedaż, zaczynają wracać do swojej poprzedniej roli.

O ile w 2013 r. prawie co czwarta ankietowana firma (24 proc.) w sposób zdecydowany zgadzała się ze stwierdzeniem, że marketing i PR współtworzą strategię sprzedażową, a kolejne 35 proc. badanych raczej się z nim zgadzało, o tyle dziś sytuacja wygląda nieco inaczej. Liczba ankietowanych uznających prawdziwość tego stwierdzenia wzrosła do 68 proc., ale tylko 3 proc. badanych zgadza się z nim w sposób zdecydowany.

Taką interpretację wyników zdają się potwierdzać także odpowiedzi ankietowanych na kolejne pytanie dotyczące pozyskiwania przez działy marketingu i PR leadów sprzedażowych. Z tezą, że należy to do ich obowiązków, zgodziło się łącznie 34 proc. ankietowanych (z czego 2 proc. zdecydowanie). Nieco więcej, bo 36 proc. wskazało, że się z tym nie zgadza. Dla porównania, w 2013 r. aż 66 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że marketing i PR realizują działania w celu pozyskania leadów sprzedażowych (z czego 26 proc. zdecydowanie), a przeciwnego zdania było 15 proc. ankietowanych. Wyniki wskazują, że w przeciągu niemal 2 lat zdecydowanie zmniejszyło się zaangażowanie działów marketingu i PR w budowanie nowej sprzedaży.

Analizując obszary gdzie działy marketingu i PR prowadzą aktywne działania, zdecydowanie dominuje tworzenie strategii. Po niej następuje promocja/sprzedaż, e-marketing i działania public relations. Jedynie w e-marketingu zaobserwowano wzrost aktywności w porównaniu do 2013 r. Największy spadek zaangażowania widoczny jest w CSR. Jeżeli zaś chodzi o budżety, to w większości firm mają pozostać na tym samym poziomie (57 proc.), a 34 proc. deklaruje wzrost wydatków w tym obszarze (o 8 proc. więcej niż w 2013 r.).


Działy marketingu i PR w zasadzie nie korzystają ze wskaźników mierzących efektywność podejmowanych działań. 71 proc. firm (wzrost o 8 proc. w porównaniu do 2013 r.) deklaruje, że nie korzysta z żadnych mierzalnych kryteriów i opiera się tylko o własną ocenę. Tam, gdzie wskaźniki są stosowane, są to najczęściej wskaźniki sprzedażowe.

Czy światowe trendy mają znaczenie dla naszych działów marketingu i PR? Zdecydowana większość firm w Polsce (88 proc.) nie słyszała o pojęciu inbound marketingu, a z tych firm, które zdają sobie sprawę czym jest, 66 proc. ocenia udział tego podejścia w ich strategii marketingowej jako żaden.

Trzecia edycja badań PMR Research i ComPress Publishing (dział badań i raportów ComPress) została przeprowadzona w okresie lipiec-sierpień 2015 r. za pomocą wywiadów telefonicznych z osobami odpowiedzialnymi za marketing i PR, na próbie 250 firm zatrudniających co najmniej 50 pracowników i prowadzących aktywne działania z zakresu marketingu i/lub PR.

Dołącz do dyskusji: Coraz więcej polskich firm nie mierzy efektów działań pionów marketingu i PR (infografika)

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
junior brand manager
Większość agencji też nie słyszała o inbound marketingu, tylko czyta zachodnie blogi i po raz kolejny każe klientom kopiować coś, czego nie sprawdziła w praktyce. Branża musi zrozumieć, że pełni rolę służebną albo partnerską wobec klientów a działa się w oparciu o efekty - albo brand marketingowe, albo leadowe. A ewangelistom rozwiązań niesprawdzonych w praktyce na własnej skórze, wciskającym sprzedażowe hasła typu storytelling (ludzie lubią historie? wow, za Homera tez lubili), grywalizacja (wow, lubimy gry i zabawy, naprawdę?), kody QR (nie działają, ale następny rok będzie już na pewno rokiem kodów), big data (nieee, może jednak small) dziękujemy i radzimy się "doedukować".
odpowiedź
User
Newsman
- Jakie będą wyniki badań?
- Aaaa to zależy ile zapłaci ten, kto zleca badania. Jak zapłaci dobrze, to i wyniki będą dobre.
odpowiedź