Czołowe platformy cyfrowe straciły 200 tys. abonentów
Rewolucja streamingowa zbiera żniwo w Europie Zachodniej. Do niedawna działające głównie drogą satelitarną platformy cyfrowe Sky w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech w 2021 roku straciły 198 tys. abonentów. Ich utratę rekompensują telewizory do streamingu i debiut na kolejnych rynkach, w tym polskim.
Choć platformy działające pod marką Sky nie mogą zaliczyć ostatniego roku do udanych, to zakończyły go optymistycznie. W IV kwartale ub.r. pozyskały 60 tys. klientów. Stało się to możliwe dzięki rozszerzeniu działalności w streamingu. W październiku informowaliśmy, że Sky zaczyna oferować telewizory przeznaczone do streamingu. Sprzęty Sky Glass, które umożliwiają korzystanie z kanałów telewizyjnych, serwisów streamingowych, bez konieczności posiadania anteny i plątaniny kabli częściowo zwiększyły zainteresowanie dotychczas tradycyjnym operatorem.Na stronie Sky można wybrać model o dowolnej wielkości (najmniejszy to 43 cale) i w dowolnym kolorze.
Wyniki Comcast powyżej oczekiwań
Comcast, właściciel Sky i NBCUniversal, poinformował, że przychody w czwartym kwartale wzrosły o 9,5 proc. do 30,3 mld dolarów (27,1 mld euro), przekraczając oczekiwania. Przychody Sky spadły o 2,4 procent do 5,07 miliarda dolarów w IV kwartale, głównie za sprawą spadku przychodów z treści, a także spadku przychodów bezpośrednich dla konsumentów.
Przychody NBCUniversal wyniosły 9,3 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 25,6 procent w stosunku do IV kwartału 2020 roku, a sprzedaż studia wzrosła o nieco ponad 36 procent. Należąca do NBCUniversal platforma streamingowa Peacock, zakończyła rok 2021 z 24,5 milionami aktywnych kont miesięcznie w USA. W lipcu firma poinformowała, że ma 54 miliony rejestracji na platformie.
Roberts zapowiedział więcej treści oryginalnych i na wyłączność, ponieważ wygasa część licencji udostępnionym innym platformom. - Rozszerzamy zasięg naszej globalnej platformy technologicznej, bazy klientów, począwszy od Sky Glass i XClass TV. Nasza wiara w przyszłość znajduje odzwierciedlenie w ogłoszonej decyzji, że zwiększamy dywidendę 14 rok z rzędu - skomentował Roberts. Jesienią br. m.in. w Polsce wystartuje serwis streamingowy SkyShowtime, gdzie pojawią się treści od Sky, Peacock i marek ViacomCBS. Niewykluczone, że również nad Wisłą będzie można nabyć telewizory do streamingu od Sky.
Masowe odejścia do streamingu
Odejścia abonentów platform cyfrowych i sieci kablowych przewidzieli twórcy raportu Rethink TV. Analitycy oszacowali, że do 2025 roku z usług telewizyjnych tych firm zrezygnuje co trzeci klient. Wystarczy posiadać telewizor z anteną naziemną i systemem operacyjnym Android TV/Google TV, Tizen, WebOS, aby korzystać z oferty zbliżonej lub bardziej atrakcyjnej niż oferowanej przez tradycyjnych graczy. Z serwisu streamingowego można zrezygnować w dowolnym miesiącu, umowy z tradycyjnymi operatorami są zawierane często na 2 lata.
Sieci kablowe są w nieco lepszej sytuacji, bo świadczą usługi szerokopasmowego dostępu do internetu. Bez niego nie można korzystać z serwisów streamingowych typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, Player czy Viaplay. Firmy typu Vectra czy UPC sprzedają dekodery oparte na streamingu i chcą pełnić rolę agregata treści w nim dostępnych. Canal+ online i Polsat Box Go to z kolei odpowiedź polskich platform na rewolucję streamingową.
Platformy cyfrowe, które kiedyś chętnie chwaliły się danymi odnośnie liczby abonentów, robią to coraz rzadziej lub w coraz bardziej skomplikowany sposób. Na przykład Grupa Cyfrowy Polsat, w skład której wchodzi również Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus, w III kwartale ub.r. informowała o 13,49 mln jednostkowych usług i 6,07 mln abonentów z sektora B2C. Ostatnie wyniki dotyczące Canal+ Polska pochodzą sprzed roku. Wówczas operator miał 2,37 mln zł klientów bezpośrednich (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej), czyli korzystających z platformy Canal+, oferty telekomunikacyjnej, serwisów VoD i jej pakietów na platformie Player należącej do TVN Grupy Discovery.
Dołącz do dyskusji: Czołowe platformy cyfrowe straciły 200 tys. abonentów