SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Cityboard Media ma 3,1 tys. ekranów reklamowych. Wpływy 24 proc. w dół, 3 mln zł straty

Firma reklamy zewnętrznej Cityboard Media w ub.r. zanotowała spadek przychodów o 23,6 proc. do 41,81 mln zł, a przy zmniejszeniu kosztów operacyjnych o 10,4 proc. jej wynik netto poszedł w dół z 5,3 mln zł zysku do 3,05 mln zł straty. Spółka prognozuje, że z powodu wysokiej inflancki trudniej jej będzie optymalizować wydatki.

Przychody krajowe Cityboard Media zmniejszyły się rok do roku z 55,16 do 41,78 mln zł, a te z zagranicy wzrosły z 62,8 do 134,4 tys. zł.

W sprawozdaniu złożonym w KRS firma podała, że na koniec ub.r. miała 3 088 ekranów reklamowych. - Liczba ta odzwierciedla wpływ wprowadzenia w niektórych miastach aktów wykonawczych dotyczących Ustawy Krajobrazowej. Niezależnie od ww. wpływ na wielkość zasobów miały zmiany własnościowe terenów i uwarunkowania efektywności ekonomicznej - zaznaczyła.

Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (Cityboard Media nie należy do tej organizacji) i agencji mediowej Publicis Media w ub.r. wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 38,8 proc., do 351,6 mln zł. Przesądziło o tym ograniczenie mobilności po wybuchu epidemii. Tylko w drugim kwartale ub.r., po ogłoszeniu pierwszego lockdownu, wartość rynku skurczyła się aż o 71 proc.

Trudnej o nowe nośniki

Koszty operacyjne Cityboard Media zmalały w ub.r. o 10,4 proc., z 49,28 do 44,14 mln zł. Stanowiącej zdecydowaną większość wydatki na usług obce poszły w dół z 41,57 do 36,56 mln zł.

Firma w sprawozdaniu podała, że kontynuowała rozbudowę swojej sieci nośników, m.in. w miastach, w których nie była wcześniej obecna. - Potrzeba zastępowania lokalizacji nowymi lokalizacjami w 2020 roku ograniczona została wydłużonym procesem inwestycyjnym wynikającym z nowej interpretacji prawa budowlanego dotyczącego zasad lokalizowania i budowania urządzeń reklamowych - opisano.

- Powstrzymanie procesu optymalizacji i rozwoju sieci, pomimo przeciągających się procesów uzyskania w gminach stosownej dokumentacji, mogłoby skutkować ograniczeniem środków produkcji a w konsekwencji wpłynąć negatywnie na wyniki finansowe w następnych latach - zaznaczono.

Wydatki na zużycie materiałów i energii zwiększyły się z 5,8 do 5,88 mln zł, a na wynagrodzenia - z 448,9 do 462,3 tys. zł. Natomiast koszty amortyzacji zmalały z 880,2 do 827,5 tys. zł, podatków i opłat - z 327,5 do 223,5 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - ze 174,4 do 126,6 tys. zł.

3,4 mln zł z tarczy finansowej, problemem inflacja

W czerwcu ub.r. Cityboard Media otrzymało 3,4 mln zł pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju, w ramach tzw. tarczy finansowej firma nie będzie musiała zwracać do 75 proc. tej kwoty.

Ponadto po wybuchu epidemii spółka uzyskała od kilku samorządów obniżkę opłat za zajmowane działki i nieruchomości, łącznie oszczędziła na tym 60,2 tys. zł.

Cityboard Media zapowiada dalszą optymalizację kosztów swojej sieci nośników, widzi jednak dwie poważne przeszkody: przewlekłość procesów inwestycyjnych oraz duże wzrosty cen. - Kontynuacja optymalizacji kosztów może być ograniczona bądź wręcz niemożliwa do realizacji w kolejnych latach w wyniku gwałtownego wzrostu inflacji - zaznaczono w sprawozdaniu.

Pozostałe wpływy operacyjne firmy zmalały z 1,45 do 1,24 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 645,4 do 574,9 tys. zł. Natomiast wydatki finansowe poszły w górę ze 196 tys. zł do 1,76 mln zł.

Rentowność w dół o 8 mln zł

Wskaźniki rentowności Cityboard Media pogorszyły się o ok. 8 mln zł, spadając poniżej zera. Wynik sprzedażowy poszedł w dół z 5,43 mln zł zysku do 2,33 mln zł straty, wynik operacyjny - z 6,23 mln zł zysku do 1,67 mln zł straty, a wynik netto - z 5,3 mln zł zysku do 3,05 mln zł straty.

Według zarządu firmy w drugiej połowie br. wydatki na reklamę zewnętrzną pozostaną na takim samym poziomie lub nieznacznie zmaleją w porównaniu do pierwszego półrocza. - Podstawa prognozy stanowi fakt ogłoszenia przez rząd czwartej fali pandemi COVID-19, co przekładać się będzie na odczuwalne zmniejszenie zamówień z obszaru małych i średnich przedsiębiorstw - stwierdzono w sprawozdaniu.

Według danych IGRZ i Publicis Media w pierwszej połowie br. wartość rynku reklamy zewnętrznej wyniosła 177,6 mln zł, po wzroście rok do roku o 21 proc.