Centra handlowe straciły niemal 3 mln klientów od wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę
Od wprowadzenia zakazu handlu w niedziele - co miało miejsca na początku marca br. - centra handlowe odwiedziło o 2,75 mln klientów mniej niż w takim samym okresie roku ubiegłego - wynika z danych Retail Institute.
Ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele obowiązuje od 1 marca tego roku. Przepisy w obecnym kształcie zezwalają na handel w dwie niedziele w miesiącu, docelowo jednak siódmy dzień tygodnia będzie z niego całkowicie wyłączony. Przepisy zawierają jednak szereg odstępstw - sprzedawać w niedzielę wolno w placówkach pocztowych, sklepach na terenie dworców, stacjach paliw, sklepach z prasą, z wyrobami tytoniowymi. Handlować można także kwiatami, pieczywem i wyrobami cukierniczymi.
Centra handlowe straciły niemal 3 mln klientów
Retail Institure przeanalizował, jak kształtowała się odwiedzalność w ponad 120 centrach handlowych w całej Polsce od początku roku do maja, ze szczególnym wyodrębnieniem okresu obowiązywania ustawowego zakazu handlu w niedzielę (od 5 marca do 13 maja). Dane firmy pokazują, że wielkie placówki handlowo-usługowe na nowych przepisach głównie tracą. Centra handlowe odwiedziło ogółem 2,75 mln klientów mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku (-4,12 proc.). Jeszcze gorzej jest, gdy uwzględnimy tylko niedziele - aż o 5,8 mln klientów mniej (-58,2 proc.) odwiedza tego dnia centra handlowe. Co zaś, którzy nie mogą robić zakupów w niedzielę, liczniej odwiedzają sklepy od poniedziałku do soboty (wzrost o 3,05 mln klientów w porównaniu rdr.).
- Interpretując dane, warto zwrócić uwagę na to, że porównywane okresy roku 2018 i 2017 różnią się liczbą dni roboczych oraz handlowych niedziel. Aby zminimalizować tzw. efekt kalendarzowy, autorzy badania zastosowali analizę „like for like (porównanie wyników z okresów tygodniowych mających tę samą liczbę dni roboczych; tj. poniedziałek do poniedziałku, wtorek do wtorku, etc.) - czytamy w badaniu na stronie Retail Institute. - Analiza potwierdziła wzrost o 2,9 proc. wyników odwiedzalności centrów w dni handlowe i pracujące w pierwszej połowie 2018 do tego samego okresu 2017 roku. Co niezwykle interesujące, po wejściu w życie zakazu handlu w niedziele, centra odnotowują nieznaczny, bo 0,67 proc. wzrost odwiedzalności w niedziele handlowe. Oznacza to, że klienci nadal chętnie robią zakupy w niedziele, jeżeli tylko mogą - głoszą wnioski z badania.
Centra handlowe tracą klientów
Od początku roku łącznie do połowy maja (od 1 stycznia do 20 maja), odwiedzalność centrów handlowych spadła o 2,6 proc. (3,14 mln klientów). Największe spadki odnotowano w placówkach na obrzeżach miast (-4,4 proc.) oraz tych z dużym sklepem spożywczym (-4,3 proc.). Od początku roku, centra handlowe straciły 5.7 miliona klientów robiących do tej pory zakupy w niedziele (-30,25 proc.). Jednak 2,5 miliona z nich odwiedziło je między poniedziałkiem a sobotą.
Którzy usługodawcy i sprzedawcy w centrach handlowych odczuwać będą dalsze skutki zakazu handlu w siódmy dzień tygodnia? Z danych udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl wynika, że na straty narażeni są głównie najemcy reprezentujący sektor rozrywki (kina, kręgielnie, place zabaw dla dzieci), hipermarkety budowlane i wnętrzarskie, sklepy spożywcze (w tym te sprzedające świeżą żywność) oraz kawiarnie i restauracje. - Istnieje silna korelacja pomiędzy liczbą odwiedzających a wynikami sprzedaży - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Anna Szmeja, prezes Retail Institute.
Zakaz handlu w internecie
Tymczasem związkowcy z Solidarności chcą modyfikacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę. Obowiązujące od trzech miesięcy przepisy miałyby zostać rozszerzone o handel internetowy. Zmiany dotyczyć mają także definicji palcówek pocztowych oraz godzin prac sklepów.
Przegląd przepisów dotyczących ograniczenia handlu w niedzielę ma się rozpocząć w czerwcu.
Ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele obowiązuje od 1 marca tego roku.
Dołącz do dyskusji: Centra handlowe straciły niemal 3 mln klientów od wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę
"korelacja pomiędzy liczbą odwiedzających a wynikami sprzedaży" - w tym przypadku jest to zależność