Carrefour Polska testuje łatwiejszy system segregowania odpadów
Sieć sklepów Carrefour Polska wprowadza system, który ma ułatwiać właściwą segregację odpadów. To etykieta Koalicji 5 Frakcji, czyli ustandaryzowany system oznakowania, który jasno wskazuje konsumentowi jak segregować odpady opakowaniowe.
Carrefour Polska zdecydował się przeprowadzić pilotaż systemu oznakowania przygotowanego przez Koalicję 5 Frakcji. To nowe systemowe rozwiązanie jako efekt współpracy producentów, sieci handlowych, miast oraz organizacji pozarządowych ma pomóc konsumentom właściwie segregować odpady, co przyczyni się do osiągnięcia zgodnego z prawem unijnym poziomu odzysku surowcowego. Do 2035 r. poziom recyklingu odpadów ma bowiem wynosić nie mniej niż 65 proc.
Sieć pilotażowo wprowadziła na 20 wybranych produktach marki własnej innowacyjny i jednolity system piktogramów Koalicji 5 Frakcji, który w prosty i jasny sposób dostarcza konsumentom wiedzę, jak segregować poszczególne opakowania po zużyciu. Decyzja ta ma rozwiązać problem trudności Polaków w prawidłowej segregacji odpadów, bowiem blisko 50 proc. z nich nie potrafi właściwie posegregować zużytych opakowań. Obecnie niejasne etykiety i niedokładne informacje o możliwości recyklingu sprawiają, że właściwa segregacja jest wyzwaniem. Tylko 11 proc. rodaków przyznaje, że segregacja odpadów opakowaniowych nie wiąże się dla ich z żadnymi trudnościami.
- Wyzwania związane z segregacją wymagają systemowego podejścia i właśnie dlatego w ramach Kampanii 17 Celów powstała Koalicja 5 Frakcji, łącząca producentów wprowadzających produkty w opakowaniach, sieci handlowe, miasta i gminy oraz organizacje pozarządowe prowadzące działania edukacyjne. Wspólnie szukaliśmy rozwiązania jak poradzić sobie z różnymi wyzwaniami dotyczącymi problemów segregacji - tłumaczy Małgorzata Greszta, partner zarządzająca CSR Consulting i współinicjatorka Koalicji 5 Frakcji.
- Odpowiadając na wyzwania Europejskiego Zielonego Ładu, Carrefour Polska jako aktywny członek Koalicji 5 Frakcji, wprowadza w kanale e-commerce nowy system oznakowania produktów, który ma pomóc klientom w bardziej intuicyjnej segregacji odpadów oraz zwiększeniu ilości opakowań poddawanych recyklingowi na polskim rynku - mówi Barbara Kowalska, dyrektor jakości i zrównoważonego rozwoju Carrefour Polska. - Wsparcie recyklingu oraz edukacja konsumentów nt. prawidłowej segregacji odpadów zgodnej z pięcio-frakcyjnym systemem segregacji są konieczne, aby nasz kraj mógł dalej podążać w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego, a tym samym przyspieszyć proces zielonej transformacji Polski - dodaje Kowalska.
Etykieta, która działa i pomaga
Zaprojektowany przez Koalicję 5 Frakcji jednolity system kolorowych i czytelnych piktogramów precyzyjnie informuje, której części opakowania dot. informacja, w jaki sposób przygotować dany element oraz do którego pojemnika należy go wyrzucić. Etykiety zostały stworzone w ścisłej współpracy z ekspertami odzysku opakowań, aby zapewnić konsumentom spójne i przejrzyste informacje na temat recyklingu na opakowaniu. Z przeprowadzonych badań wynika, że eko-oznakowania na opakowaniach są nie tylko bardziej czytelne od aktualnie stosowanych symboli, ale również 92 proc. respondentów uznało, że zachęcają one do segregowania.
Koalicja 5 Frakcji to międzysektorowa inicjatywa zrzeszająca takie podmioty, jak producenci opakowań i produktów szybkozbywalnych w opakowaniach, samorządy oraz firmy i organizacje zaangażowane w recykling, odzysk opakowań i edukację ekologiczną, której zasadniczym celem jest podniesienie efektywności prowadzonych już działań, a także szukanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu wspierania segregacji, odzysku i recyklingu odpadów.
Dołącz do dyskusji: Carrefour Polska testuje łatwiejszy system segregowania odpadów