Bogdan Zdrojewski: brakuje zgody politycznej do reformy ustawy medialnej
Szef resortu kultury Bogdan Zdrojewski powiedział wczoraj w radiowej Jedynce, że prace nad ustawą medialną trwają nadal. Z powodu startu w wyborach do Parlamentu Europejskiego Zdrojewski może nie dokończyć rozpoczętej reformy finansowania mediów publicznych.
Bogdan Zdrojewski twierdzi, że do wejścia w życie ustawy medialnej w tym lub innym kształcie potrzeba zgodności politycznej, a tej na razie brakuje. Prace nad założeniami projektu ustawy są jednak kontynuowane. - W chwili obecnej jesteśmy na etapie przygotowania obliczeń, które są związane z formą prawną pobierania abonamentu - mówi minister Zdrojewski.
Szef resortu kultury przyznaje, że jeśli zdobędzie mandat europosła (w wyborach startuje z pierwszej pozycji w okręgu dolnośląsko-opolskim) to dokończenie reformy finansowania mediów publicznych pozostawi swemu następcy. Jak powiedział w Polskim Radiu, odchodząc zostawi po sobie wyliczenia, analizy prawne i warianty możliwości poboru opłat audiowizualnych. - Natomiast co z tym zrobi Sejm, zależy oczywiście od polskiego parlamentu - dodaje Bogdan Zdrojewski.
>>> Jan Dworak: opłata audiowizualna dopiero po 2015 r.
Przypomnijmy, że na początku lutego br. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawiło koncepcję zasad finansowania mediów publicznych. Zakłada ona, iż opłata audiowizualna będzie wynosić 10 zł miesięcznie (więcej na ten temat). Dokument ten nie odzwierciedla finalnego projektu ustawy medialnej.
Opłata w tej wysokości ma być - wedle założeń ministerstwa - nakładana na wszystkie gospodarstwa domowe oraz przedsiębiorców, niezależnie od tego, czy posiadają oni konkretny odbiornik. Ministerstwo chce powiązać obowiązek uiszczania tej opłaty z podatkiem od nieruchomości. Informacje na temat płatników mają być zdobywane na podstawie ewidencji podatkowej nieruchomości. Nadal trwają pracę nad sposobem poboru opłaty.
Resort kultury powraca również do pomysłu z 2008 roku, który zakłada utworzenie Funduszu Misji Publicznej (więcej na ten temat). Do Funduszu ma trafiać część środków z opłaty audiowizualnej, żeby zapewnić dostęp do jak największej liczby audycji spełniających kryteria misji publicznej. Dofinansowania mają być przyznawane w ramach konkursów na poszczególne przedsięwzięcia programowe, a podmioty, które je uzyskają, będą zobowiązane do jak najszerszego udostępnienia audycji.
Dołącz do dyskusji: Bogdan Zdrojewski: brakuje zgody politycznej do reformy ustawy medialnej