SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Biedronka na wojnie cenowej z Lidlem. Mniejsze wpływy i zysk

W drugim kwartale 2024 roku sprzedaż porównywalna w sklepach Biedronka była o 5 proc. niższa niż przed rokiem. Zmalała też zyskowność sieci, na koniec czerwca liczącej 3 620 placówek.

Przychody sprzedażowe w porównywalnej liczbie sklepów Biedronka w drugim kwartale 2024 roku liczone w złotych były o 4,6 proc. niższe niż rok wcześniej. Jeronimo Martins wskazuje dwie przyczyny: Wielkanoc przypadającą w br. na przełomie marca i kwietnia, a nie jak przed rokiem w pierwszej połowie kwietnia oraz mocniejsze hamowanie cen niż w pierwszym kwartale br.

Koncern zaznacza, że wolumeny sprzedażowe (czyli suma produktów kupionych przez klientów) w zeszłym kwartale były wyższe niż przed rokiem.

Wzrost w Biedronce dzięki nowym sklepom

W całym pierwszym półroczu sprzedaż porównywalna zmalała o 0,2 proc. natomiast przy uwzględnieniu sklepów otwartych przez miniony rok przychody Biedronki w złotych zwiększyły się w minionym półroczu o 4,5 proc., z czego o 9,3 proc. w pierwszym kwartale i 0,1 proc. w drugim.

Dużo wyższe wzrosty wypracowała sieć drogerii Hebe: przychody w złotych poszły w górę w drugim kwartale o 16,8 proc. (a o 22 proc. w całym minionym półroczu), zaś w ujęciu porównywalnym - o 7,5 proc. (o 12,4 proc. w całym półroczu).

Zysk pod presją spadku inflacji i wyższych kosztów

Licząc w euro, przychody Biedronki w drugim kwartale zwiększyły się o 5,7 proc. do 5,79 mld euro, a w całym pierwszym półroczu - o 11,9 proc. do 11,54 mld. Z kolei Hebe osiągnęło wzrost kwartalnych wpływów o 23,5 proc. do 142 mln euro i półrocznych o 30,6 proc. do 271 mln.

Półroczny zysk EBITDA Biedronki kwotowo nieznacznie wzrósł (z 872 do 878 mln euro, czyli o 0,7 proc.), ale liczony w złotych zmalał o 6 proc., zaś marża EBITDA spadła z 8,5 do 7,6 proc. Jeronimo Martins uzasadnia to znacznym spadkiem cen porównywalnych koszyków zakupowych, inwestycjami w utrzymanie niskich cen oraz znaczącym wzrostem kosztów pracowniczych.

3,6 tys. sklepów Biedronka

Na koniec czerwca br. działało 3 620 sklepów Biedronka, wobec 3 432 rok wcześniej i 3 569 na koniec ub.r. W minionym półroczu otworzono 60 placówek, a zamknięto dziewięć. Ponadto wyremontowano 104 sklepy.

Z kolei sieć Hebe zwiększyła się w ciągu 12 miesięcy z 323 do 345 placówek.

Wydatki na inwestycje w sieci Biedronka wyniosły w zeszłym półroczu 121 mln euro (wobec 196 mln euro rok wcześniej). W całym 2024 roku ma pojawić się od 130 do 150 nowych sklepów pod tym szyldem, zaś ok. 275 zostanie wyremontowane.

Cały koncern Jeronimo Martins, do którego należą też portugalskie sieci Pingo Doce i Recheio oraz kolumbijska Ara, osiągnął w minionym kwartale wzrost przychodów o 6,8 proc. do 8,23 mld euro.

Natomiast zysk operacyjny koncernu zmalał o 35,3 proc. do 187 mln euro, a zysk netto - o 30,4 proc. do 154 mln. Zyskowność pogorszyła się też w całym pierwszym półroczu, przy wzroście wpływów o 12,3 proc. do 16,3 mld euro.

Dołącz do dyskusji: Biedronka na wojnie cenowej z Lidlem. Mniejsze wpływy i zysk

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
klient innych sklepów
Że są ludzie którzy chodzą do tego sklepu. Chyba, że lubią omijać palety, przeciskać się między paletami a regałami.
14 6
odpowiedź
User
Zert
To nie jest wojna cenowa, a zmowa cenowa. Ukryta wspolpraca.
5 0
odpowiedź
User
AnNi
Sieć Biedronka z niezrozumiałych względów nie reklamuje się w TV REPUBLIKA. Kiedy Lidl i Kaufland dzień w dzień chwala się tam cenami, promocjami - Biedronki nie ma. Oddawać walkowerem taka rzesze konsumentów, ktorzy oglądają TV REPUBLIKA - błąd niewybaczalny menedżerów Biedronki.
9 2
odpowiedź