Auchan najtańszą siecią handlową
Ceny żywności w Polsce nadal rosną, choć już znacznie wolniej niż przed rokiem. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w grudniu 2023 r. wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 4,3 proc. Pozycję lidera najniższych cen utrzymała sieć Auchan.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w grudniu ub. r. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła (o 2,97 zł) i wyniosła 280,16 zł.
Spadki cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w listopadzie ub. r. Już tylko w czterech sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.
Produkty taniały najmocniej w Biedronce
Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,33 proc.), a największy wzrost w sklepach Kaufland (10,38 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci.
Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w grudniu 2023 r. była wyższa aż o 60,92 zł niż przed rokiem, tj. o 22,52 proc.. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Auchan (10,40 proc.), Biedronka (6,86 proc.) i Lidl (4,49 proc.).
Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 4,3 proc. z 268,49 zł w grudniu 2022 r. do 280,16 zł w grudniu 2023 r.
Paragon za koszyk minimalny w grudniu 2023 r. był niższy o 15,46 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2023 r. droższy o 18,72 proc. niż w 2022 r.
- Naszym zdaniem w 2024 roku będziemy obserwowali kilkuprocentowe wzrosty poziomu cen. Poziom tych wzrostów w pierwszej połowie roku będzie zależał w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej oraz decyzji budżetowych. Właściciele sieci handlowych po raz kolejny będą musieli postarać się o uwagę klientów, nadal będziemy obserwować rozwój i modyfikacje ofert promocyjnych, wiele z nich dostępnych będzie z poziomu aplikacji zakupowych rozwijanych przez sieci handlowe – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Auchan liderem najniższych cen
Z grudniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen utrzymała sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 208,12 zł. To wzrost o 4,42 zł, czyli o 2,17 proc. więcej niż najtańszy koszyk w listopadzie ub. r., należący przed miesiącem również do sieci Auchan.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,66 zł (Lidl) i 36,50 zł (Biedronka). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w grudniu 2023 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,42 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach - 271,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 341,23 zł. Natomiast najtańsze zakupy (280,26 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.
W grudniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo. Tym razem w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,89 proc.), nabiał (8,96 proc.), mięso, wędliny i ryby (2,58 proc.) oraz mrożonki (1,72 proc.).
W największym stopniu ponownie zdrożały dodatki. W grudniu ub. r. wzrost ten wyniósł 20,92 proc. wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,19 proc., chemia domowa i kosmetyki o 9,11 proc. i napoje o 8,62 proc.. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w grudniu 2023 r. taniej o 1,72 proc.).
Dołącz do dyskusji: Auchan najtańszą siecią handlową