Apple najcenniejszą technologiczną marką świata
Mimo malejącego tempa wzrostu wartości Apple zachowało tytuł najcenniejszej technologicznej marki świata w ósmej dorocznej edycji rankingu BrandZ Top 100, realizowanego przez Millward Brown Optimor na zlecenie Grupy WPP.
Cały sektor technologiczny odnotował spadek o 1%, do poziomu 728 mld USD, choć jeszcze w ubiegłym roku wzrósł o 2%. Mimo to cztery z pierwszej dziesiątki całego rankingu należą do tego sektora, w tym Apple, który zachował pozycję nr 1 i jest najcenniejszą marką świata.
Apple udało się zachować wiodącą pozycję mimo znaczącego obniżenia tempa wzrostu - o 95%. W efekcie wartość tej marki zwiększyła się tylko o 1%, do 185 mld USD. Dla porównania, w ubiegłym roku kalifornijski gigant technologiczny osiągnął 19-proc. wzrost wartości swojej marki.
Marką nr 2 jest Google, któremu przysłużyło się sceptyczne nastawienie inwestorów wobec akcji Apple. Akcje Google osiągnęły rekordowy poziom cenowy dzięki przychodom z reklam powiązanych z przeglądarką, dominacji rynkowej systemu operacyjnego Android dla urządzeń mobilnych oraz powszechnemu korzystaniu z poczty Gmail. Marka Google przeszła od ubiegłorocznego spadku o 3% do wzrostu o 5% w tegorocznym rankingu, a jej wartość wynosi obecnie 114 mld USD.
>>> Apple najcenniejszą marką świata. Google przed IBM, Prada liderem wzrostu
Gwałtownie rosnąca popularność mediów społecznościowych w Chinach była motorem wzrostu wartości serwisu Tencent (skok o 52%), dając mu piąte miejsce wśród najszybciej rosnących marek (Top Risers) oraz 21. miejsce w pierwszej setce.
Yahoo! to piąta pod względem wartości nowość w pierwszej setce, obecnie na 92. miejscu z wartością 9,8 mld USD.
>>> Amazon najcenniejszą marką świata w handlu detalicznym
Zmieniły się losy Facebooka – po wyczekiwanym debiucie giełdowym kurs jego akcji gwałtownie spadł. Marka ta, obecnie zajmująca 31. miejsce w Top 100, odnotowała w ubiegłym roku spadek swojej wartości o 36%, do poziomu 21,3 mld USD.
Z kolei koreański Samsung, walczący o palmę pierwszeństwa na rynku smartfonów z Apple, osiągnął 51-proc. wzrost wartości swojej marki, osiągając pułap 21 mld USD. Samsung awansował o 25 miejsc, zajmując 30. pozycję w całym rankingu.
Ranking BrandZ uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, jest badaniem przynoszącym wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek danymi z agencji Bloomberg i Datamonitor. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne. Raport obejmuje ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów rynku. Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z danymi przedstawionymi w rozbiciu na regiony i kategorie, można znaleźć na tej stronie.
Dołącz do dyskusji: Apple najcenniejszą technologiczną marką świata