Amerykanie z wyższą świadomością finansową od Polaków
Polacy kierują się opinią rodziny przy podejmowaniu decyzji finansowych, a gdy kupują ubezpieczenie, to głównie by zabezpieczyć bliskich na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Amerykanie bardziej skupiają się na swojej przyszłości i częściej myślą o swojej emeryturze. Ich świadomość finansowa jest nieco wyższa niż polskich konsumentów - wynika z badania Ipsos.
Badanie sprawdziło jak zamożni i średnio zamożni Polacy zarządzają swoimi finansami – czy czują się dobrze przygotowani do tej roli, skąd czerpią wiedzę, z jakich produktów finansowych korzystają i dlaczego się na nie decydują, oraz czego oczekują od instytucji finansowych. Wyniki z rynku polskiego porównane zostały do danych z analiz amerykańskich.
Polacy częściej niż Amerykanie chcą zapewnić sobie możliwość pokrycia niespodziewanych wydatków na leczenie (68%), a także częściej myślą o bezpieczeństwie finansowym swoich bliskich (66%). Amerykanie dążą do utrzymania swojego standardu życia na emeryturze (78%) oraz liczą, że oszczędności wystarczą na cały czas spędzony na emeryturze (72%). Wskazuje to na silną potrzebę ochrony rodziny w Polsce oraz koncentrację Amerykanów na swojej finansowej przyszłości.
Polacy nie czują się najlepiej w operowaniu bardziej zaawansowanymi instrumentami finansowymi. Swoje kompetencje w zakresie zarządzania własnymi pieniędzmi wysoko ocenia 43% Polaków, przy 76% Amerykanów. Potwierdzeniem niskiej wiedzy ekonomicznej jest fakt, że nasi rodacy najchętniej wskazują lokatę bankową jako źródło finansowania swoich wydatków w przyszłości (64% badanych), a swoje poczucie bezpieczeństwa opierają na składkach z ZUS (54%) oraz kontach oszczędnościowych (48%). Co trzeci Polak (36%) dostrzega wartość ubezpieczenia na życie i jego znaczenie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa finansowego na przyszłość.
Niemal połowa (47%) Polaków uważa, że posiadanie ubezpieczenia na życie jest ważne. Podobne zdanie wyraża 63% Amerykanów. 72% Polaków posiadających indywidualne ubezpieczenie na życie jest pewnych lub bardzo pewnych, że w razie własnej choroby lub śmierci zapewni swoim bliskim podobny standard życia. Równocześnie 61% osób, które nie posiadają polisy na życie, czuje w tym obszarze niepewność.
Ponad połowa badanych Polaków kupiła swoje ubezpieczenie na życie u agenta w firmie ubezpieczeniowej. Gdyby zapytać o preferencje zakupu, to większość, bo 61% klientów chce kupować ubezpieczenia u agentów. W USA także dominuje kanał zakupu przez agenta.
Ponad połowa Amerykanów (56%) i 39% Polaków deklaruje, że realizuje swój plan oszczędnościowy z wyprzedzeniem lub jest na dobrej drodze do jego wykonania. Jednak działania podejmowane przez naszych rodaków rzadko wychodzą poza strefę planowania. Znacznie chętniej koncentrujemy się na szacowaniu wysokości składek, jakie otrzymamy z ZUS (50%) lub potencjalnych miesięcznych wydatków na emeryturze (26%). Jedynie co piąty Polak faktycznie opracowuje swój cel oszczędnościowy, a zaledwie 16% ankietowanych rzeczywiście spotkało się z doradcą, aby taki plan przygotować i przejść z planowania do realizacji swoich celów finansowych. Ta rozbieżność pomiędzy 39% Polaków deklarujących realizację planu oszczędnościowego, a 16% faktycznie podejmujących aktywności w tym kierunku, pokazuje, że w Polsce jest silna potrzeba zwiększenia świadomości wagi zabezpieczeń emerytalnych.
Jednym z czynników decydujących o ocenie całego sektora finansowego są osobiste doświadczenia klientów z firmami, a tu kluczową rolę pełnią doradcy finansowi i agenci ubezpieczeniowi. Z ich pomocy skorzystała blisko połowa Amerykanów (48%) i tylko 27% Polaków.
Tylko 1 na 5 ankietowanych Polaków (22%) jest zadowolony z tego, jak obsługują go instytucje finansowe. Badane osoby wskazały na kilka obszarów, których poprawa może wpłynąć pozytywnie na ocenę świadczonych usług. Przede wszystkim polscy klienci oczekują komunikowania się językiem pozbawionym fachowego żargonu (28%), oferowania wysokiej jakości produktów i usług (27%), dawania poczucia, że są otoczeni najwyższą troską (22%) oraz przestrzegania przez wybraną przez nich firmę etyki w biznesie (14%).
Badanie rynku polskiego zostało zrealizowane przez Ipsos na podstawie kwestionariusza opracowanego przez Pramerica Życie TUiR SA i Prudential Financial. Wywiady przeprowadzane były w styczniu i lutym 2017 r., metodą CAPI, na próbie 1000 zamożnych i średnio zamożnych Polaków w wieku 25-65 lat z gospodarstw domowych o przychodzie powyżej 4000 zł netto i zamieszkujących miasta wojewódzkie.
Dane na temat rynku amerykańskiego zostały zaczerpnięte z badań Prudential Financial: "PI Retirement Readiness" (2016), "Insurance Barometer Study" (2016), "Global Retirement Research" (2014) oraz "Life Insurance Thought Leadership" (2013).
Dołącz do dyskusji: Amerykanie z wyższą świadomością finansową od Polaków