Abstra z pierwszym zyskiem i bez rady nadzorczej, nowe udziały dla firmy Wandzlów
30,9 proc. nowych udziałów firmy Abstra objęła spółka Macieja i Małgorzaty Wandzlów, równocześnie odwołano wszystkich członków rady nadzorczej Abstra. W ub.r. firma przy spadku wpływów o 6,8 proc. pierwszy raz osiągnęła zysk EBITDA. - Zrezygnowaliśmy z nierentownych i niskomarżowych projektów oraz przebudowaliśmy i uelastyczniliśmy zespół. Abstra od 2020 roku ma rentowność w DNA i nie zamierzamy tego zmieniać - mówi prezes Aleksander Wandzel.
Spółka Aulos 1, której właścicielami są Maciej i Małgorzata Wandzlowie, objęła 109 akcji Abstra o łącznej wartości nominalnej 5,4 tys. zł. Stanowią one 30,9 proc. podwyższonego kapitału firmy.
- Aulos 1 to spółka kontrolowana przez Macieja Wandzla, głównego udziałowca Abstra, co za tym idzie mówimy tu o rozliczeniach między obecnymi wspólnikami. Nowe emisja udziałów miała na celu konwersję części pożyczek na kapitał w Abstra - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Aleksander Wandzel, prezes Abstra.
Od jesieni 2017 roku udziałowcem Abstra jest Padrone Capital, obecnie ma 35,1 proc. kapitału. Wspólnikami Padrone Capital są natomiast Aulos 1, Maciej Wandzel, Aleksander Wandzel i Bogusław Leśnodorski.
Natomiast po 11,33 proc. udziałów Abstra mają Rafał Masny, Robert Passut i Cezary Jóźwik, twórcy kanału youtube’owego Abstrachuje, z którego narodziła się spółka.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Poprzedni raz Abstra została dokapitalizowana wiosną 2019 roku przez Padrone Capital - za 20 proc. nowych udziałów zapłacił 2,2 mln zł. Natomiast na początku ub.r. spółka wzięła 1 mln zł pożyczki z terminem spłaty do końca czerwca.
Równocześnie z rejestracją w KRS nowego udziałowca odwołano wszystkich członków rady nadzorczej Abstra. Tworzyli ją Maciej Wandzel, Rafał Agnieszczak, Bartosz Witak, Jakub Szumielewicz i Maciej Szwarc.
- Jest to zabieg czysto techniczny mający na celu uproszczenie procesów formalnych w spółce. Ze wszystkimi członkami rady współpracujemy w innym trybie - zapewnia Aleksander Wandzel.
Koszty zmalały o jedną trzecią
Abstra przekazała już swoje wstępne wyniki finansowe za ub.r. Spółka zanotowała 8,73 mln zł przychodów, co wobec 9,36 mln zł w 2019 roku oznacza spadek o 6,8 proc.
Wpływy z własnych kanałów youtube’owych (m.in. Abstrachuje, Beksy, Dla Pieniędzy, FootTruck) zmalały rok do roku z 7,23 do 3,2 mln zł, a liczba odtworzeń opublikowanych tam treści - o 33 proc. do 363,7 mln. Za to przychody z kanałów tworzonych dla reklamodawców poszły w górę o ponad 100 proc. do 3,5 mln zł. Firma zrealizowała osiem takich projektów, dwukrotnie więcej niż w 2019 roku.
Natomiast uruchomiona jesienią 2019 roku platforma podcastowa Storia wygenerowała 780 tys. zł przychodów.
Abstra mocno obcięła wydatki - z 12,6 mln zł kosztów operacyjnych w 2019 roku zeszła do 8,3 mln zł w ub.r. - Nie powinniśmy patrzeć tylko na koszty, a raczej na szerszą zmianę strategii firmy, ponieważ na nasz wynik finansowy wpłynęło wiele składowych - zaznacza Aleksander Wandzel. - Skupiliśmy się na „krótkiej karcie" produktów - projektach specjalnych video i audio oraz wybranych kanałach własnych. Większość zasobów i energii przeznaczyliśmy na strategiczny klientów. Zrezygnowaliśmy z nierentownych i niskomarżowych projektów oraz przebudowaliśmy i uelastyczniliśmy zespół - wylicza Wandzel.
Wiosną ub.r., tak samo jak konkurencyjna grupa LTTTM, firma pożegnała się z częścią pracowników. - Musieliśmy dostosować struktury firmy do nowych warunków. To były trudne decyzje, najtrudniejsze w historii naszej firmy. Mimo tych trudności przeważająca większość pracowników Abstra zostaje z nami - tłumaczył ówczesny prezes spółki Maciej Szwarc.
Jak rynek twórców internetowych wyglądał po wiosennym lockdownie? - Naszym głównym produktem są dedykowane produkcje audio i wideo we współpracy z naszymi partnerami. W tym obszarze od początku maja widzieliśmy bardzo dużą aktywność klientów, która trwała do końca roku - mówi Aleksander Wandzel. - Przełożyło się to na dwukrotny wzrost liczby projektów i przychodów, które zrealizowaliśmy rok do roku - podkreśla.
Abstra chce pozostać rentowna
W ub.r. Abstra mocno poprawiła rentowność - osiągnęła pierwszy w swojej historii zysk EBITDA w wysokości 0,43 mln zł, podczas gdy w 2019 roku miała 3,24 mln zł straty sprzedażowej i 3,39 mln zł straty netto.
Pytany o główne cele firmy na 2021 rok Aleksander Wandzel mówi: „Nie zbaczać z obranego kursu”. - Nasz sukces jest mierzony liczbą dowiezionych projektów i usatysfakcjonowanych partnerów. Nie ma tu większej filozofii. Jesteśmy dla naszych klientów "załogą od zadań specjalnych" i czujemy się w tej roli bardzo dobrze - tłumaczy.
Udział kanałów własnych w przychodach Abstra zmalał z 90 proc. w 2017 roku do 37 proc. w ub.r. W br. firma chce rozwijać kanały dla reklamodawców, podcasty Storia i wybrane kanały własne.
Niewiadomą pozostają jej cele finansowe. - Cele mamy bardzo konkretne, natomiast raczej wolimy najpierw je osiągnąć, a potem o nich mówić. Abstra od 2020 roku ma rentowność w DNA i nie zamierzamy tego zmieniać - zapowiada Wandzel.
Dołącz do dyskusji: Abstra z pierwszym zyskiem i bez rady nadzorczej, nowe udziały dla firmy Wandzlów