SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

78 proc. Polaków powyżej 50. roku życia nie korzysta z internetu

Polska zmaga się z problemem cyfrowego wykluczenia. Aż 78 proc. osób powyżej 50. roku życia nie korzysta z internetu - wynika z raportu „Cyfrowa przyszłość Polski” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte i Amarach Research na zlecenie UPC Polska.

Autorzy raportu wskazują, że jeśli Polska przyspieszy rozwój infrastruktury szerokopasmowej, to wkład internetu w wytworzenie PKB zwiększy się do roku 2020 z obecnych 3 proc. do ok. 9,5 proc., a zwiększenie poziomu cyfryzacji Polski do poziomu Norwegii (obecnie lidera w tej dziedzinie) zmniejszyłoby poziom bezrobocia w naszym kraju o ponad 270 tys. osób.

W 2013 roku z internetu korzystało dwóch na trzech dorosłych Polaków, podczas gdy w roku 2007 było ich mniej niż połowa. Jednocześnie jednak według danych „The Digital Agenda Scoreboard 2013”, Polska jest pośród pięciu najniżej punktowanych krajów w UE pod względem cyfryzacji.

W „Globalnym Indeksie Konkurencyjności 2013-2014”, liczonym przez World Economic Forum, Polska zajmuje obecnie 42. miejsce i daleką 102. pozycję na świecie pod względem dostępności najnowszych technologii (jeden ze składników indeksu).

Ocenia się, że 10-proc. wzrost penetracji usług szerokopasmowych przekłada się na wzrost PKB na poziomie od 0,9 proc. do 1,5 proc. Gdyby penetracja usług szerokopasmowych w Polsce (obecnie 67 proc.) wzrosła do poziomu Wielkiej Brytanii (86 proc.), wówczas PKB Polski podniosłoby się o ok. 3 proc.

Jedna z metod oceny skali „cyfrowej przepaści” bazuje na wyliczeniach tzw. stopnia cyfryzacji autorstwa firmy Booz & Company. Jest to złożony indeks obliczany według danych krajowych dotyczących powszechności usług i produktów cyfrowych, cen czy prędkości internetu. Najważniejszą cechą tego indeksu jest to, że wykazuje on zależność między pozycją w rankingu a rozwojem ekonomicznym oraz wskaźnikami bezrobocia. Analiza związków między cyfryzacją a gospodarką wskazuje, że wśród krajów bardziej zaawansowanych w cyfryzacji, a do takich według firmy Booz zalicza się także Polska, każdy 10-punktowy wzrost poziomu cyfryzacji zwiększa PKB per capita o 0,84 proc. Oznacza to, że przyśpieszenie cyfryzacji w Polsce do poziomu takiego lidera jak Norwegia może zmniejszyć liczbę bezrobotnych w Polsce o ponad 270 tys.

Z innego opracowania Deloitte opisującego wpływ internetu na polską ekonomię wynika, że udział gospodarki internetowej w PKB Polski wzrośnie do roku 2020 do 9,5 proc. lub nawet więcej, jeśli kraj obierze bardziej dynamiczną drogę rozwoju. To będzie oznaczać, że około 200 mld zł z polskiego PKB zostanie wygenerowanych w bardziej efektywnej e-gospodarce, zwiększając ogólny poziom efektywności gospodarki, co ma bezpośredni wpływ na poziom zamożności społeczeństwa.

Z raportu „Cyfrowa przyszłość Polski” wynika, że w Polsce jedynie 5 proc. posiadaczy komputerów nie ma dostępu do internetu, co oznacza duży postęp w porównaniu do 50 proc. w roku 2003 i 15 proc. w roku 2009. Jednocześnie jednak aż ok. 10 z 13 mln Polaków w wieku powyżej 50 lat nie korzysta z internetu (78 proc.).

Spośród tysiąca dorosłych osób z dostępem do szerokopasmowego internetu, ponad połowa spędza online trzy lub więcej godzin dziennie. Wśród najbardziej popularnych aktywności są zakupy i korzystanie z mediów społecznościowych. Zakupów online dokonuje 94 proc. wszystkich polskich internautów.

W przeciętnej polskiej firmie dostęp do internetu ma 64 proc. pracowników, a 60 proc. firm pozwala zatrudnionym osobom korzystać z firmowej sieci w celach prywatnych. Choć większość ankietowanych pracowników korzysta z internetu w celach zawodowych także w domu, jedynie 1/5 firm zatrudnia osoby formalnie pracujące z domu (tzw. telepraca) w niepełnym lub pełnym wymiarze. Odsetek ten wzrasta do 1/3 w przypadku dużych firm (zatrudniających ponad 250 pracowników).

Ankieta przeprowadzona pośród 201 polskich przedsiębiorstw zatrudniających dwie lub więcej osób wykazała, że ponad 25 proc. z nich wykorzystuje internet do różnych form e-handlu (np. do sprzedaży, zamawiania zaopatrzenia), podczas gdy ponad 1/3 korzysta z internetu do obsługi klienta.

80 proc. właścicieli firm lub menedżerów uważa dalszą cyfryzację za kluczową kwestię dla rozwoju polskiej gospodarki, a prawie 60 proc. firm jest za wprowadzeniem zachęt fiskalnych wspierających inwestycje w rozwój cyfrowej Polski.

Z perspektywy konsumentów dalszy rozwój sieci szerokopasmowych (NGN/NGA) postrzegany jest jako obszar z największymi opóźnieniami. 70 proc. polskich internautów korzysta obecnie z usług o prędkościach poniżej 30 Mb/s.

UPC Polska w sierpniu 2013 r. roku zleciło Deloitte i Amarach Research przeprowadzenie dwóch równoległych ankiet. Pierwsza ankieta przeprowadzona online objęła 1000 osób w wieku powyżej 16 lat i była reprezentatywna dla polskiej populacji użytkowników internetu. Drugą ankietę przeprowadzono telefonicznie i przez internet wśród 201 menedżerów decyzyjnych w kwestiach IT w średnich, małych oraz dużych firmach.

Dołącz do dyskusji: 78 proc. Polaków powyżej 50. roku życia nie korzysta z internetu

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Nie korzystają bo go do niczego nie potrzebują. Nie będą się obnażać na Pejsbukach, nie potrzebują szukać znajomych na NK, już dawno wyrośli z gier itp. itd.
0 0
odpowiedź
User
titos2k
Czemu "wykluczenia". Może to ich wybór?

Czy to że nie mam telewizora (bo uznaję poziom telewizji w Polsce za żenujący) czyni mnie wykluczonym?
0 0
odpowiedź