444 mln zł z abonamentu dla TVP w 2014 roku. Pokryło to 32 proc. kosztów misji
W 2014 roku Telewizja Polska z abonamentu pozyskała 444 mln zł - podała spółka w sprawozdaniu abonamentowym. Pozwoliło to publicznemu nadawcy na pokrycie zadań misji publicznej jedynie w 32 proc.
Środki abonamentowe przekazane w ub.r. na rachunek Telewizji Polskiej w kwocie 444 mln zł były wyższe o 161,6 mln zł od wpływów z 2013 roku, o 190,1 mln zł od wpływów w 2012 roku oraz o 238,6 mln zł od środków przekazanych w 2011 r. Telewizja Polska podaje, że stało się tak m.in. w wyniku podjętych działań mających na celu usprawnienie egzekucji i ściągalności opłat abonamentowych.
Wartość środków z abonamentu przekazanych w 2014 roku do TVP jest zbliżona do nominalnej kwoty z tego tytułu uzyskanej przez stację w latach 1997 – 1998. Jednak realna wartość tych środków po uwzględnieniu inflacji jest ponad dwukrotnie niższa niż wpływy abonamentowe z 1994 roku.
Mimo wyższych wpływów abonamentowych, udział abonamentu w przychodach ogółem TVP stanowił w 2014 roku tylko 29 proc. Było to jednak więcej niż rok wcześniej, gdy udział ten plasował się na poziomie 18,7 proc. Najniższy był w 2011 roku, gdy wynosił raptem 12 proc.
- Niski udział abonamentu w przychodach Telewizji Polskiej związany jest głównie z niską ściągalnością środków, spowodowaną brakiem woli politycznej ustawowego rozwiązania problemu oraz brakiem sankcji w stosunku do osób i podmiotów gospodarczych uchylających się od wnoszenia opłat oraz z relatywnie niską stawką opłaty abonamentowej, w porównaniu z krajami Europy Zachodniej - podała TVP w sprawozdaniu.
Telewizja Polska informuje że jej zeszłoroczne wpływy z abonamentu pokryły tylko 32,4 proc. kosztów związanych z misją realizowaną przez publicznego nadawcę. Najwyższy udział środków z abonamentu w kosztach miał kanał TVP Historia - wyniósł on 60 proc. Natomiast w najmniejszym stopniu (6,5 proc.) abonament wspierał funkcjonowanie stacji TVP ABC, która ruszyła w połowie lutego ub.r.
- Przeważająca część kosztów działalności misyjnej pokrywana jest z innych źródeł finansowania, przede wszystkim z reklamy i sponsoringu - podaje TVP. W 2014 roku jej przychody z tego tytułu wyniosły 902 mln zł, czyli o 38 mln zł więcej niż rok wcześniej.
- W 2014 roku mieliśmy do czynienia z poprawą sytuacji na rynku reklamy telewizyjnej. Wydatki na reklamę telewizyjną, po dziewięciu kwartałach spadków rosną systematycznie od IV kwartału 2013 roku. Ponadto, wzrost przychodów z reklamy i sponsoringu to efekt emisji na antenach TVP dwóch dużych imprez sportowych, jak również wdrożonej przez Biuro Reklamy optymalizacji polityki handlowej - wyjaśnia TVP. Jednocześnie przypomina, że nie mogąc przerywać programów reklamami „nie jest w stanie zaoferować takiego samego produktu, jak stacje komercyjne”.
Dołącz do dyskusji: 444 mln zł z abonamentu dla TVP w 2014 roku. Pokryło to 32 proc. kosztów misji